KLM
meet met twee maten
door
Arnold Burlage
AMSTERDAM
- De KLM gaat met klachten van belangrijke passagiers
anders om dan met de ergernissen van doorsnee luchtreizigers.
De klachten van de vaste passagiers, de beste klanten,
worden door een directievertegenwoordiger begeleid
tot op het hoogste niveau.
De
verrassende bewering werd gedaan door de KLM-juriste,
mr. Trudy Smits, voor de Reclame Code Commissie. Het
ging daarbij om de behandeling van een klacht van
één van KLM's zogenaamde 'frequent flyers'
- de beste klanten van de maatschappij - Egbert Goldberg
uit Bloemendaal.
Kern
van de zaak is de KLM-reclamecampagne voor de nieuwe
World Business Class, die met veel tam tam werd gestart
toen de vernieuwingen nog maar in een viertal KLM-toestellen
waren gerealiseerd. "Misleid door de reclame boekte
ik een vlucht om die nieuwe Business Class te proberen",
betoogde de getergde zakenman voor de Reclame Code
Commissie.
De
klacht over de zaak bij de KLM, in een reeks van brieven
tot aan zelfs president-directeur drs. Leo van Wijk,
zorgde nou niet direct voor de afgeschilderde speciale
behandeling. Na de eerste klacht op 6 december 2000
kwam er pas op 20 januari beweging in de KLM, overigens
na het zoveelste telefoontje van de zakenman ter herinnering
aan zijn klacht.
"We
betreuren die ongewoon lange periode", gaf de KLM-juriste
toe. Zij noemde een aantal excuses: feestdagen en
een sterfgeval in de familie van de speciale gedelegeerde
van de directie, die belangrijke passagiers als de
klager speciaal bij klachten begeleidt." De Reclame
Code Commissie, onder leiding van president mr. W.
van der Lee, hoorde dat verweer gelaten aan.
Al
met al bedroeg de wachttijd op behandeling van de
klacht van de zakenman ruim zes weken. Reden voor
de KLM-passagier om als enige redmiddel dan maar naar
de Reclame Code Commissie te stappen.
Goldberg:
"Ik had me door advertenties laten overhalen het nieuwe
aanbod van de KLM te ervaren, maar trof op mijn vlucht
tot mijn ergernis het oude product. Ik voelde me vooral
slachtoffer omdat ik na een formeel ingediende klacht
gewoon werd genegeerd en geen reacties kreeg tot mijn
ervaringen in De Telegraaf belandden", zei hij voor
de Reclame Code Commissie.
De
KLM, die met een compleet (dames)team van vijf juristen
en andere experts aanwezig was, verweerde zich tegen
de beschuldiging van misleiding. "Op het moment van
de klacht was al 21,4 procent van de intercontinentale
vloot met de nieuwe World Business Class uitgerust.
Daar moeten dan wel de vliegtuigen van Northwest worden
bijgeteld. Uiteindelijk is dat onze partner; die zaken
moeten gezamenlijk worden gezien", luidde het verweer
op de niet weersproken klacht dat destijds slechts
vier 'vernieuwde' KLM-toestellen bestonden.
De
KLM wees verder op de kleine lettertjes onderaan sommige
advertenties, al ontbraken die in andere reclame-uitingen,
bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. "Maar daar heeft
de KLM geen invloed op de door Northwest gevoerde
campagnes", aldus de KLM, die in dat geval de zaken
met de partner kennelijk niet als gezamenlijk beschouwde.
De
Reclame Code Commissie doet binnenkort uitspraak.