El Al sjoemelde met onderhoudVerschillende niet-luchtwaardige El Al-vliegtuigen zijn de afgelopen jaren vanaf Schiphol opgestegen omdat de Israëlische luchtvaartmaatschappij met het onderhoud sjoemelt. Dat hebben onderhoudsmonteurs van El Al op 4 februari 1999 onder ede verklaard voor de parlementaire enquêtecommissie Bijlmerramp. Alleen al de ramp-Boeing van El Al die op 4 oktober 1992 in de Bijlmer neerstortte, had een onderhoudsstaat met 25 pagina's vol klachten die nog niet waren verholpen. Hoewel deze lijst met uitgestelde onderhoudswerkzaamheden volgens El Al-monteur Bollinger "wel heel erg lang" is, vonden zijn collega's L. O'Neill en C. Gaalman het toestel die bewuste avond na enkele werkzaamheden veilig genoeg om te vertrekken.
Gaalman stelde aanvankelijk, na overleg met zijn advocaat die ook voor El Al werkt, dat hij deze verhalen alleen had "gehoord", maar nadat hij door de commissie was gewezen op de afgelegde eed speelde hij open kaart. De onderhoudsman bekende daarna "één, twee of drie keer" te hebben gezien dat collega's werden gedwongen om hun goedkeuring te geven. Over één vliegtuig, waarbij hij zelf omstreeks '92 was betrokken, zei Gaalman: "Naar mijn idee had die kist niet weg gemogen. Zelf wilde ik geen handtekening op de onderhoudspapieren zetten." Hij zei echter dat het ramptoestel geen bijzondere mankementen vertoonde. Een woordvoerder van El Al ontkende de aantijgingen van de onderhoudsmonteurs. "We houden ons aan de internationale regels." Vier dagen later komt een Boeing 747 vrachtvliegtuig van El Al op Schiphol tijdens een landing in een hevige sneeuwbui deels naast de landingsbaan terechtgekomen. Het toestel met het vluchtnummer LY-812, afkomstig uit New York, had drie bemanningsleden en een vracht van 92.700 kilo aan boord. Het maximale laadvermogen van het toestel bedraagt volgens El Al 126 ton. |