Held en regisseur van 'The
Horse Whisperer'
Robert Redford in oorlog met Hollywood
door HENK TEN BERGE
"Amerika heeft geen helden meer. En dat
gaat een groot probleem worden",verzucht Robert Redford.
"Hollywood ving dat probleem jarenlang op met figuren als John
Wayne en Arnold Schwarzenegger, maar zelfs pure krachtpatsers worden
door een modern publiek niet meer aanbeden. Van "De
Paardenfluisteraar" was ik gecharmeerd omdat die man een held
moderne stijl is, geen uitgesproken macho-figuur, wel mannelijk, maar
zacht en bescheiden."
Robert Redford heeft een huzarenstukje uitgehaald met de verfilming van
de bestseller 'The
Horse Whisperer'. Voor het eerst speelde
hij de hoofdrol in een door hem ook geregisseerde film. Met al zijn
routine en talent heeft hij dat niet eerder aangedurfd.
Als paardenfluisteraar levert Robert Redford een doorslaggevende bijdrage aan het herstel van de jonge Grace (Scarlett Johansson) en haar paard.
"Ik heb me laten overhalen", vertelt hij in zijn hotelkamer
in München waar de Europese premiere plaatsvond. "Als acteur moet
ik uit mezelf kunnen treden, moet ik me met het volste vertrouwen
kunnen uitleveren aan iemand, aan een regisseur. Ik heb die twee
functies altijd strikt gescheiden gehouden. "The Horse
Whisperer" is in dat opzicht een keerpunt geworden. Ik zou de
regie doen en zocht naar een hoofdrolspeler. Maar ik werd steeds
verliefder op die rol en wilde hem dolgraag spelen, juist door dat
karakter met modern heldendom. Het was een loodzwaar karwei maar ik heb
er nu geen spijt van".
"Ik werd extra geinspireerd omdat ik ooit zo'n paardenfluisteraar
heb gekend. Een wonderlijke man, net als die uit het boek van Nicholas
Evans. "Horse whispering" is geen vak of vorm van
geneeskunde; het is een geestesgesteldheid waardoor een contact
ontstaat tussen mens en dier. Hij is geen man die zich met het probleem
van een paard bezighoudt. Nee, hij begrijpt de problemen die het paard
met de mensen heeft. Alleen daarmee echter maak je geen boeiend
filmverhaal. Het drama van het verongelukte meisje, de bezetenheid van
haar moeder en de relatie die ontstaat tussen de paardenfluisteraar en
die vrouw geven de film een stijl die al vergeleken is met "The
Bridges of Madison County". Ik heb er
bovendien een monument van kunnen maken, een eerbetoon, zowel aan de
eenzame held uit de wereld van de western als aan het onvergelijke
landschap waarin hij leeft en werkt. Het wordt bijna niet meer gebruikt
in films. Alleen rijke Newyorkers coquetteren ermee. Voor de luxe
hebben ze een boerderijtje in Montana waarmee ze staan op te scheppen
in de bar op Manhattan."
Je films zijn in Europa, in verhouding, altijd nog succesvoller geweest
dan in Amerika.
"Eigenlijk is dat logisch. Als opstandige jongeling ben ik naar
Europa gereisd. Ik voelde me artiest, schilderde en tekende. In Parijs
bleef ik in leven door portretjes te verkopen en in Florence heb ik
gouaches verkocht. In die jaren heb ik het leven ontdekt . Europa heeft
mijn ogen geopend en me volwassen gemaakt. Ik wilde er blijven maar dom
geldgebrek dwong mij terug te gaan naar Amerika. Een artiestenleven was
daar kansloos terwijl ik naar de Academy wilde . Ik werd niet
toegelaten en ben toen in arren moede maar naar de Toneelschool gegaan.
Acteren leek me wel wat."

" Ik verdiende in ieder geval de kost, maar vraag me niet waarmee.
Ik moest in reclamefilmpjes marmelade aanprijzen en shampoo. Ik stond
op het punt mijn acteurs-loopbaan alweer te beeindigen toen ik opeens
een kans kreeg op Broadway, eerst met piepkleine rolletjes en daarna in
het stuk "Barefoot in the park". Ik begreep dat stuk niet
eens maar het was een groot succes, zo'n groot succes dat het een jaar
later verfilmd werd en ik naast Jane Fonda weer de hoofdrol kreeg. Zo
begon mijn Hollywood-carriere".
Wat zijn je favoriete films geweest?
"Jeremiah Johnson is mijn lievelingsfilm gebleven, vooral door het
gevecht dat we moesten voeren voor die film. Sydney Pollack, mijn
favoriete regisseur, en ik hadden de rechten en we produceerden hem
zelf. Toen wilde de Hollywood-studio hem niet uitbrengen. Ze trapten me
op het hart, temeer daar "Jeremiah Johnson" net als nu
"The Horse Whisperer" ook gaat over landschap en natuur. Toen
is mijn stille oorlog met Hollywood begonnen. Ik heb altijd gewerkt als
een onafhankelijke producer met alle risico's en zwakheden vandien,
maar ik bleef eigen baas. De financiers van de studio's willen alleen
maar Armageddons maken. Ze verwaarlozen een groot publiek, vooral
volwassenen en ouderen. Ik krijg na iedere film daarover een lawine aan
brieven. Voor goede smaak of artistieke ambities is geen plaats
meer."
Kristin Scott Thomas steunt haar kind (Scarlett Johansson) door dik en dun en ontdekt de paardenkenner Robert Redford, die haar om meer redenen aanspreekt.
"Ik ben heus niet alleen maar een idealistische boodschapper. Een
goeie amusementsfilm maak ik graag. Ik bewaar dierbare herinneringen
aan mijn samenwerking met Paul Newman voor "The Sting" en
"Butch Cassidy and the Sundance Kid". Het boeiendste vind ik
altijd het werken met mensen die een sterke persoonlijkheid op het doek
kunnen zetten. Paul Newman heeft dat natuurlijk en Dustin Hoffman en
Robert de Niro."
En de actrices?
"Ik heb wel eens gehoord dat veel actrices er een hekel aan hebben
met mij te werken omdat ik de aandacht maar mij toe zou trekken. Dat
zegt, denk ik, meer over die actrices dan over mij. Geschikt voor grote
film rollen zijn alleen acteurs en actrices die èn goed kunnen
acteren én een sterke screen-personality hebben. Dat heb je niet
meteen bij je debuut. Jane Fonda bijvoorbeeld was een leuke actrice
maar miste aanvankelijk elke uitstraling. Pas toen zij een rijpere
vrouw was, werd zij ook als filmster interessanter. Barbra Streisand
begon precies omgekeerd. Zij was een zeer nadrukkelijk karakter,
onontkoombaar als persoonlijkheid en heeft zich later pas ontwikkeld
als goed actrice. Meryl Streep beweegt zich tussen hen in. Zij is, om
het eens oneerbiedig te zeggen, een actrice die haar rol en haar
publiek opvreet. Een kameleon. Ze is een brillante vertolkster zonder
uitgesproken persoonlijkheid maar ontleent aan de karakters en de
rollen die zij speelt , steeds een andere persoonlijkheid ."
Publicatie 12 november 1998 |