De hulpacties19 augustus SHO starten nationale actie De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) beginnen een nationale actie om de slachtoffers van de aardbeving in Turkije te helpen. Er is een gironummer geopend ten bate van 'Help slachtoffers aardbeving Turkije'. Het nummer is 797, zo maakte de SHO in Den Haag bekend. De organisaties overleggen met de omroepen of er een televisieactie ten bate van Turkije komt. De nationale hulpactie, die in eerste instantie veertien dagen duurt, is bedoeld voor zowel noodhulp als wederopbouw. De SHO nam het besluit nadat ze overleg had gehad met onder meer koepelorganisaties binnen de Turkse gemeenschap in Nederland. De hulpactie gaat gepaard met spotjes op radio en televisie. Ook verschijnen er advertenties in de landelijke dagbladen waarin de bevolking wordt opgeroepen geld te storten. zaterdag 21 augustus Tv-actie voor slachtoffers TurkijeHILVERSUM - De publieke en commerciële zenders houden donderdag 26 augustus een gezamenlijke televisieactie ter ondersteuning van de nationale actie 'Help Slachtoffers Aardbeving Turkije'. Het programma, dat is te zien op Nederland 1, RTL 4, NET 5 en Fox 8, heeft een journalistiek-informatief karakter. NET 5 zal de actie synchroon vertalen. Tijdens de hele uitzending zal een tolk te horen zijn die elk gesproken woord direct vertaald. Nederland 1, RTL 4 en Fox 8 zenden de actie gewoon in het Nederlands uit. R'dam, Limburg en A'dam elk 1 miljoenRotterdam, Amsterdam en de provincie Limburg storten allen een miljoen gulden op giro 797, het officiële rekeningnummer van de actie Help Slachtoffers Aardbeving Turkije. In de twee steden wonen veel Turkse Nederlanders die familieleden of kennissen hebben in het getroffen gebied. Limburg geeft geld omdat ze zelf heeft ervaren hoe gul mensen waren als de Limburgers te maken kregen met een overstroming. Helft kijkers tv-actie Turkije geld gestortBijna de helft van de kijkers van de nationale tv-actie Help Turkije, afgelopen donderdag, heeft geld gestort op gironummer 797. Dat blijkt uit Kijk- en Luister onderzoek van de NOS. Op 60 procent van de mensen die op een van de vier kanalen afstemden, heeft de uitzending grote indruk gemaakt. Gemiddeld keken 1,4 miljoen mensen naar de inzamelingsactie op tv. De belangstelling voor de bijna drie uur durende uitzending was het grootst tussen tien en half elf. Toen trok de uitzending bijna 1,5 miljoen kijkers. Rond de 3,7 miljoen Nederlanders hebben donderdagavond vijf minuten of langer naar de televisieactie 'Help Turkije' gekeken. Kijkers waardeerden het programma gemiddeld met een 7,3. De meesten vonden de sfeer ingetogen. Toch boeide het programma de meeste mensen maar matig. Ze vonden dat het wat te lang duurde. Het Turkse commentaar tijdens de tv-actie werd wel gewaardeerd. Opvallend was dat een meerderheid (54 procent) van de kijkers weleens in Turkije is geweest.
|