&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Madame Tussaud doet het
museumwereldje watertanden
door Gerrit Leeflang
AMSTERDAM - Misschien wel het vererendste dat Kees Klesman
in zijn nieuwe functie van manager van Madame Tussaud Scenerama in Amsterdam
tot nu toe is overkomen, is het bezoek van een aantal Nederlandse museumdirecteuren
voor een kijkje in zijn keuken. Want wat de Engelse Madame van Franse
oorsprong presteert, doet velen in het museumwereldje watertanden. "Ze
wilden wel eens zien hoe wij historisch perspectief brengen in een attractiemususeum."
Maar wellicht staan de directeuren binnenkort weer op de stoep, want het
succesvolle bruggenhoofd op het Europese continent van wat ooit meer dan
200 jaar begon als een wassenbeeldenkabinet is toe aan een nieuwe uitdaging
in Nederland. Want Klesman is op zoek naar een kasteel.
Er zijn nog gaten in de markt van de attractieparken en helemaal als je
een organisatie als The Tussauds Group Limited achter je hebt staan. Plaats
verrassing en kwaliteit in een historische setting en je hebt in het geval
van Madame Tussaud op de Dam 620.000 bezoekers per jaar over de vloer. Dat
wil iedere museumdirecteur wel, zeker met een veranderend subsidiebeleid
in zicht aan het eind van deze eeuw.
Tussaud is meer dan een wassen neus in een beroemd of berucht gezicht. De
commerciële nazaten van Marie Tussaud (geboren Grosholtz), die assisteerde
bij de artistieke vorming van de zuster van de onthoofde Franse koning Lodewijk
XVI hebben hun expertise vooral in Engeland op veel terreinen aangewend.
Kees Klesman (rechts), de nieuwe sterke man van Madame Tussaud in Amsterdam.
Postuum is de Franse refugee onder meer in 1978 Lady Warwick geworden toen
de graaf van Warwick zijn voorouderlijk middeleeuws kasteel uit 1068 verkocht
aan de Tussauds Group. Met een grondigheid, die ook Engelsen eigen is, werd
dit gave historisch uit de 11e eeuw daterende stoere bouwwerk omgetoverd
tot een soort tijdmachine.
Verschillende 'highlights' uit de rumoerige en romantische geschiedenis
van Warwick werden zo geïsoleerd en voor het publiek letterlijk en figuurlijk
aangekleed dat ze geen dode materie zijn maar 'living history'.
Dat is de ervaring waar Klesman het over heeft als hij zegt dat hij die
kan gebruiken als in Nederland een geschikt kasteel gevonden wordt waar
de Warwick-formule vertaald kan worden voor de Nederlandse situatie. "We
willen de activiteiten in Nederland uitbreiden als de gelegenheid zich voordoet."
Kees Klesman nam in februari van dit jaar de scepter van deze succesvolle
vestiging over van Willem Bijleveld, die naar het Nederlands Scheepvaartmuseum
eveneens in de hoofdstad vertrok. Bijleveld, een voormalig sterrenkundige,
moet deze nautische instelling met zijn vele mogelijkheden uittillen boven
de 206.000 bezoekers die het nu per jaar trekt.
Eigen taal
"Het eerste wat ik nu ga doen is nog meer gebruik maken van het enthousiasme
van de mensen die hier werken. Nog meer open staan en vriendelijkheid jegens
de gasten. Dat geeft een hogere toegevoegde waarde. Nu wordt er nog in 2
talen gecommuniceerd, in het Nederlands en Engels. Maar ook voor de Duitsers,
Fransen en Spaanstaligen is het het leukst als je commentaar krijgt in je
eigen taal bij wat je ziet. We gaan ook het personeel trainen in het Italiaans",
zegt Klesman.
Madame Tussaud gaat verder gewoon door met het continu vernieuwen van de
show op de 2000 vierkante meter hoog boven in het gebouw van Peek en Cloppenburg.
"Dat moet je goed van te voren plannen. Dat kiezen, wie erbij komt en afvalt,
doen wij hier zelf. Het zijn mensen die hun sporen verdient hebben. Er komen
per jaar zo'n 6 à 7 personen bij. In totaal staan hier 130 beelden. We betalen
er niet voor; het is een eer om hier te staan. We houden regelmatig enquêtes
onder de bezoekers en vragen dan wie ze missen."
"Wat me opviel, is de grote zorgvuldigheid waarmee de portretten gemaakt
worden. Alleen al het implanteren van haren vergt 6 weken. Dat wordt gedaan
in de studio in Acton, vlakbij London."
Volgende week start het hoogseizoen. De kunstig in elkaar gezette show kan
maximaal 4000 personen per dag aan. Het tempo en de omvang wordt bepaald
door de liften. Elke vier minuten vertrekt er een. Op een display boven
de deuren worden de seconden voor het opstijgen geteld. Eenmaal in de lift
begint het al. Geen seconde wordt verspild en geen millimeter onbenut gelaten.
Tijdens het wachten in de liftlobby kan je ook nog kiezen met wie je het
liefst op de foto wil, Tina Turner of Arnold Schwarzenegger. Hiervan gaan
er 300.000 per jaar over de balie.
Naast Madame Tussaud, het Planetarium en het Rock Circus in London worden
er in Engeland drie themaparken geëxploiteerd. Warwick Castle tussen Stratford
upon Avon en Coventry, World of Adventures in Chessington (Surrey) en Alton
Towers.
Publicatiedatum = 12 juli 1997
|