03-02-2002
Een vorstelijke
bruid
door
Fiona Hering
AMSTERDAM - En daar was-ie dan eindelijk. Dé jurk.
Maandenlang over gespeculeerd. En hij overtrof alle verwachtingen.
De vier bruidsmeisjes hadden er een hele klus aan de vijf
meter lange sleep fatsoenlijk in de gouden koets te proppen
en nadien was er geen kreukeltje te bekennen. "Een
jurk van ongekende allure."
"Schitterend,
schitterend. Echt fantástisch", liet couturier
Paul Schulten gisteren weten vanuit een café in de
hoofdstad. "Alle complimenten voor Valentino. Echte
klasse, die jurk. Paste precies bij Máxima. Heel
simpel maar buitengewoon luxe gemaakt."
"Toen
ze die auto instapte en de bruidsmeisjes de jurk en de sluier
naar binnen propten, hield ik mijn hart vast. Maar alles
kwam er weer ongekreukt uit. Dus het voorpand moet wel op
een binnenwerk gezet zijn. Op organza, tule of misschien
zelfs wel een soort laisse, een zeer zware tule die ook
wel voor hoeden wordt gebruikt, waardoor de jurk gelijk
weer uit de kreuk zakt. En die sluier hè. Práchtig.
Met een ontzettend mooie schulp. Het kant was langer en
breder dan de japon, wat het geheel minder kolossaal maakte.
En door de sluier heen zag je nog net het haar en de nek
doorschemeren, heel subtiel. Het hangt wel in de lucht ja,
dat hele fijne kant. Daarom is Valentino op dit moment ook
zo populair bij bruiden."
Heel Nederland moet het er gisteren over eens zijn geweest
dat de bruidsjurk van Máxima goddelijk was. Van ivoorkleurige
mikado-zijde met driekwart mouwen en een zogenaamde bénitier-hals
(volgens het woordenboek een reuzenmossel, volgens de couturiers
een wijde opstaande kraag), een nauw aansluitend lijfje
met vanaf de taille een uitlopende rok met een vijf meter
lange sleep, waar doorheen de geborduurde kantinzetten te
zien waren aan weerszijden van de jurk. De lange sluier
van zijden kant werd met de hand geborduurd met bloemranken
en grote en kleine boeketten, zoals gebruikelijk bij antieke
kanten sluiers. "De samenstelling en de schittering
van het materiaal doen Máxima's ovaalvormige gezicht
optimaal uitkomen", aldus Bea-trice Piovella, een woordvoerster
van het Romeinse couturehuis, dat verder nog steeds niets
kwijt wil over dé jurk en de wijze waarop deze tot
stand is gekomen.
De jurk waarover voorafgaand aan de bruiloft zoveel gespeculeerd
was, bleek eenvoudig, sereen en prachtig van detail. Maar
waar vooral nog maanden over gepraat zal worden, is de sluier.
"Daarin zitten ook alle centen," zegt Paul Schulten
met Rotterdamse nuchterheid. "Een beetje prettig kant
komt al gauw op 500 gulden per meter en dan is het slechts
zestig centimeter breed. Vooraanstaande couturehuizen kopen
dat bij fabrikanten als Marescot en Solftiff in Parijs.
Dit kant was echter veel breder, dus moet het wel handgeklost
zijn en dan ook nog geborduurd op Valentino's atelier. Maandenlang
zal daaraan gewerkt zijn."
Wel
was Schulten in het oog gesprongen dat er misschien iets
te veel coupenaad in de jurk zat. "En dat in combinatie
met de zware stof veroorzaakte twee puntjes op de boezem.
Maar ik vond dat geenszins storend."
Couturier
Frans Hoogendoorn, die al 27 jaar een salon heeft in Den
Haag waar de hele Haagse high society klant is, is het volledig
met Schulten eens. "De jurk was van een ongekende allure.
Wat me het eerste opviel, was de eenheid van de bruid met
het ontwerp. Alle hulde aan Valentino. De jurk was eenvoudig,
van een heel zwaargeweven zijde, een plank bijna zo stijf,
maar zó prachtig van detail. Zo hoort een bruid eruit
te zien. Vaak worden er in bruidsjurken zoveel toeters en
bellen verwerkt dat het resultaat rampzalig is. En die sluier,
hè. Ik denk dat het in Nederland heel moeilijk was
geworden om vakmensen te vinden die dát hadden gekund.
En de bruidsmeisjes (gekleed in een rok van rode satijnen
duchesse en een blouse van rode velours met satijnen duchesse,
red.) vond ik ook prachtig. Vaak moet ik bij bruiloften
de bruidsmeisjes juist een beetje temperen, omdat ze er
té aanwezig en bruidachtig uit willen zien. Dat kan
natuurlijk niet. Een bruidsmeisje hoort achtergrond te zijn.
En die tiara met sterren was prachtig. Als ik mij niet vergis,
heeft de jonge koningin Wilhelmina die nog gedragen."
Zeer te spreken was Hoogendoorn over Samantha Deane, jeugd-
en studievriendin en getuige van Máxima bij de kerkelijke
inzegening. Ze droeg een rood mantelpak van het Brusselse
modehuis Natan met vrij grote knopen en een riante rode
hoed. "Prachtig gemaakt. Echt couture." Máxima's
andere getuige, Florencia Di Cocco, eveneens een jeugdvriendin,
droeg nu juist weer een pakje waarin teveel details waren
gepropt. Frans Molenaar: "Tja, de één
heeft waarschijnlijk niet het budget van de ander."
De
couturiers zeiden zeer blij te zijn met koninklijke bruiloften.
Voor de festiviteiten van de afgelopen week kleedde Molenaar
evenals Mart Visser zestien mensen, Hoogendoorn twaalf en
Schulten acht. Alles in uiterste discretie. "Over je
klanten praat je niet," vindt Hoogendoorn. Mart Visser
wil alleen kwijt dat hij Miranda van Kralingen, zangeres
van het Ave Maria in de Nieuwe Kerk, heeft gekleed. Een
avondjurk van kobaltblauwe crèpe. Op het onderkorset
werd de jurk volledig gemouleerd.
Vooral
Frans Molenaar had het er maar druk mee. Net nog een cameraploeg
van RTL over de vloer, daarvoor nog het Duitse RTL, alle
Nederlandse landelijke kranten één voor één
aan de telefoon. "Ik weet niet meer welke lijn ik het
eerst moet pakken."
Paul
Schulten vond dat alle genodigden buitengewoon hun best
hadden gedaan. "En de Koningin zag er fantastisch uit.
Dat paarse pakje was ontzettend mooi gemaakt; er was heel
goed over nagedacht. Zo sloot het pakje met twee tressen
- een Russische sluiting - op het moment dat ze ging zitten,
week het jasje op de onderste tres, waardoor de mantel in
vorm bleef. Typisch Beatrix, die perfectie." Frans
Molenaar was minder enthousiast over de koningin. "Ik
vond het jasje persoonlijk iets te lang, maar op zo'n dag
moet je niet gaan zeuren."
Hoogendoorn,
die vooral dames uit de vriendenkring van het koningshuis
kleedde, zei ondervonden te hebben dat men bij dit huwelijk
juist heel voorzichtig was om niet al te veel op te vallen.
"Geen te uitbundige hoeden bijvoorbeeld." Henriette
Dijkinga die regelmatig hoedenshows geeft in haar salon
in Den Haag waar butlers met champagne de hele Haagse chic
verwennen, was juist erg blij met de hoeden. "Bijna
iedereen droeg een hoed en dat fleurt toch de meest eenvoudige
jurk op. En er waren écht prachtige hoeden bij. Voor
dit huwelijk hadden de genodigden veel meer uitgepakt dan
voor dat van Constantijn en Laurentien. Ik heb dertig hoeden
gemaakt en er waren maar twee dames die een beetje op de
prijs letten. Wat een beetje hoed kost? Tussen de 325 en
725 gulden. Afhankelijk van het handwerk."
Lovend was Dijkinga over de hoed van koningin Beatrix. Een
paarse met twee randen die naar boven gebogen waren. De
binnenrand was van satijn en die glanzende rand stak heel
subtiel uit boven de eerste rand en was asymmetrisch gebogen.
Aan de zijkant was een mooi gevormde roos bevestigd. Daar
zit zeker tien uur handwerk in. Minder enthousiast was de
hoedenmaakster over het haar-accessoire van mevrouw Kok.
"Van zwarte veertjes, wel leuk, maar niet voor haar
en ook meer iets voor bij een avondjurk. Terwijl het haaraccessoire
van koningin Sofia van Spanje, bestaande uit beige bloemblaadjes,
nu juist weer wél geschikt was voor deze gelegenheid."
Wie
sprongen eruit qua hoed volgens Dijkinga? Prinses Marilène
("beige hoed, heel apart, heel elegant en mooi van
lijn"), koningin Paola van België en koningin
Silvia van Zweden. En minister Jorritsma? "Nee, o nee,
een heel mooie hoed, maar veel te groot en opvallend voor
haar." Frans Molenaar is minder subtiel in zijn oordeel.
"Mijn god, die grote hoed, al die punten die overal
uitfliepten, dat asymmetrische, dat benadrukte alleen maar
haar grote ... uhm... gestalte." Frans Hoogendoorn
moet lachen bij de naam Jorritsma. "Ach, ik vind dat
ze het nog rustig gehouden had dit keer. Ze is altijd zó
aanwezig."
Er
waren nog een paar genodigden die de plank volledig missloegen.
Zo viel Henriëtte Dijkinga steil achterover van de
Noorse kroonprinses Mette-Marit. "Ze droeg een hoedje
waarmee ze ook zo op de fiets boodschappen kan gaan doen.
Echt, ik schrok ervan." En Prinses Margriet werd ook
veel bekritiseerd. Hoogendoorn vond het allemaal wat veel.
"Dat rood en oranje en dan ook nog die sjaal en óók
nog die vossehoed." Frans Molenaar, verantwoordelijk
voor de outfit van prinses Margriet kon de kritiek echter
alleen maar beamen. "Tja, ik vond het voor deze gelegenheid
ook niet zo'n goede keuze. Ze heeft meerdere pakken van
mij in de kast hangen, waarvan een aantal meer geschikt
was geweest, maar goed het is de keuze van de prinses."
Was
de couturier niet teleurgesteld, dat het paar elkaar na
het ja-woord niet meteen mocht kussen? "Welnee, die
balkonscène is traditie. En waar je lang op moet
wachten, is extra lekker. Dat weet jij toch ook?"