Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuws

zaterdag 15 september 2001  

 R E I S W E R E L D 

 

Scherend over onze rivieren

Fast Ferry uitkomst voor
forenzen en attractie voor toeristen

door JOS VAN NOORD

ROTTERDAM - O Nederland, machtig mooi rivierenland!

Hans en Marja Visser zijn helemaal weg van hun stad, de Maasstad. Ze wonen vlak achter de Willemskade in het Scheepvaartkwartier. Dol op Rotterdam, met z'n jeugdige vitaliteit en energie, z'n aanstekelijke dynamiek. "Maar zo'n weekeinde Wereldhavendagen, dan ontvluchten wij de drukte. Doen we trouwens wel vaker. Dan nemen wij lekker de Fast Ferry naar Alblasserdam of naar Dordrecht. Heerlijk over het water, langs rietvelden, scheepswerven en dijkhuisjes. Dan zie je Holland eens van een andere kant," zeggen Hans en Marja, die toevallig naast mij zitten als de 'Flying Dutchman', de enige draagvleugelboot van Fast Ferry BV, bij het Willemsplein van wal steekt, pal naast de Erasmusbrug en tegenover de Kop van Zuid.

In vijf kwartier brengt de Fast Ferry z'n passagiers van hartje Rotterdam naar het centrum van Dordrecht.

Holland, waterland! Zo vóel je 't tenminste ook, want de 'Flying Dutchman', die van buiten meer op een varende spoetnik lijkt en dan ook in Rusland is gebouwd, klapt af en toe wel even flink met z'n vleugels op het water als we langs de Boompjeskade varen in de richting van de Maasboulevard. "Op de eerste zondag van de maand gaan we bijna altijd naar Dordrecht," zegt Hans. "Dan zijn er meer dan zestig antiek- en curiosawinkels open in het centrum van Dordt. De stad zit vol leuke antiquariaten en galeries. Dat is altijd een feest en we laten de auto lekker staan, want de Fast Ferry brengt je in vijf kwartier filevrij en zonder stress van hartje Rotterdam naar het centrum van Dordrecht, een reuzeleuke vaartocht."

Tot de Van Brienenoordbrug 'vliegt' de Flying Dutchman nog op halve kracht over het water. "Om de overige scheepvaart niet te hinderen," legt stewardess Claudia Gooyer uit.

"Daar heb je de Hoge Heren," wijst Marja op twee splinternieuwe, donkergrijze torenflats bij de Zalmhaven. "Wij Rotterdammers noemen het de twee grafzerken."

Geen files

We suizen onder de Willemsbrug door, langs de Oude Haven, de Oosterkade langs, het Boerengat voorbij, het Tropicana-bad en de Kuip en dan trapt stuurvrouw Connie Krombrink (31) onze 'Flying Dutchman' op z'n staart en stuiteren we met zo'n 65 km per uur over de Nieuwe Maas langs Oud-IJsselmonde, langs de oude werf van Verolme, naar het eerste aanlegpunt bij Ridderkerk.

Snel, veilig, voordelig én boeiend: de Fast Ferry voor de Willemsbrug.

"Het gaat boven verwachting goed met de Fast Ferry," zegt kapitein Eduard de Jong. "Forenzen, scholieren, toeristen, filehaters, fietsliefhebbers, dagjesmensen en studenten, we krijgen van alles aan boord. Veel mensen die in Dordrecht of Alblasserdam wonen en in Rotterdam werken, hebben de Fast Ferry ontdekt als betrouwbaar alternatief voor de overvolle wegen en treinen. Op het water zijn geen files en dankzij onze uitstekende navigatie-apparatuur kunnen we onder alle weersomstandigheden volkomen veilig en punctueel varen. Veel dagelijkse passagiers lezen onderweg hun krantje en nemen een kopje koffie. Bovendien mag de fiets gratis mee en dat doen niet alleen veel forenzen, maar ook steeds meer dagjesmensen. Afgelopen zomer was het op sommige mooie dagen een compleet gekkenhuis."

De stuurhut van de snelle catamaran 'Piet Hein' biedt een spectaculair uitzicht over het riviergebied.

Geen wonder, want de Fast Ferry biedt ook een leuke vaartocht door het hart van het Hollandse watergebied, over de Nieuwe Maas, langs de Hollandse IJssel en bij de splitsing met de Lek de Noord op, richting Alblasserdamsebrug. Pilote Connie stuurt haar in 1992 gebouwde 'Flying Dutchman' met z'n tweemaal 1140 paardekrachten probleemloos langs de vele binnenvaartschepen. "Al varen we de hele dag op en neer tussen Rotterdam en Dordrecht, ik heb nooit een gevoel van sleur. Me nog nooit ook maar één seconde verveeld. Elke dag heerlijk op 't water, wat wil je nou nog meer? De sfeer is altijd heel gemoedelijk. Agressie, waarover je zoveel hoort uit andere sectoren van het openbaar vervoer, die kennen wij aan boord eenvoudig niet."

Kapitein Eduard de Jong legt de draagvleugelboot 'Flying Dutchman' vast aan het steigerponton naast de Erasmusbrug.

Veel toeristen stappen in Alblasserdam af voor een fietstocht langs de molens van Kinderdijk. Kan het nog Hollandser? Niet voor niets hebben de 19 molens, die in 1740 werden gebouwd om de polders van de Alblasserwaard droog te houden, tegenwoordig de status van werelderfgoed. Zo'n fietstocht door dit unieke stukje Nederland zou eigenlijk vast onderdeel moeten zijn van elk inburgeringsprogramma. Is Máxima hier al geweest? Wat heeft ze toch een prachtige lach, als ik even mag. Lekker peddelen door de polders, over de dijken en landweggetjes - het is er fantastisch, de mensen zijn er hardstikke aardig en 't kost allemaal niks! Volgende week zaterdag, de 28ste Landelijke Fietsdag die dit jaar is verlaat door de mkz-crisis, zijn er vanuit Alblasserdam (Sportcentrum Blokweer) verscheidene, ongeveer 35 km lange tochtjes te maken door de Alblasserwaard. Behalve Kinderdijk staan ook Streefkerk en Oud-Alblas op het programma. Bij Fast Ferry zijn ze er helemaal klaar voor om de fietsers naar Alblasserdam te brengen. Of helemaal door, naar Dordrecht. Daar voert de route van de Landelijke Fietsdag (ten bate van de Nederlandse Hartstichting) via de Graafstroom naar Bleskensgraaf en verder door het dorp Wijngaarden. Een echte ontdekkingstocht. Terug fietsen de deelnemers langs de Hollandse Biesbosch en het Wantij naar de verrukkelijke binnenstad van Dordt, met z'n 800 monumenten de prachtig bewaard gebleven oudste stad van Holland.

Stuurvrouw Connie Kombrink: "Heerlijk op 't water, wat wil je nou nog meer?"

Ik wil èlk weekeinde wel met de Fast Ferry, want er is telkens weer wat te zien. Als we bij Merwekade in Dordrecht op de Fast Ferry wachten, ditmaal de watervlugge catamaran 'Piet Hein' die ons terug zal brengen naar Alblasserdam - zo'n leuk dorp, daar wil ik per se nog even naar terug - zie ik een oudere meneer, die vanaf zijn fiets over de drukbevaren Merwede tuurt. Hij komt hier elke dag even kijken, zegt hij. Elke dag minstens een halfuurtje, zó mooi vind-ie 't hier.

Comfortabel

De 'Piet Hein' is een ultramoderne ferry, in 1999 in Australie gebouwde als riverrunner, met comfortabele Business Class-stoelen, een barretje en schone toiletten en tv-schermen waarop je ook bij slecht weer voor het schip uit kijkt. Stuurman Dick de Jong heeft, behalve twee gashendels voor zijn tweemaal 1300 paardekrachten, een piepklein pookje in de armsteun van zijn stuurstoel, waarmee hij zijn snelle ferry over het water loodst. Af en toe remt hij krachtig af. "We gaan niet te hard langs de andere scheepvaart, want die hebben toch wel last van onze golfslag."

Als de 'Piet Hein' ons heeft afgezet, slaan de golven bij de afvaart over de aanlegponton van Alblasserdam. "Hoi!" roept een man op een fiets mij toe, alsof we oude bekenden zijn. Bij een winkeletalage raak ik in gesprek met een dame uit het dorp. We nemen het leven door en zij concludeert dat het prima leven is in de Alblasserwaard. "Geniet er vooral van!" roep ik haar na. "Doen we!" belooft ze zwaaiend vanaf haar fiets als ik na een halfuur kletsen moet opschieten voor de volgende Fast Ferry naar Rotterdam.

Er valt heel wat te zien tijdens zo'n scheervlucht met de Fast Ferry.

Wie denk je dat er aan boord zitten van de Witte de With? Marja en Hans, klaar voor de thuisreis naar hun vitale Wereldhavenstad. Leuke lui dat 't zijn, ga ik meteen weer naast ze zitten. "Kijk", zegt Marja, "daar heb je de werf van Van der Giessen de Noord. En aan de overkant Verolme, verderop de IJsselwerf."

"Daar is de marinierskazerne," wijst Hans. "En daar ligt het stadion van Excelsior met daarachter de Erasmus Universiteit. En hier links zie je oude Hef, de Willemsspoorbrug. Dat is het nieuwe KNP-gebouw, en daar bij de Willemswerf zie je het NedLloyd-gebouw, vlakbij de steiger van Spido."

Ach ja, Spido. Ook altijd een vaarfeest, voor wie het havengebied en de Nieuwe Waterweg wil verkennen.

"Kijk effe!" roept Marja. "Daar zie je het nieuwe Belastingkantoor. Een reusachtig gebouw met een vierkant gat erin. Dat heet in Rotterdam nu al 't Rib-uit-m'n-lijf gebouw." Rotterdammers en de Belastingsdienst. Vroeger zat 't kantoor van de Ontvanger in de Puntegaalstraat. Voor Rotterdammers natuurlijk de Plukmekaalstraat.

De fiets kan gratis mee.

Rotterdam, àltijd wat te doen. Winkelhoofdstad van Zuid-Holland, sinds je in Den Haag overal je nek breekt. Lijnbaan en Koopgoot: probleemloos, snel èn gezellig. Culturele hoofdstad, dat spreekt. Evenementen, concerten, exposities, optredens aan de lopende band. In de vermaarde Kunsthal staan dit najaar de buitenlandse schilders centraal die vanaf het begin van de negentiende eeuw naar Rotterdam kwamen voor de speciale lichteffecten van de Maasstad. Maximilien Luce, Camille Corot, William Turner, Paul Signac - om maar enkele namen te noemen. Hun havengezichten en hun stadsgezichten van vóór het vernietigende bombardement van de Tweede Wereldoorlog zijn te zien in 'Panorama Rotterdam, Meesters aan de Maas'.

Waarom moet Rotterdam zo nodig Manhatten aan de Maas worden? Laat Rotterdam, bruisende wereldhavenstad, liever zichzelf blijven.

REISWIJZER:

Fast Ferry, inlichtingen: 0900-fast ferry of www.fastferry.nl

Rotterdamse www-sites: www.waterstad-rotterdam.nl of www.rotterdam2001.nl of www.vvv.rotterdam.nl

Inlichtingen over Dordrecht en Alblasserdam, ook inzake de Landelijke Fietsdag en de routes naar Kinderdijk, via de regionale VVV Zuid-Holland Zuid, telefoon 0900-463 6888 of e-mail infoAPESTAARTJEvvvzhz.nl

Foto's: Roel Dijkstra

 

 

 

Index-Reiswereld

 

 
 
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.