Week 24
1999

Van Ammelrooij en Kristel zij aan zij
in 'Lijmen/Het Been'

Het is half mei, een prachtige dag om te vallen. Terwijl Paars II in Den Haag struikelt over het uitgestoken been van Hans Wiegel, belandt Willeke van Ammelrooij in Spa, België na een onverhoedse duw languit in een stapel manden. Het vrolijk jengelende handorgel dat eerder over de ouderwets uitziende markt klonk, zwijgt abrupt. De man die haar val veroorzaakte, hijst de actrice overeind en werpt een geschrokken blik op de beenprothese die onder haar rok uitsteekt. Na een gestamelde verontschuldiging van zijn kant, voegt ze hem een paar vernietigende woorden toe, grijpt haar krukken stevig beet en strompelt met een vertrokken gezicht weg richting camera.

In deze scène van 'Lijmen/Het Been' schiet Sylvia Kristel (rechts), die de barvrouw Jeanne speelt, Willeke van Ammelrooij te hulp.

Robbe De Hert, regisseur van de speelfilm 'Lijmen/Het Been' die eind dit jaar moet uitkomen, snelt naar de monitor om te zien hoe de opname gelukt is. In korte broek, zich ondersteunend met een kruk en met een handdoek om z'n nek, ziet hij eruit als een aangeslagen bokser. Zijn opgetogen toon is daar volledig mee in tegenspraak. "'t Staat er schoon op", concludeert hij in sappig Vlaams.

'Lijmen/Het Been', een klassieker van Vlaamse schrijver Willem Elsschot, vertelt het verhaal van Boorman en Laarmans, in de film gespeeld door de Vlaamse acteurs Mike Verdrengh en Koen De Bouw. Het zijn twee oplichters die in de jaren twintig en dertig van deze eeuw bedrijven verleiden tot de aankoop van enorme hoeveelheden van het Algemene Wereldtijdschrift. In ruil daarvoor wordt de betreffende onderneming in het blad de hemel in geschreven, waarna het bedrijf een aankoopbon krijgt voorgeschoteld en zelf opdraait voor de distributie van de vele tienduizenden exemplaren.

Madam Lauwereyssen (Willeke van Ammelrooij) strompelt weg na een aanvaring met Boorman (Mike Verdrengh).

Hun lucratieve handeltje in lucht brengt Boorman en Laarmans op het pad van de ziekelijke Madam Lauwereyssen (Willeke van Ammelrooij), de bazin van een onbenullig bedrijfje in keukenliften. Hun verhaal gaat er bij haar in als koek en ze bestelt grif 100.000 exemplaren van het waardeloze tijdschrift. Dat ze daarmee haar financiële ondergang tekent, roept bij de jonge, onervaren Laarmans al direct wroeging op. De doorgewinterde Boorman daarentegen maalt er niet om. Totdat hij Madam Lauwereyssen een jaar later per ongeluk op de markt omver loopt en ziet dat zij inmiddels een been mist. In een plotselinge aanval van menselijkheid zet de oplichter alles op alles om zijn slachtoffer het geld dat hij haar ontnam terug te betalen. Zij voelt daar weinig voor, zo blijkt al snel.

Naast Willeke van Ammelrooij heeft ook Sylvia Kristel een rol in 'Lijmen/Het Been'. Zij speelt Jeanne, de barvrouw die alle gebeurtenissen gadeslaat en bij wie Laarmans zo af en toe komt uithuilen. Even leek het erop dat Kristel de rol van de ongelukkige Madam Lauwereyssen voor haar rekening zou nemen. Zij was daarvoor zelfs al gevraagd. Tot ze op een feestje, in gezelschap van Willeke van Ammelrooij, de producent en de regisseur tegen het lijf liep. Toen maakte Sylvia zelf de opmerking dat Willeke haar voor die rol beter geschikt leek. Gevolg is dat de twee straks voor het eerst zij aan zij te zien zijn op het witte doek. Want in tegenstelling tot de film 'Frank en Eva' waarin ze beiden een rol hadden, maar nooit samen speelden zit er in 'Lijmen/Het Been' wèl een gezamenlijke scène.

"Enorm leuk om een keer met Sylvia te werken, hoewel het jammer genoeg maar heel kort was", reageert Willeke van Ammelrooij na afloop van haar laatste draaidag. "Nog altijd hoop ik op een productie waarin ik behalve met Sylvia ook met Monique van de Ven te zien zal zijn. Lijkt me prachtig. We hebben alle drie immers dezelfde soort dingen meegemaakt en kennen elkaar ook privé. Ik zou heel graag een keer samen iets doen en daarmee dan direct het sprookje uit de wereld helpen dat we elkaar niet kunnen luchten of zien."

Ze is content met haar rol in 'Lijmen/Het Been'. "Tegenwoordig werk ik vooral als regisseur van commercials. Dat vind ik heel bevredigend, al wil ik daarnaast ook graag blijven acteren. Maar omdat filmrollen voor wat oudere vrouwen nu eenmaal niet voor het opscheppen liggen, is dat niet altijd gemakkelijk. Ook is het bijzonder om nu eens met Robbe De Hert te werken, al zou ik daar vroeger tegenop hebben gezien." Ze glimlacht: "Ik ken hem al jaren. Toen praatte hij uitsluitend plat Antwerps en verdomde het om zichzelf te verduidelijken als iemand zijn taaltje niet vatte. Nu is hij de eerste om alles nog eens in keurig ABN te herhalen, zelfs als ik het al lang heb begrepen."

Regisseur Robbe De Hert

Terwijl De Hert in een hoekje van een plaatselijk café het draaischema van de volgende dag bijwerkt, laten Koen De Bouw zich eveneens waarderend over hem uit. De Bouw: "Hij is me enorm meegevallen. Robbe heeft de reputatie nogal direct en bot te zijn en gedeeltelijk klopt dat. Maar dat weegt niet op tegen zijn enthousiasme en zijn humor, waarmee hij een heel ontspannen sfeer op de set weet te creëren."

Verdrengh, voormalig topman van de Vlaamse zender VTM en getypecast als directeur Boorman, beaamt dat. "Ook Robbe De Hert heeft oppervlakkig gezien wel iets van Boorman, is even brutalistisch. Maar daaronder schuilt een man met een klein hart, iemand die heel goed weet wat hij wil en dat vaak nogal plastisch uitdrukt. Tegen acteurs roept hij soms: 'Kom op, zeg uw tekst en zorg dat ge niet over de meubelen valt'. Maar je weet dat hij dat niet meent. In alles voel je zijn menselijke warmte en betrokkenheid, ook in zijn films. Ik verwacht dat 'Lijmen/Het Been' straks zo'n zelfde sfeer uitstraalt. Dat zul je zien, dat zul je voelen."

Regie: Robbe De Hert
Cast: Willeke van Ammelrooij, Sylvia Kristel, Mike Verdrengh, Koen De Bouw