Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsZoeken

14-01-2002
Willem-Alexander en Máxima doen neon verdwijnen

AMSTERDAM - Drijvende kracht achter de actie is G. Bakker, voorzitter van de Ondernemersvereniging Damrak en directeur van de Beurs van Berlage. Bakker kreeg bijna al zijn buren mee om iets te doen aan wat hij noemt hét voorbeeld van foute straatreclame. "Vier of vijf ondernemers willen nog niet meewerken, maar we hopen hen nog over de streep te trekken", zegt Bakker.

Ook de gemeente Amsterdam deed een duit in het zakje. Ondernemers die hun neonreclame weghalen krijgen subsidie. "De ondernemers worden er niet rijk van, maar houden wel 50 tot 100 euro over aan ieder bord dat ze weghouden", zegt Bakker. De meeste ondernemers gebruiken de subsidie voor de aanschaf van een nieuw en kleiner bord.

Op 2 februari ziet het Damrak er heel anders uit. Naar verwachting zijn dan niet allen borden weg, maar de grote blikvangers zijn uit het kenmerkende straatbeeld tussen Centraal Station en Dam verdwenen.

 

© 2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden