&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Filmlocatie Los Angeles steeds
populairder bij filmfans
door Patrick van Weerdenburg
LOS ANGELES - Je moest, anno 1900, wel een heel goed vriendje
zijn van een van de broers Warner voor je je gelukkig mocht prijzen met
een rondleiding over het beroemde filmcomplex. Harry, Albert, Jack en
Sam waren namelijk van mening dat er zo min mogelijk van de vele geheimpjes
van hun fascinerende filmwereld buiten het bronzen hekwerk mocht komen.
Het medium film was nagenoeg nieuw en bracht miljoenen in vervoering. De
vier boerenzoons waren ook op slag in de ban van de geluidloze zwart wit-films
die ze in tot boerenschuren omgetoverde bioscoopzaaltjes zagen. Dáár, in
de wereld van de film, lag hun toekomst. De broers wisten hun vader om te
praten tot de verkoop van het enige paard dat de arme immigrantenfamilie
Warner rijk was.
Met de opbrengst kochten ze een model B-projector en een kopie van 'De Grote
Treinroof' van Edwin S. Porter. De broers huurden een leegstaande winkel,
die ze ombouwden tot filmzaaltje. De opbrengst van de 'Treinroof'-vertoningen
leverden de Warners in de eerste week liefst $300 dollar op, een bedrag
dat hun vader zijn hele leven niet bij elkaar had gezien. Dat zijn zonen
het hart op de goede plaats hadden kloppen, blijkt uit het historische feit
dat ze onmiddellijk de huismerrie terug kochten...
Nu, bijna een eeuw later, is Warner Brothers goed voor een jaar-omzet van
14,5 miljard dollar en staan de hekken voor de enorme film- en tv-studio's
wagenwijd open voor iedere film-geïnteresseerde.
Met een beetje geluk word je tijdens de rondtoer begeleid door Dick Mason
(56) een vrolijke, opgewekte vent, die als 17-jarig knaapje bij Warner Brothers
begon als loopjongen en bekend staat als de Wandelende Encyclopedie van
de Filmwereld.
Van iedere rolprent weet Mason wie de hoofdrollen hebben gespeeld, wie de
producent was en wie verantwoordelijk was voor de regie. En met die kennis
liep de krullenjongen zo te koop dat de gebroeders Warner hem al snel vroegen
om de belangrijke gasten over het terrein rond te leiden. "Inmiddels heb
ik ruim 26.000 films gezien," vertelt hij als we rondscharrelen op de set
van 'Lois & Clark', de Superman tv-serie. "Jack Warner, de grote baas, voerde
dagelijks besprekingen met beroemde acteurs die op hun beurt ook weer met
graagte werden rond geleid. Op 'n dag maakte ik een toer met John Ford,
Audrey Hepburn en Richard Widmark en die wereldberoemde sterren waren net
zo enthousiast als de dames van een huisvrouwenvereniging uit Austin, Texas,"
zegt hij met een trotse grijns.
Bugs Bunny kun je ook tegenkomen.
De kans bestaat dat je op het WB-terrein een heuse filmdiva of tv-ster tegen
het lijf loopt. Wij vallen met de neus in de boter. Candice Bergen, beter
bekend als Murphy Brown, loopt tijdens een draaipauze 'n eindje met ons
op, van Stage 4 naar Laramie Street, een Western-set waar o.m. 'Bonanza'
en 'North and South' is opgenomen. De blonde vedette is oprecht trots dat
haar comedy-serie zo populair is in dat verre Nederland waar ze ooit nog
eens hoopt te komen.
Het kon niet op, want Joel Schumacher, de regisseur van 'Batman Forever',
ontvangt ons even later letterlijk met open armen en verzekert dat hij voor
de volgende rolprent over de gemaskerde wreker ook weer van de partij is.
"Val Kilmer zal dan geen Batman meer zijn," vertelt hij lurkend aan een
gezinsfles bubbeltjeswater, "maar de cape en masker doorgeven aan George
Clooney (dr. Douglas Ross uit 'Emergency Room'). Chris O'Donnell zal Robin
weer spelen en de film gaat simpeltjes 'Batman en Robin' heten. Het Dynamische
Duo gaat ditmaal in de slag met Poison Ivy en de IJsman. Ook een uitermate
sexy Batgirl zal haar opwachting maken..."
Indrukwekkend is ook de klerenkast, zoals de gigantische kledingloods in
de WB-volksmond heet. Een hangar, ruimte genoeg om een aantal vliegtuigen
te stallen, zo'n 15 hectare groot, is tot de nok gevuld met kleding in alle
maten en kleuren. Je kunt het zo gek niet bedenken of het hangt er. Van
berenvellen voor holenmensen tot futuristische, 23e eeuwse, beam-me-up, Scotty-glimpakjes.
Publicatiedatum = 1 maart 1997
|