&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Nederland vanaf het water

door THIJS JANSEN

KATWIJK - Nederland is vanaf het water het best te bewonderen. Vooral nu er rondom steeds meer (snel)wegen in ons land geluidswallen worden geplaatst. Ze ontnemen de weggebruikers het zicht op de omgeving. Vanaf het water is ons land een groot deel van het jaar bovendien een oase van rust.

De Reiskrant ging in eigen land op verkenning en ontdekte in overbevolkt Nederland prachtige en rustige plekjes. En het uitzicht is verrassend. Zo ook in Zuid-Holland. In plaats van tegen dijken aan te kijken, zien passagiers vaak het landschap van meters grote hoogte aan zich voorbij gaan.

De oorzaak daarvan is dat Nederlanders van oudsher dijkenbouwers zijn en de voeten keurig droog houden. Daardoor is de bodem op veel plaatsen ingeklonken. De dijken werden steeds hoger. Dat moest ook omdat het water steeds hoger kwam te staan doordat slib neersloeg. En zo groeit het water ons boven het hoofd uit.

Op veel plaatsen doet zich nu het fenomeen voor dat passagiers van schepen hoog boven het landschap uittorenen. De Zuid-Hollandse polders in de Randstad zijn dan ook bijna nergens zo goed te bekijken als vanaf het water.

"Dit is toch genieten?", luidt de retorische vraag van kapitein Arie Twigt van rederij Triton in Katwijk. Met zijn schepen maakt hij rondvaarten over onder meer het Braassemermeer. "Laatst had ik een lading buitenlanders aan boord. Ze keken hun ogen uit. Zo hoog boven het land uit varen. Dat hadden ze nog nooit gezien. Ze keken de koeien op de rug."

Eilandenrijk

Tot en met oktober schuimt de Katwijker met zijn schepen de plassen af door het schitterende eilandenrijk in Zuid-Holland: het Groene Hart van Nederland. Wateruitstapjes, die drie of viereneenhalf uur duren. Vanuit de binnenhaven van Katwijk gaat de tocht via plaatsjes als Warmond door een uniek gebied, met maar liefst twintig molens.

Je kunt er in dit land natuurlijk niet omheen:
molens, soms twee tegelijk.

Tijdens de tocht vertelt Arie Twigt onder meer interessante verhalen over die molens. Bijvoorbeeld de betekenis van de stand van de wieken en het feit dat een rode opbouw van een molen duidt op een rooms katholieke molenaar en dat een groene aangeeft dat de mulder van protestantse huize is.

De geschiedenis van het gebied, waarin de gemeente Alkemade met haar dorpjes een belangrijke plaats inneemt, gaat terug tot ver voor de Romeinse tijd. Deze bezetters legden in het begin van onze jaartelling dijken aan en beïnvloedden de loop van de natuurlijke stroompjes en plassen in het moerasgebied achter de rivieren.

Zo'n duizend jaar geleden vestigden zich hier de eerste bewoners. Zij waren afkomstig van de al eerder bewoonde duinen, waar ruimtegebrek ontstaan was. Het eiland De Kaag is waarschijnlijk de oudste kern van Alkemade. Arie vaart er met zijn boten vlak langs en geeft een toelichting in verscheidene talen.

Hoewel Twigt pas sinds vorig jaar eigenaar is van de rederij, is hij geen nieuw gezicht op de Zuid-Hollandse plassen. Voordat hij de rederij overnam werkte hij al samen met zijn vrouw bij Triton. Vlaggenschip van het echtpaar is de Triton 2. Het is een hypermodern passagiersschip, dat beschikt over 150 overdekte en evenzoveel niet overdekte plaatsen.

Opmerkelijk van het schip is dat de stoelen op het bovendek in de openlucht met behulp van een hydraulisch systeem plat op het dek kunnen worden gelegd. Ook de brug zakt daarbij enkele tientallen centimeters. Tal van onneembaar geachte hindernissen als lage bruggen kunnen zo ongehinderd worden genomen.

Arie Twigt heeft zijn schepen niet alleen voor rondvaarten in de aanbieding. Ook kunnen aan boord varende feesten worden gehouden. "We zorgen daarbij voor de hapjes, de drankjes en al dan niet live entertainment." Tevens zijn er avond-wateruitstapjes, waarbij de schepen schitterend zijn verlicht. Inlichtingen: telefoon 071- 4013228.

Publicatiedatum = 7 juni 1997