&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Rondje Schiphol een feest
voor alle leeftijden

door Thijs Jansen

SCHIPHOL - "Oh, wat zijn ze groot." Enthousiast drukken twee jongens hun neuzen tegen de binnenkant van de ruit van de bus als ze op Schiphol langs enorme vliegtuigen rijden. "Dit is een Boeing 747, type 400", zegt Jaap Juursema. "Dat is het nieuwste type", verduidelijkt hij.

Juursema leidt sinds zijn pensionering bij de KLM mensen rond op de platforms van onze nationale luchthaven. Al gelang het seizoen rijdt er enkele keren per dag een bus langs de platforms. De gids toont de interessantste plekjes op de luchthaven.

Hij en de chauffeur van de bus weten precies waar ze moeten gaan staan om van dichtbij zo'n luchtreus van de grond te zien loskomen. "Deze is zwaar beladen," schat hij met een kennersoog. De inzittenden van de bus hangen sprakeloos aan zijn lippen en kijken met open mond een vertrekkende Boeiing 747 na.

Een tocht met de Schiphol World Tour Bus voert onder meer langs het Aviodome, het luchtvaartmuseum op Schiphol.

Er valt heel wat te beleven op Schiphol. Onder dit motto kunnen belangstellenden een dagje rondkijken. Zo'n dagje staat garant voor een spannend en avontuurlijk bezoek, zo leert de praktijk. Zowel voor kinderen als volwassenen valt veel te zien en te horen, onder meer in het Aviodome, het luchtvaartmuseum op Schiphol.

Tientallen miljoenen mensen per jaar geven de luchtvaartstad z'n internationale kleur. Om nog maar te zwijgen over het vrachtverkeer, waarlangs de tocht langs de platforms ook voert. Juursema: "Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt door de lucht vervoerd. Kranten, renpaarden, nijlpaarden en zelfs dure auto's gaan door de lucht naar hun bestemming."

Een kijkje achter de douane begint met een strenge controle voor het instappen van de bus die over de platforms rijdt. "Je gaat immers een beetje het land uit", zegt een woordvoerster van Amsterdam Airport Schiphol. Deelnemers moeten onder meer hun buskaartje en een legitimatiebewijs laten zien.

Daarna gaat het langs een metaaldetector. Rondleider Juursema steekt in de bus direct van wal en laat de inzittenden weten waar Schiphol nog kan uitbreiden. Maar dan moeten de vliegtuigen wel minder lawaai maken. Hij wijst enkele oudere vliegtuigtypen aan die op de luchthaven extra worden belast omdat ze te veel herrie maken.

"Op die manier wil de luchthaven iets aan de geluidsoverlast doen", verduidelijkt hij. "Als de landingsrechten te duur worden, nemen de maatschappijen vanzelf wel maatregelen", denkt hij.

Zelfs met de fiets ligt de wereld voor de bezoekers open. Het is zelfs mogelijk een rondje Schiphol te trappen. Deze ronde geeft na een bezoek aan de platforms een goed beeld van de activiteiten. Langs de route is het mogelijk op verschillende plaatsen naar startende en landende vliegtuigen te kijken.

Gids Jaap Juursema: "Herriemakers extra belasten."

De ronde van Schiphol is ruim achttien kilometer lang en kan op verschillende plaatsen worden begonnen. De tocht kan worden gecombineerd met het bezoeken van attracties in de omgeving. Aan de oostkant van de luchthaven ligt het Amsterdamse Bos, met onder meer het bosmuseum en een pannenkoekenboerderij.

Aan de zuidoostkant vindt men de Westeinderplassen, een watersportgebied en aan de noordzijde, bevindt zich aan de Ringvaart het Cruquiusgemaal met een museum. Kortom Schiphol drukt steeds meer een stempel op de omgeving. Wie wil weten wat voor gevolgen dat heeft, kan terecht in het Schipholscoop bezoekerscentrum.

Maar dan 30 presentaties besteden aandacht aan onderwerpen als economie, milieu, geluid, de toekomstplannen en de internationale betekenis van Schiphol. Wie vragen over de luchthaven heeft kan ze er stellen. Wie opmerkingen heeft kan ze geven en wie kritiek heeft is er eveneens welkom. Inlichtingen: 020-6012000.

Publicatiedatum = 9 augustus 1997