De dag van de crash

Het is zondagavond 4 oktober 1992, 18.22 uur. Van de luchthaven Schiphol stijgt een Boeing 747 van de Israelische luchtvaartmaatschappij El Al op. Het is een vrachtvliegtuig, met bestemming Tel Aviv (Israel). Kort na de start doen zich problemen voor met de motoren aan de rechterzijde. De piloot van het toestel denkt in eerste instantie dat de problemen niet al te groot zijn. Hij wil wel terug naar Schiphol en besluit een extra rondje te vliegen om brandstof te lozen en recht voor baan 27 uit te komen.

Op Schiphol wordt klein alarm geslagen. Wat de piloot niet weet is dat hij aan de rechterkant zowel de motoren als de landingsflaps is kwijtgeraakt. In enkele minuten worden de problemen onoverkomelijk. Het toestel raakt vlak voordat de daling wordt ingezet volstrekt onbestuurbaar. Om 18.36 uur, 14 minuten na de start boort de luchtreus zich in twee flatgebouwen in de Amsterdamse Bijlmermeer: Kruitberg en Groeneveen. In de daaropvolgende vuurzee komen 43 mensen om het leven.

de vlucht

1. Schiphol: 18.22 uur
Vlucht EY 1862 van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al vertrekt van Schiphol met bestemming Tel Aviv.
De Boeing 747, afgetankt met 180.000 liter kerosine, stijgt op van de Zwanenburgbaan en koerst met een bocht over Zaanstad, richting Almere.
2. Boven het IJmeer/Gooimeer
18.32: De gezagvoerder meldt problemen met het toestel aan de vluchtleiding op Schiphol.
Twee motoren breken af, één stort in het Gooimeer, de andere in het Naarderbos.
Terwijl duizenden liters kerosine worden geloosd, maakt de Jumbo een steile bocht en koerst richting Schiphol.
3. Amsterdam Zuid-Oost
18.36 uur: Het toestel is niet meer in bedwang te houden en boort zich brandend in de flat Groeneveen.
Een enorme explosie gevolgd door een gigantische vuurzee vernietigt tientallen flats en maakt vele slachtoffers.

Terug