donderdag 8 maart 2001

'Chocolat'

Voer voor zoetekauwen

Marco Weijers

Chocoladebonbons... Chocoladetruffels... Chocoladetaart. Chocoladerepen... Chocolademelk. Al aan het watertanden? Dan zal 'Chocolat' van Lasse Hallström de verleiding alleen maar groter maken.

De Zweedse regisseur verfilmde het gelijknamige boek van de Engelse schrijfster Joanne Harris met een internationale sterrencast en situeerde haar sprookjesachtige vertelling in een imaginair Frans dorpje. Lansquenet is een ingeslapen oord, waar iedereen keurig in de pas loopt. Totdat Vianne Rocher op het toneel verschijnt.

Een Frans dorpje raakt in rep en roer als Vianne Rocher (Juliette Binoche) de bewoners blootstelt aan de verleiding van chocolade.

Alle ogen zijn direct op haar gericht. Niet alleen omdat Vianne (Juliette Binoche) ongehuwd moeder is en rond voor uitkomt, maar ook omdat zij geen voet in de kerk wil zetten. Daarnaast opent zij midden in de vastentijd een chocolaterie vol heerlijkheden. Driewerf schande, vindt burgemeester Alfred Molina. Vastberaden trekt hij ten strijde tegen de 'zondige verleidingen' die Vianne biedt en spoort de dorpelingen aan haar zaak te mijden.

Gave

De geur van chocola blijkt echter moeilijk te weerstaan. Al snel wagen de eerste inwoners van Lanquenet zich over de drempel van het winkeltje. Dankzij een overerfde gave weet Vianne ieders favoriete smaak trefzeker in te schatten. Bovendien zijn ook de andere verlangens van haar clientèle voor de uitbaatster een open boek. Begripvol en vaardig wendt zij haar lekkernijen aan om lust op te wekken, harten te laten smelten en dromen te verwezenlijken.

Wanneer een groepje vrijbuiters de rivier komt afzakken en het dorp aandoet, verhardt Vianne's strijd met de burgemeester zich. Hij beschouwt de nieuwkomers als dieven en bedelaars en wil ze niet in zijn gemeente. Zij ontvangt hen echter met open armen en toont zich vooral gecharmeerd door Roux (Johnny Depp). Terwijl er tussen die twee iets moois opbloeit, lopen de spanningen in het dorp hoog op. Een confrontatie blijft niet uit.

Dat laatste klinkt spannender dan het lijkt, vooral omdat deze film bij tijd en wijle lijdt aan zouteloze mildheid. In ieder mens schuilt een brave borst en dat wenst de regisseur in koeienletters uit te spellen. Wist hij in
'The Ciderhouse Rules'de balans tussen bitter en zoet grotendeels te handhaven, in zijn nieuwe film is dat evenwicht ver te zoeken.

Ook mooi spel van de charmante Binoche (genomineerd voor een Oscar), Judi Dench (schitterend als norse oma met een voorliefde voor gruwelverhalen, eveneens genomineerd) en Lena Olin (in het dagelijks leven mevrouw Hallström) kan de steeds heviger wordende bijsmaak van surrogaatsentiment en quasi-nostalgie in 'Chocolat' nauwelijks verhullen. Wie van mierzoet houdt wordt niettemin op zijn wenken bediend.

Regie: Lasse Hallstrom.
Cast: Juliette Binoche, Johnny Depp.