De
CHIP
van COLUMBUS
KRIJGEN
WE EINDELIJK VAT OP FIETSENDIEF? |
door
ROB RIB
Het
is een van de grootste ergernissen. Wil je op je fiets
springen, is-ie gestolen. Van alles is er al bedacht,
steeds bleek het weer niet te werken, maar nu beweert
de fietsenbranche waarachtig definitief een einde te
kunnen maken aan fietsendiefstal. Alles draait om een
chip.
Cynici zeggen wel eens dat de fietsenbranche helemaal
niet wil dat er een eind komt aan de nationale sport
van fietsen stelen. In 2002 zijn meer dan 700.000 fietsen
gepikt, voor een gezamenlijke waarde geschat op meer
dan 400 miljoen euro. En voor veel van die fietsen wordt
een nieuwe gekocht. Kassa. Niets is minder waar, de
branche zit erboven op. Er wordt intensief gewerkt aan
een allesomvattend plan dat voor eens en altijd een
einde moet maken aan fietsendiefstal. In dit plan staan
drie dingen centraal: het slot, een chip en een snelle
aangifte. Het is uitgedokterd door politie, verzekeringsmaatschappijen,
ANWB, RAI, TNO, een aantal fietsfabrikanten, zoals Batavus,
Gazelle, Union en Giant; en slotenmakers zoals AXA,
Trelock ABus en Armada.
Je
ziet tegenwoordig fietsen met allerlei variaties aan
sloten; dikke kettingen, stalen beugels, kabels. Uit
onderzoek blijkt verrassend genoeg dat toch een gewoon
ringslot de beste beveiliging biedt, maar dan een met
een kabel om de fiets tevens aan een object vast te
zetten. Daarom is er gewerkt aan een ringslot dat bestand
is tegen hamerslagen, schroevendraaiers, betonscharen
en nog woestere pogingen om het te kraken. Verzekeraars
accepteren de laatste jaren meestal alleen fietsen met
zo'n slot, ART-slot genaamd, dat herkenbaar is aan een
oranje sticker en keurnummer. En het werkt, aldus opgave
van de RAI: in 1999 werden liefst 827.000 fietsen gestolen,
in 2002 was dat teruggelopen tot 708.000.
Een
nog belangrijker middel in de strijd tegen het dievengilde
is de chip. Deze wordt ingebouwd in het frame of in
het slot en is goed herkenbaar door een sticker of een
gekleurde knop. De gegevens van deze chip staan in een
nationale database. Surveillerende politieagenten worden
voorzien van een scanner, die elke nacht door deze database
van de laatste gegevens wordt voorzien. Scanner langs
een chip halen en in één oogwenk kan worden
vastgesteld: gestolen of niet. Dit systeem kent talloze
voordelen. De politie wordt verlost van een enorme berg
rompslomp, de rechtmatige eigenaar is meteen bekend,
mensen krijgen weer vertrouwen in de politie.
Omdat
veel mensen er tegenwoordig vanuit gaan dat je je fiets
toch nooit meer terugziet, wordt vaak geen aangifte
gedaan. Dit hele plan staat of valt dan ook met de medewerking
van de bevolking. Fietsverkopers zouden geen fiets meer
zonder chip moeten verkopen. Daar wordt aan gewerkt,
inmiddels zijn er al 1,8 miljoen rijwielen voorzien
van een chip. Fietshandelaren zouden ook allemaal moeten
worden voorzien van een scanner, zodat ze zich nooit
kunnen verschuilen achter derden. En het allerbelangrijkst
is misschien wel dat mensen bij diefstal van hun fiets
direct aangifte doen en altijd het chipnummer bij de
hand hebben, zodat dit meteen in de database kan worden
ingevoerd.
Gaan
we het dan echt nog beleven, dat je in een grote stad
ergens je fiets neerzet en dat die er gewoon nog staat
als je weer terugkomt?
|