Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsZoeken

17-01-2002
Lelijke reclame op Damrak nu taboe

door Arianne Mantel

AMSTERDAM - Hij moet nog drie bedrijven over de streep trekken, maar de overige 76 ondernemers op het Damrak zijn overstag gegaan. De Amsterdamse wethouder van Economische Zaken, Ton Hooijmaijers (VVD), laat alle lelijke, overbodige en verboden (gevel)reclame vanaf vandaag weghalen.De aanpak van de reclame op het Damrak kwam in een stroomversnelling door het aanstaande huwelijk tussen prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta, op 2 februari.

Maar dat gebeurde niet zonder slag of stoot. De wethouder heeft de afgelopen weken persoonlijk de directeuren van Kentucky Fried Chicken in Londen gebeld en van bijvoorbeeld Blokker. "En ook de leiding van Teasers (een café met topless bediening, red.) heb ik zelf gebeld. Wist ik veel wat voor bedrijf dat was", lacht Hooijmaijers. "Maar als je vertelt dat er een 'royal wedding' op de rol staat, dan wordt er graag meegewerkt. Ook helpt het enorm als je vertelt dat er gemeentelijke welstandregels zijn, waardoor er boetes uitgedeeld kunnen worden van duizenden guldens."

De wethouder legt zich echter niet bij een toezegging van medewerking. "Ik heb die 76 ondernemers ook meteen een contract laten tekenen. Dan staat het zwart op wit én, nog belangrijker, ze kunnen niet meer terug. Dat betekent dat na het huwelijk de reclame, de enorme lichtbakken of te grote borden gewoon niet meer terugkeren. Zelfs die koeienletters van het Victoria-hotel aan het begin van het Damrak worden verwijderd."

Gistermiddag tijdens de raadsvergadering belde Hooijmaijers, die vanmorgen zelf het startsein geeft voor een schoon Damrak, de drie bedrijven die nog hun bereidheid moeten tonen overtollige reclame weg te halen. Het gaat om Lindbergh Bustours, Hotel Info en het Indian Restaurant Ghandi.

 

 

© 2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden