&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Routes Zwitserland

door: René Passet

ZÜRICH - Veel vers asfalt in Zwitserland, maar kans op files blijft onveranderd groot. In 1996 hebben de Zwitsers twee nieuwe snelwegen in gebruik genomen. De A3 is erbij gekomen. Met de opening van het sluitstuk van deze snelweg, tussen Frick en Birrfeld, is de reistijd tussen Bazel en Zürich een flink stuk verkort. Voortaan kunt u zonder de snelweg te hoeven verlaten, over de A3 via de A1 naar Zürich. Het nu geopende gedeelte is ruim 18 kilometer lang.

Ook de nieuwe Bözbergtunnel onder het gelijknamige gebergte is daarin inbegrepen. de Zwitsers voltooiden de A4 nabij Schaffhausen. Ook die route (tussen Winterthur en de Duitse grens)is nu volledig autosnelweg.
De N9 Lausanne-Martigny-Sierre is met het vrijgeven van het weggedeelte tussen Granges en Sierre/West weer zes kilometer langer. Maar net als bij het Nederlandse wegennet blijven er ook in Zwitserland nog voldoende knelpunten over. Aanvoerder in de Zwitserse file top-tien is en blijft de Gotthardtunnel, gelegen in de belangrijkste noord-zuid route, de N2 Basel-Chiasso.

Als het te druk wordt in de tunnel wordt het verkeer tijdelijk stilgezet en in blokken door de Gotthardtunnel geleid, zodat u in ieder geval niet ín de 22 kilometer lange tunnel stil komt te staan. Deze werkwijze wordt ook bij andere lange tunnels (zoals de San Bernardinotunnel) regelmatig toegepast. Andere knelpunten zijn te vinden op de wegen rond Bern. Er lopen vier snelwegen rond de Zwitserse hoofdstad en de vele knooppunten tussen die wegen vormen tijdens piekdagen regelmatig voor files. Vooral op de N1 en de N6 kunt u vertragingen verwachten. Tot slot zijn wachttijden mogelijk op de wegen naar de diverse verlaadstations van autotreinen.

Knelpunten

* N1/N12/N6, in de omgeving van Bern
* N2 Basel - Luzern - Gotthard - Chiasso, tussen Belchen/Süd en het Härkingerkreuz en t.h.v. de St. Gotthardtunnel
* N 9 Lausanne - Sion m.n. op de rondweg van Lausanne en tussen Vevey en Chexbres
* N13 Bellinzona - Sargans

Grensovergangen:
* Basel (met Duitsland)
* Chiasso (met Italië)
* Thonex (met Frankrijk)
Over passen met en zonder winterafsluiting: sneeuwkettingen zijn op weg naar uw wintersportbestemming meestal noodzakelijk. Maar hoe is de wegensituatie op het moment van vertrek? Moet u die sneeuwkettingen ook daadwerkelijk uit de achterbak halen?

Sneeuwval op doorgaande wegen, afgesloten passen, omleidingen en voorspelde drukte op weg naar de winterzon: U hoort het op 06-910 910 10 (75 ct/min). Een aantal passen in Zwitserland wordt tijdens de winterperiode een aantal maanden afgesloten. Als uw vakantiebestemming achter zo'n pas ligt dan heeft u pech en moet u omrijden. Overigens worden maar weinig wintersportstations geplaagd door dit fenomeen.

Van west naar oost de belangrijkste winterafsluitingen:
* Col de la Croix
* Grote St. Bernardpas (naar Frankrijk)
* Grimselpas
* Nufenenpas
* Furkapas * Sustenpas
* St. Gotthardpas
* Oberalppas
* Klausenpas
* Lukmanierpas
* San Bernardinopas
* Splügenpas
* Albulapas
* Forcola di Livignio (naar Italië)
* Umbrailpas (naar Italië).

Het merendeel van de winterafsluitingen duurt tot medio mei 1997, maar afgelopen jaar bleef een aantal passen tot half juni gesloten!

Langdurige wegwerkzaamheden:
N1 Bern - Zürich - St. Gallen -tussen Winterthur/Toess en Winterthur/Ohringen
N1 Yverdon - Lausanne - Genève -rondweg Genève bij Paplexpo
N3 Zürich - Sargangs - bij Zürich - Sargans - tussen Wädenswil en Richterswill
N9 Lausanne - Vevey - Martigny - tussen afslag Lutry en Corsy - tussen Lausanne/Blecherette en afslag Vilars/St. Croix

Routes

Naar Zwitserland
GRAUBÜNDEN/ZENTRALSCHWEIZ/JUNGFRAUREGION/WALLIS
Utrecht, A12 richting Arnhem
Knooppunt Grijsoord, A50 richting Nijmegen
Knooppunt Ewijk, A73 richting Nijmegen
Knooppunt Neerbosch, A73 richting Venlo
Knooppunt Rijkevoort, A77 richting Goch
Grensovergang Gennep.

A57 richting Köln
A.B. Kreuz Köln-Nord, A1/A61 richting Koblenz
A.B. Kreuz Koblenz, A61 richting Ludwigshafen
A.B. Kreuz Walldorf, A5 richting Karlsruhe/Basel
Grensovergang Basel - Zwitserse douane.
Voor het berijden van de Zwitserse Autobahnen is het bezit van een Autobahn-vignet vereist.
A2 richting Bern/Zürich
Verzweigung Augst

Naar Graubünden
A3 richting Zürich
Verzweigung Birrfeld, A1 richting Zürich
Zürich, A3 richting Chur
Verzweigung Sargans, A13 richting Chur
Aansl. Landquart
Naar Davos:
B28 richting Klosters/Davos
DAVOS

Naar Arosa:
A13 richting Chur
Aansl. Chur-Nord, Autobahn verlaten
Chur, richting Arosa
AROSA

Naar Zentralschweiz:
A2 richting Bern/Luzern
A.B. Dreieck Härkingen, A2 richting Luzern
Luzern, A2 richting Gotthard
Aansl.Stans-Süd, richting Engelberg
ENGELBERG Naar Jungfrauregion:
A2 richting Bern
A.B. Dreieck Härkingen, A1 richting Bern
A.B. Dreieck Wankdorf (bij Bern)
A6 richting Thun/Interlaken
Aansl. Spiez, A8/B6 richting Interlaken
Interlaken, richting Lauterbrunnen
Lauterbrunnen (parkeergarage)
Per bergbaan naa MüRREN of WENGEN (Mürren is ook vanuit Stechelberg per bergbaan bereikbaar)

Naar Wallis:
A2 richting Bern
A.B. Dreieck Härkingen, A1 richting Bern
A.B. Dreieck Wankdorf (bij Bern)
A12 richting Fribourg/Vevey
Aansl. Vevey, A9 richting Martigny
Aansl. Martigny, A9 richting Sion. Vanaf deze hoofdweg door het Rhônedal zijn bijna alle bekende wintersportplaatsen in Wallis bereikbaar.
Aansl. Granges (einde autosnelweg).
B9 richting Brig
BRIG.

Het verkeer naar het oostelijk deel van Wallis (Brig/Zermatt) kan vanaf Bern ook de route via Spiez en Kandersteg nemen. Door de Lötschbergtunnel tussen Kandersteg en Goppenstein rijdt ieder half uur een autotrein (kosten Zw.frs. 25). Bern-Brig (via Martigny) : 214 km Bern-Brig (via Kandersteg) : 92 km

Publicatiedatum = 7 december 1996

terug Zwitserland intro