&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Rondje Schiphol een feest
voor alle leeftijden
door Thijs Jansen
SCHIPHOL - "Oh, wat zijn ze groot." Enthousiast
drukken twee jongens hun neuzen tegen de binnenkant van de ruit van de
bus als ze op Schiphol langs enorme vliegtuigen rijden. "Dit is een
Boeing 747, type 400", zegt Jaap Juursema. "Dat is het nieuwste
type", verduidelijkt hij.
Juursema leidt sinds zijn pensionering bij de KLM mensen rond op de platforms
van onze nationale luchthaven. Al gelang het seizoen rijdt er enkele keren
per dag een bus langs de platforms. De gids toont de interessantste plekjes
op de luchthaven.
Hij en de chauffeur van de bus weten precies waar ze moeten gaan staan om
van dichtbij zo'n luchtreus van de grond te zien loskomen. "Deze is zwaar
beladen," schat hij met een kennersoog. De inzittenden van de bus hangen
sprakeloos aan zijn lippen en kijken met open mond een vertrekkende Boeiing
747 na.
Een tocht met de Schiphol World Tour Bus voert onder meer langs het Aviodome,
het luchtvaartmuseum op Schiphol.
Er valt heel wat te beleven op Schiphol. Onder dit motto kunnen belangstellenden
een dagje rondkijken. Zo'n dagje staat garant voor een spannend en avontuurlijk
bezoek, zo leert de praktijk. Zowel voor kinderen als volwassenen valt veel
te zien en te horen, onder meer in het Aviodome, het luchtvaartmuseum op
Schiphol.
Tientallen miljoenen mensen per jaar geven de luchtvaartstad z'n internationale
kleur. Om nog maar te zwijgen over het vrachtverkeer, waarlangs de tocht
langs de platforms ook voert. Juursema: "Je kunt het zo gek niet bedenken
of het wordt door de lucht vervoerd. Kranten, renpaarden, nijlpaarden en
zelfs dure auto's gaan door de lucht naar hun bestemming."
Een kijkje achter de douane begint met een strenge controle voor het instappen
van de bus die over de platforms rijdt. "Je gaat immers een beetje het land
uit", zegt een woordvoerster van Amsterdam Airport Schiphol. Deelnemers
moeten onder meer hun buskaartje en een legitimatiebewijs laten zien.
Daarna gaat het langs een metaaldetector. Rondleider Juursema steekt in
de bus direct van wal en laat de inzittenden weten waar Schiphol nog kan
uitbreiden. Maar dan moeten de vliegtuigen wel minder lawaai maken. Hij
wijst enkele oudere vliegtuigtypen aan die op de luchthaven extra worden
belast omdat ze te veel herrie maken.
"Op die manier wil de luchthaven iets aan de geluidsoverlast doen", verduidelijkt
hij. "Als de landingsrechten te duur worden, nemen de maatschappijen vanzelf
wel maatregelen", denkt hij.
Zelfs met de fiets ligt de wereld voor de bezoekers open. Het is zelfs mogelijk
een rondje Schiphol te trappen. Deze ronde geeft na een bezoek aan de platforms
een goed beeld van de activiteiten. Langs de route is het mogelijk op verschillende
plaatsen naar startende en landende vliegtuigen te kijken.
Gids Jaap Juursema: "Herriemakers extra belasten."
De ronde van Schiphol is ruim achttien kilometer lang en kan op verschillende
plaatsen worden begonnen. De tocht kan worden gecombineerd met het bezoeken
van attracties in de omgeving. Aan de oostkant van de luchthaven ligt het
Amsterdamse Bos, met onder meer het bosmuseum en een pannenkoekenboerderij.
Aan de zuidoostkant vindt men de Westeinderplassen, een watersportgebied
en aan de noordzijde, bevindt zich aan de Ringvaart het Cruquiusgemaal met
een museum. Kortom Schiphol drukt steeds meer een stempel op de omgeving.
Wie wil weten wat voor gevolgen dat heeft, kan terecht in het Schipholscoop
bezoekerscentrum.
Maar dan 30 presentaties besteden aandacht aan onderwerpen als economie,
milieu, geluid, de toekomstplannen en de internationale betekenis van Schiphol.
Wie vragen over de luchthaven heeft kan ze er stellen. Wie opmerkingen heeft
kan ze geven en wie kritiek heeft is er eveneens welkom. Inlichtingen: 020-6012000.
Publicatiedatum = 9 augustus 1997
|