&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

'Amsterdam Wereldstad'

door Hans Vermaak

Het is de oer-vaderlandse bestemming van een dagje uit: Amsterdam. Vrijwel iedereen is er minstens een keer geweest; om een rondvaart te maken, aapjes te kijken in Artis en de Nachtwacht in het Rijksmuseum te bewonderen. Incidenteel wordt de RAI bezocht voor auto's, de landbouw of het huishouden. Maar de oude stad aan Amstel en IJ biedt natuurlijk meer en niemand kan zeggen: ik heb 't allemaal al gezien.

Dagjesmensen brengen brood op de plank en de toeristische sector doet dan ook alle mogelijke moeite steeds meer Nederlanders naar de stad te lokken. Dat gebeurt dit seizoen voor het eerst met een campagne 'Amsterdam Wereldstad', waarbij de VVV samenwerkt met de Stichting Amsterdam Promotion en de vereniging Amsterdam City. Inzet is dat er tien procent meer dagjesmensen uit de regio en veertig procent meer uit de rest van het land naar de hoofdstad komen. Als dat gehaald wordt, levert het toeristisch Amsterdam zo'n 25 miljoen gulden extra op. Het zorgt er ook nog eens voor dat 300 mensen aan het werk worden geholpen.

De Zeedijk is na jaren van verloedering weer de gezellige straat van vroeger. Eten en drinken op de vele terrasjes is een mooie afsluiting van een bezoek aan Amsterdam.

FOTO: RICHARD MOUW

'Amsterdam Wereldstad' hamert op minder bekende aspecten van de stad, waarbij veel aandacht wordt gegeven aan kunst en (jongeren)cultuur. De keus is groot, maar voor mensen met oog voor detail valt er bijvoorbeeld veel te genieten van lopen door de binnenstad aan de hand van het gidsje 'Een typografische wandeling'.

Samensteller Ko van Harn laat deskundigen en liefhebbers aan het woord over wat er aan letters en cijfers te zien is op straat. En dat is nogal wat. Huizen, boten, straatmeubilair, posterborden, torens, kerken, bruggen, putdeksels, winkelpuien, kunstobjecten, herdenkingsplaatjes, alles is genummerd of voorzien van woord en beeld in vele vormen. Met de gids wordt de wandelaar geholpen op een ongebruikelijke manier te kijken naar de omgeving en te zien waar men soms al vele malen naar gekeken heeft.

Een ander oogmerk van de campagne 'Amsterdam Wereldstad' is het oppoetsen van het slechte imago. Onveiligheid zou troef zijn. Junks en prostituees bepalen het straatbeeld waar "op iedere hoek drugs te koop zijn." Die twijfelachtige reputatie van de stad weerhoudt veel mensen 'uit de provincie' ervan om een dagje naar Amsterdam te komen.

Een veelheid van soorten letters, tot Chinese karakters aan toe, op een winkelpui in de binnenstad.

FOTO: JAN STAPPENBELD

Terwijl er een groep is die juist afkomt op de faam van sex, drugs en rock 'n' roll. Voor deze categorie stadsbezoekers heeft Joe Parker 'Get Lost!' samengesteld, een 'cool guide to Amsterdam'. Deze al jaren in de hoofdstad wonende Amerikaan zet op een rijtje waar, vooral jongere, bezoekers van de stad belangstelling voor hebben. Kraken, fietsen, goedkope hotels en winkels en vooral veel muziek en soft-drugs passeren de revue in 'Get Lost!'. Ook voor mensen die hun hele leven in Amsterdam gewoond hebben, biedt dit gidsje verrassingen. Zo blijkt een biertje in het illegale kraakcafé Vrankrijk aan de Spuistraat slechts ƒ1,75 te kosten. En dat is voor een bezoeker van de verder tamelijk dure hoofdstad mooi meegenomen.

Ko van Harn: Een typografische wandeling door Amsterdam (uitgeverij De Buitenkant)

Joe Parker: Get Lost! The cool guide to Amsterdam (uitgegeven door Get Lost Publishing)

Publicatiedatum = 25 april 1998