SINT
PETERSBURG:
Venster naar het Westen
door
FRANK ROOS
SINT
PETERSBURG - Verreweg de beste manier om Sint Petersburg
te benaderen is over water. Wie ooit per vliegtuig is
gekomen, zal dat gretig beamen. Het primitieve vliegveld
van de Russische stad is geen toegangspoort die grote
verwachtingen wekt. Niet dat de industriehaven een overdonderende
indruk achterlaat, want die lijkt een verwaarloosd openluchtmuseum.
|
De
Hermitage is een van de grootste toeristische
attracties
ter wereld.
|
De
tsarenstad wordt beheerst door water. Rivier Neva gaf
Sint Petersburg haar oorsprong. Zijrivieren en kanalen
tekenden het patroon van de plattegrond. En de cultuur
van het Romanov-vorstenhuis accentueerde die rijkelijk
met ornamenten.
In
Sint Petersburg aanmeren aan boord van een overdadig
luxe passagiersschip als de Galaxy is een genoegen dat
de troosteloze aanblik van het havengebied ruimschoots
goedmaakt. En achter de troosteloze haven strekt zich
een stad uit vol innerlijke schoonheid en oude grandeur
die de sjofele entree snel doet vergeten.
Het
cruiseschip van rederij Celebrity Cruises heeft Sint
Petersburg als hoogtepunt van een rondvaart vanuit Amsterdam
langs Scandinavi en over de Oostzee. Een opmerkelijk
koele route voor een varend paleis dat je in Cara bische
wateren verwacht of ten minste in de Middellandse Zee.
Zo'n
vijfsterrenhotel past het beter zijn loopplank uit te
rollen aan de kade van de Neva, de rivier waarlangs
tsaar Peter de Grote zijn gedroomde stad realiseerde.
Honderden meters breed benadrukt de Neva welke rol de
vorst het water in zijn stad toekende. Naast zo veel
meer is het de stad van grachten en bruggen.
Robuust
Spiegelend
in het water maakt Sint Petersburg zich eens zo groot.
Niet sierlijk als Venetië, niet intiem als Amsterdam,
waaraan de reizende tsaar voor zijn stadsplan inspiratie
ontleende. Wel veel, imponerend groot en robuust. De
kilometerslange kanalen had de stad van oorsprong nodig
als drainage van het moeras, waarop de eigenzinnige
tsaar doelbewust zijn hoofdstad grondvestte. De riviermonding
achtte hij onmisbaar voor de ontwikkeling van zijn ideaal.
Niet voor niets heet het resultaat sindsdien 'venster
naar het westen'.
Aan
de onbegrensde wilskracht van de jonge Romanov verbonden
tijdgenoten al de kwalificatie 'de Grote'. Binnen tien
jaar stond op de drassige grond langs de Neva een stad
die Moskou voor jaren onttroonde als hoofdstad.
|
Ook
Russen kunnen carnaval vieren. |
Voor
de economie van destijds was het water vloeibaar goud.
De herenhuizen langs de oudste kades getuigen van grote
handelsactiviteit. Nu worden de vaarwegen nauwelijks
benut. Zelfs niet voor toerisme. Slechts een enkele
watertaxi brengt het water in beweging. Op zich niet
verwonderlijk: omdat de kades hoog zijn en de antieke
bebouwing laag heb je slecht zicht. Het gaat wat ver
dat te zien als een misrekening van de tsaar, die immers
nergens gebouwen toestond die hoger waren dan de inmiddels
wereldberoemde Hermitage - zijn paleizen langs de rivier.
Ook
het klimaat van Sint Petersburg stimuleert gebruik van
de waterwegen niet. Zo'n vijf maanden per jaar ligt
er een dikke laag ijs en de bevolking wandelt dan massaal
over de Neva.
De
rest van het jaar, hoewel ook nog betrekkelijk koud,
komen de talloze bruggen van pas. Die over de rivier
zijn honderden meters lang. De grachten werden oorspronkelijk
van houten overbruggingen voorzien. Ze hadden simpelweg
de naam van de kleur waarin ze geschilderd waren. In
een enkel geval bleef die naam behouden, ook toen er
een sierlijke vervanging kwam.
De
bruggenhoofden pronken met hun weelderige ornamenten.
Egyptische sfinxen, griffioenen met gouden vleugels,
leeuwen en lantaarns sieren de bruggen in het oude centrum.
Met een groot feest namen de trotse inwoners van de
stad onlangs de vier gerestaureerde bronzen paarden
op een van de bruggen in de Nevski Prospekt terug in
het straatbeeld.
Winkelstraat
Tal
van kanalen en rivieren kruisen de Nevski Prospekt,
wel de bekendste straat van Rusland genoemd. Zoals Nederlanders
wel beweren dat alle wegen naar Rome leiden, zeggen
ze in Sint Petersburg dat alle wegen naar hun langgerekte,
kosmopolitische winkelstraat voeren.
Aan
de hoofdstraat liggen pareltjes van architectuur, waarvan
de imponerende gevels grote winkels met een aparte sfeer
verbergen. De alledaagse economie speelt zich daarachter
af. Etalages zie je zelden.
Jelisejev
is een beroemde delicatessenwinkel die uiterlijk, maar
ook binnen nog het meest doet denken aan een stationshal.
De brede Nevski Prospekt doet zich voor als het bruisende
hart van modern Sint Petersburg. Winkelpaleizen, afgewisseld
met musea en kathedralen. Gerenommeerde merken en modieuze
producten slaan hier een brug naar de toekomst van Rusland.
Jong en nieuwsgierig Sint Petersburg flaneert er of
doet gehaast inkopen.
Vormen
Hier
ontdooit de stad het snelst na de zeventigjarige ijstijd
van het communisme. De oude tsarencultuur heeft zich
in het straatbeeld wonderwel kunnen handhaven en die
weelderige vormen komen weer tot hun recht nu de stad
opleeft. De degelijkheid van de oude cultuur behoedt
bijvoorbeeld veel bruggen voor het verval dat elders
in de stad overal zichtbaar is.
Inwoners
generen zich voor de gammele trammetjes en het maanlandschap
van ooit geasfalteerde straten. ,Vroeger werden de beroemde
bruggen voor de eeuwigheid gebouwd", vertelt een gids.
,Aan geld was geen gebrek toen Sint Petersburg hoofdstad
was. Nu gaat alles naar Moskou en heeft het stadsbestuur
amper genoeg om te restaureren."
Veel
inwoners hebben zo hun twijfels over de kwaliteit van
de hedendaagse bouwers, zeggen ze. De bruggen die Sint
Petersburg nu nog bouwt, gaan amper tien jaar mee.
Informatie
over de stedentrip met de Galaxy: 070-3141555 of via
internet: www.amca.nl
FOTO'S:
EPA
|