Brig is ramp weer te bovendoor HARRY MULLER BRIG - De Zwitserse stad Brig is over de hele wereld bekend als een knooppunt van spoorwegen. De meeste mensen kennen van de stad dan ook niet meer dan het station. Hooggelegen, omdat het gebouwd werd op het puin dat vrij kwam bij de aanleg van de Simplontunnel naar Italië. Honderd jaar geleden bloeide het toerisme nog in deze stad en met koetsen verkenden de toeristen de omgeving. Vanuit Brig kun je nog steeds prachtige dagtochten maken, maar nu met de trein of de bus. Het centrum van deze Zwitserse stad is het domein van de voetgangers. Deze postkoets op de binnenplaats van het Stockalper-kasteel werd in 1920 nog gebruikt op de route naar de Grimselpas. Precies vijf jaar geleden, eind september 1993, werd de stad Brig getroffen door een ramp. Door een aardverschuiving kwamen bomen in het riviertje de Saltina terecht, die bij een brug in de stad vastraakten. Er ontstond zo een dam in de rivier en heel Brig kwam onder water te staan.
Van de eens zo mooie Bahnhofsstrasse bleef weinig over, omdat heel wat
huizen en winkels door het kolkende water werden vernield. Twee dames
van een schoenenwinkel kwamen om het leven, toen ze probeerden de kassa
in de kelder van hun zaak te redden. Nu ligt de binnenstad er weer prachtig bij, alleen de bomen in de straten zijn nog niet erg groot. Een technisch systeem met zuilen die uit de straat omhoog komen en omlaag gaan, zorgt ervoor dat alleen het strikt noodzakelijke verkeer daar terecht kan. Dit is het domein van de voetgangers, die veilig kunnen slenteren door het historisch centrum van de stad, die meer dan 700 jaar oud is. Veel huizen zijn in Italiaanse stijl gebouwd, want de Italianen waren indertijd betrokken bij de aanleg van de Simplontunnel. Opvallend veel panden hebben een torentje, dat alleen gebruikt werd om daarin het vlees te drogen. Er wordt in dit deel van Zwitserland Duits gesproken, maar veel hotels en restaurants hebben Engelse of Franse namen. Uit die landen kwamen de eerste toeristen en commercieel gezien was dat een goede zet.
Veel huizen hebben een torentje, waarin het vlees gedroogd werd. Aan het marktplein staat de kapel van St. Sebastiaan. Die werd in 1636
gebouwd nadat de stad gespaard was voor een pestepidemie. Op het plein
is ook een monumentje dat herinnert aan een zekere Geo Chavez uit Peru,
die in 1910 als eerste over de Simplon vloog. Helaas mislukte de
landing in de buurt van het Italiaanse Domodossola en daarbij kwam de
man om het leven. De trots van Brig is het Stockalper-kasteel, genoemd naar de adellijke familie die daar sinds 1523 woonde. Zo rond het jaar 1650 was dit het centrum van de handel in zijde, die uit Italië kwam en vandaar naar de Franse stad Lyon vervoerd werd. De baronnen waren schatrijk en hadden zo'n 4000 mensen in dienst. De laatste jaren verpauperde het kasteel en tenslotte werd het door de stad Brig gekocht. Na een grondige restauratie werd dit het stadhuis. Er worden rondleidingen verzorgd, men heeft in het kasteel ook een museum ingericht en op de binnenplaats zijn nog een paar postkoetsen te zien uit het begin van deze eeuw. Het Stockalper-kasteel, eens het centrum van de zijdehandel. Omdat Brig zo centraal ligt, is het de moeite waard om van hieruit allerlei tochten te maken. Een rood treintje brengt u naar Zermatt, hoog in de bergen gelegen. De bus van de PTT zorgt voor de verbinding met Saas Fee, een afstand van slechts 35 kilometer. Het gebied van de Aletschgletscher met de dorpen Riederalp en Bettmeralp ligt binnen handbereik en binnen een uur ben je met de trein in het Italiaanse Stresa aan het Lago Maggiore. Hier kun je ook in de Glacier Expres stappen, de trein van Zermatt naar St. Moritz over 291 bruggen, door 91 tunnels en over de 2033 meter hoge Oberalp-pas. INLICHTINGEN: Zwitserland Toerisme, telefoon 020-6222033. Publicatiedatum = 24 oktober 1998
|