&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

De wereld reageert geschokt...

De ochtend na de crash bewaakt een Britse politieman de restanten van de Boeing

1988

*Op 21 december wordt een Pan Am-vliegtuig op een hoogte van 31.000 voet opgeblazen door een bom die verstopt zat in een radio. Alle 259 inzittenden komen om, daarnaast overlijden 11 inwoners van de Schotse plaats Lockerbie, waar een deel van het vliegtuig neerstort.
*De regering van de VS looft een beloning uit van 250.000 Engelse pond voor de moordenaars.

1989

*Twee verslaggevers weten zonder al te veel problemen langs de 'nieuwe' veiligheidsmaatregelen op vliegveld Heathrow te komen door zich voor te doen als schoonmakers. De regering geeft toe dat er nog steeds veel zwakke plekken zitten in het veiligheidssysteem op vliegvelden.
*In maart gaan geruchten de ronde dat de terroristen zich schuil houden in de woestijn van Libië. Het verhaal komt aan het licht door een lek bij de Britse regering.

1990

*Pan Am geeft Schotse families die verwanten of bezittingen hebben verloren een schadevergoeding. Zeker tien miljoen Engelse pond wordt uitgekeerd.
*De veiligheid op vliegvelden wordt onderzocht nadat de vader van een Lockerbie-slachtoffer het voor elkaar krijgt een nepbom een Jumbo in te smokkelen.
*In oktober begint een groot onderzoek om te achterhalen hoe de Lockerbie-bom aan boord kon komen en hoe de vliegveiligheid in de toekomst kan worden vergroot. Lokale bestuurders, vliegtuigontwerpers en politie-officieren worden bij dit onderzoek ondervraagd.

1991

*Een Brits defensiebedrijf zegt bezig te zijn een vliegtuig te ontwikkelen dat bestand is tegen bommen.
*De Amerikaanse Hoge Raad besluit dat Pan Am geen verdere schadevergoeding hoeft te betalen aan familie van slachtoffers.
*Op 14 november worden Abdel Basset Al-Megrahi en Lamen Khalifa Fhimah aangeklaagd als daders van de aanslag op gelijktijdige persconferenties in Washington en Edinburgh. Vanaf nu worden de twee verdachten officieel gezocht door de Schotse justitie voor samenzwering, moord en het overtreden van de wet ter bescherming van het vliegverkeer.

1992

*Op 15 april begint het VN-embargo tegen Libië. Libië wordt daardoor min of meer van de buitenwereld afgesloten. Het olierijke land krijgt te kampen met een handels- en wapenembargo, terwijl vliegverkeer naar Libië wordt verboden. Tevens worden alle buitenlandse tegoeden bevroren.

1993

*De VN-Veiligheidsraad houdt vast aan de sancties tegen Libië, omdat wordt geweigerd de twee verdachten uit te leveren.
*In september zegt Libië geen bezwaar meer te hebben om de twee voor een Schotse rechtbank te laten verschijnen, maar de verdachten mogen zelf beslissen of ze dat willen.
*Op 21 december wordt herdacht dat de ramp zich vijf jaar geleden voordeed.

1994

*In februari verwerpt Engeland het voorstel van Libië om de verdachten terecht te laten staan voor een moslim-rechtbank.

1995

*Een controversiële film komt uit: 'The Maltese Double Cross' impliceert Britse en Amerikaanse betrokkenheid bij de Lockerbie-ramp.
*In november krijgen families van slachtoffers alsnog een schadevergoeding van de verzekeraar van Pan Am.

1997

*Groot-Brittannië bereidt zich voor om het Internationale Hof van Justitie te overtuigen dat de twee verdachten voor een Schotse rechtbank moeten verschijnen. De meningen hierover zijn echter wel verdeeld.

1998

*Op 24 augustus gaan Groot-Brittannië en de VS akkoord met de 'derde land optie'. Men komt overeen dat Nederland het 'derde land' wordt. Hier kunnen de Libische verdachten worden berecht.
*Op 28 augustus legt de VN-Veiligheidsraad vast dat de sancties tegen Libië zullen worden opgeschort als de twee verdachten aan Nederland worden uitgeleverd.
*Op 21 december wordt herdacht (foto) dat tien jaar geleden de ramp zich voordeed.

Nabestaanden brengen bloemen naar de graven

Terug