DE
KAMPIOEN
volgens
de
KAMPIOENEN

Erik Breukink viel op het allerlaatste moment af (Rabo
wilde hem in de ploegleiderswagen), maar het niveau
van het De Telegraaf/TVWeekeinde testteam, dat voor
de tweede keer op Curaçao de 68 nieuwste fietsen
onder handen nam, bleef ongekend hoog. Met onder anderen
twee wereldkampioenen (Gerrie Knetemann en Ingrid Haringa),
Tour-topper Steven Rooks, de klassiekerwinnaars Gerrit
Solleveld en Leo van Vliet en niet te vergeten wielerkeizer
Peter Post.
door
RAYMOND KERCKHOFFS
en SIEB OOSTINDIE
De
enige echte
FIETSTEST
van ons STERRENTEAM
PETER
POST
Geboren: 12 november 1933 in Amsterdam. Erelijst:
Won maar liefst 65 zesdaagsen. Op de weg evenzeer
een topper. Won in 1964 Parijs-Roubaix met het nog
steeds niet overtroffen uurgemiddelde van 45,129
kilometer. Na zijn carrière werd hij een
uiterst succesvol ploegleider en teammanager van
T.I.-Raleigh, Panasonic en Histor. |
INGRID
HARINGA
Geboren: 11 juli 1964 in Velsen. Erelijst: Vijfvoudig
wereldkampioen op de baan. Vier maal puntenkoers
(1991, 1992, 1993 en 1994) en eenmaal op de sprint
(1991). Olympisch zilver op de puntenkoers (Atlanta)
en twee maal olympisch brons op de sprint (Barcelona
en Atlanta). Nam in 1988 als schaatsster deel aan
Winterspelen in Calgary. |
GERRIE
KNETEMANN
Geboren: 6 maart 1951 in Amsterdam.
Erelijst (o.m.): Wereldkampioen op de weg, 10 etappezeges
Tour de France, 2x winnaar Amstel Gold Race, 4x
Ronde van Nederland, Rund um den Hen ninger Turm,
Vierdaagse van Duinkerken, Parijs-Nice, Ronde van
deMiddellandse Zee, Driedaagse van De Panne.
|
STEVEN
ROOKS
Geboren: 7 augustus1960 in Oterleek.
Erelijst (o.m.): Luik-Bastenaken-Luik, Ruta del
Sol, Amstel Gold Race, Ronde van Luxemburg, 2 etappes
(w.o. Alpe d'Huez), 2e in eindklassement en bolletjestrui
Tour de France, Kampioenschap van Zürich, 2x
Nederlands kampioen. |
GERRIT
SOLLEVELD
Geboren: 8 juni 1961 in De Lier. Erelijst
o.m.): 2 etappes en Rode Trui in Tour de
France, Ronde van Middellandse Zee,
Gent-Wevelgem. Sinds 1994 eigenaar
rijwielzaak in De Lier. |
MARGARETHA
GROEN
Geboren: 9-7-1970 in Nieuw Lekkerland. Erelijst:
1989 en 1990 winnares van de Mi-août, 1991
winnares van het Klimmerstrofee Brandbier Klassement,
1995 winnares van de West-Friese Dorpenomloop, 1995
winnares van internationale cycle road race Osaka
Stage (Japan).
|
JAN
VAN DALEN
Geboren: 12 december 1962 in Den Haag.
Klassieker-expert bij de amateurs in de tijd
van Breukink, Rooks, Theunisse en Nijdam.
Fietste voor de ploegen van Batavus en Gazelle.
Sinds 1986 particulier fietsenbouwer
op professionele basis onder de naam Duell. |
LEO
VAN VLIET
Geboren: 15 november 1955 in
Honselersdijk. Erelijst (o.m.): Gent-Wevelgem, Vierdaagse
van Duinkerken.
Etappezeges in Ronde van Nederland,
Parijs-Nice, Dauphiné Libéré,
Ronde van Luxemburg, Tour de France, Ronde van de
Middellandse Zee, Midi Libre. |
Praktijkervaring
van de gemiddelde fietsenmaker: de tweewieler wordt
vooral verkocht op kleur en uitstraling. Een merkwaardig
gegeven, als we in aanmerking nemen dat Nederlanders
de duurste fietsen ter wereld (gemiddelde aankoopbedrag
is de laatste vijf jaar van 383 euro naar 596 euro gestegen)
aanschaffen en dat we met ons allen bijna anderhalf
miljoen fietsen per jaar kopen.
 |
Solleveld
beschermt zijn Soltomaatje tegen de zon. |
Genoeg
reden voor De Telegraaf/TVWeekeinde om in samenwerking
met de RAI Vereniging op herhaling te gaan met De Fietstest.
Net als bij de vorige editie zette een imposante testploeg
koers naar Curaçao, waar de 15 bestverkopende
fabrikanten in totaal 68 fietsen hadden laten stallen
om aan de tand te worden gevoeld in de tropische hitte.
Een
karwei dat Peter Post, Gerrie Knetemann, Leo van Vliet,
Steven Rooks, Gerrit Solleveld, Jan van Dalen en de
dames Ingrid Haringa en Margaretha Groen professioneel
klaarden. "Er is voor mij een wereld opengegaan.
Fantastisch, wat ze tegenwoordig allemaal bouwen voor
de consument. Ik wist niet dat een stadsfiets tegenwoordig
ook zoveel comfort en kwaliteit biedt", verbaasde
de topfitte Peter Post zich na acht slopende testdagen
op het paradijselijke vakantie-eiland.
Het
fietsenpark, ter waarde van een slordige 90.000 euro,
werd verdeeld in vier categorieën, elk onderverdeeld
in twee gangbare prijsklassen: de stadsfietsen, geschikt
voor het korte werk, werden bereden in de buurt van
Willemstad. De hybrides, zeg maar de luxere toerfietsen
die ook geschikt zijn voor woon-werkverkeer, moesten
zo'n dertig kilometer afleggen van de thuisbasis Resort
Chogogo in Jan Thiel-baai richting hoofdstad en weer
terug. De mountainbikes werden ingezet op de zoutvlaktes
van het eiland, terwijl er met de racefietsen heuvel
op, heuvel af werd gereden over de asfaltwegen van het
hele eiland.
 |
Solleveld
aan het werk |
De
testers gaven cijfers voor rij-eigenschappen: comfort,
stuurgedrag, stabiliteit, gebruiksgemak, schakelsysteem,
vering en remwerking. Verder was er aandacht voor de
constructie, de afwerking en de toegepaste materialen.
Het ontwerp en design zetten cijfermatig de puntjes
op de i.
Twee
vakmensen uit de dagelijkse praktijk haalden daarna
de fiets desnoods nog uit elkaar. Ex-prof Gerrit Solleveld,
die een fietsenzaak in De Lier bestiert, gaf samen met
Duell-fietsenbouwer Jan van Dalen een extra dimensie
aan de kwaliteit van de test. Gezamenlijke conclusie
na acht dagen werk: De Fiets wordt in de breedte duidelijk
beter. Een goed voorbeeld is Merida, dat vorig jaar
nog ondermaats scoorde, maar nu terugslaat met over
de hele lijn veel mooiere fietsen, waarvan de onderdelen
ook nog eens beter op elkaar zijn afgestemd.
De
Merida scoorde dit jaar zelfs een top 3-klassering.
Zeer te spreken was iedereen over de Union, die bij
de goedkope hybrides uitmuntende cijfers scoorde.
Opvallend
was, dat de vakmannen Solleveld en Van Dalen precies
dezelfde top 3 hadden en dat de andere zes testers bij
de goedkope hybrides ook dezelfde drie fietsen in hun
top 3 plaatsten. Een extreme weerspiegeling van de unanimiteit,
die over de gehele lijn te ontdekken viel.
 |
Testen
kan ook eenzaam zijn |
Bij
het testen van de stadsfietsen en hybrides werd uitgegaan
van de mannenfiets. Deze was in alle gevallen met precies
dezelfde onderdelen afgemonteerd als het vrouwenexemplaar.
De damesfiets werd daarnaast extra onderzocht op zijn
merites en verdiende een aantekening als er iets bijzonders
te melden was. Zoals bij de Gazelle het geval was, want
dat merk slaagt er als enige in om een damesframe te
bouwen dat voldoende stijf is. Een uitzondering op de
regel. Van Dalen: "Dat heeft niets te maken met
de fabrikanten, maar alles met de geometrie. Een fiets
zonder stang is bijna niet stabiel te krijgen. Daarom
zie je dat er met sportieve hybrides langzamerhand steeds
meer compromissen op de markt verschijnen. Helaas koopt
bijna elke vrouw tegenwoordig nog automatisch een vrouwenfiets.
Ik zou de sportieve vrouw willen aanraden gewoon een
herenfiets te kopen. Die zijn even duur en een stuk
stabieler."
Toen
er aan het eind van de week een enorme tropische regenbui
viel, ontdekte Peter Post nog een zwakke schakel in
het programma van de fietsfabrikanten. "Ik vind
het vreemd dat er nog zoveel fietsen met gladde trappers
worden afgeleverd. Het gebruikte materiaal suggereert
dat er in Nederland nooit een druppel regen valt".
Gerrie Knetemann zag slechts bij één hybride
het meest logische antwoord gezien. "De Batavus
Shoshone heeft gewone pedalen, die aan één
kant zijn voorzien van een klicksysteem. Volgens mij
een perfecte oplossing."
Bij
de mountainbikes en racefietsen konden de testers zich
pas echt uitleven. Bij de racefietsen kwamen ook de
modellen van Dasia, Cannondale en Wilier goed naar voren.
Zij vielen net naast te prijzen.
Van
Dalen en Solleveld maakten zich bij de mountainbikes
met name sterk voor het Cannondale F900SL in de duurdere
prijsklasse. Van Dalen: "Ik betreur het echt dat
deze fiets niet tussen de prijswinnaars terecht is gekomen,
want in mijn ogen is dit een echte topper. Omdat het
schakelsysteem op het stuur precies andersom zit dan
bij de andere modellen, scoort deze fiets bij de rest
van de testers net ietsje minder. Jammer, want het zeer
makkelijk bedienbare veersysteem van Superfatty Ultra-vork
met 80 mm veerweg maakt deze fiets super. Je kunt er
extreem strak mee rijden. Qua rijeigenschappen op de
normale weg en op het ruwe terrein vind ik deze fiets
revolutionair."
|