&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Madame Tussaud doet het
museumwereldje watertanden

door Gerrit Leeflang

AMSTERDAM - Misschien wel het vererendste dat Kees Klesman in zijn nieuwe functie van manager van Madame Tussaud Scenerama in Amsterdam tot nu toe is overkomen, is het bezoek van een aantal Nederlandse museumdirecteuren voor een kijkje in zijn keuken. Want wat de Engelse Madame van Franse oorsprong presteert, doet velen in het museumwereldje watertanden. "Ze wilden wel eens zien hoe wij historisch perspectief brengen in een attractiemususeum."

Maar wellicht staan de directeuren binnenkort weer op de stoep, want het succesvolle bruggenhoofd op het Europese continent van wat ooit meer dan 200 jaar begon als een wassenbeeldenkabinet is toe aan een nieuwe uitdaging in Nederland. Want Klesman is op zoek naar een kasteel.

Er zijn nog gaten in de markt van de attractieparken en helemaal als je een organisatie als The Tussauds Group Limited achter je hebt staan. Plaats verrassing en kwaliteit in een historische setting en je hebt in het geval van Madame Tussaud op de Dam 620.000 bezoekers per jaar over de vloer. Dat wil iedere museumdirecteur wel, zeker met een veranderend subsidiebeleid in zicht aan het eind van deze eeuw.

Tussaud is meer dan een wassen neus in een beroemd of berucht gezicht. De commerciële nazaten van Marie Tussaud (geboren Grosholtz), die assisteerde bij de artistieke vorming van de zuster van de onthoofde Franse koning Lodewijk XVI hebben hun expertise vooral in Engeland op veel terreinen aangewend.

Kees Klesman (rechts), de nieuwe sterke man van Madame Tussaud in Amsterdam.

Postuum is de Franse refugee onder meer in 1978 Lady Warwick geworden toen de graaf van Warwick zijn voorouderlijk middeleeuws kasteel uit 1068 verkocht aan de Tussauds Group. Met een grondigheid, die ook Engelsen eigen is, werd dit gave historisch uit de 11e eeuw daterende stoere bouwwerk omgetoverd tot een soort tijdmachine.

Verschillende 'highlights' uit de rumoerige en romantische geschiedenis van Warwick werden zo geïsoleerd en voor het publiek letterlijk en figuurlijk aangekleed dat ze geen dode materie zijn maar 'living history'.

Dat is de ervaring waar Klesman het over heeft als hij zegt dat hij die kan gebruiken als in Nederland een geschikt kasteel gevonden wordt waar de Warwick-formule vertaald kan worden voor de Nederlandse situatie. "We willen de activiteiten in Nederland uitbreiden als de gelegenheid zich voordoet."

Kees Klesman nam in februari van dit jaar de scepter van deze succesvolle vestiging over van Willem Bijleveld, die naar het Nederlands Scheepvaartmuseum eveneens in de hoofdstad vertrok. Bijleveld, een voormalig sterrenkundige, moet deze nautische instelling met zijn vele mogelijkheden uittillen boven de 206.000 bezoekers die het nu per jaar trekt.

Eigen taal

"Het eerste wat ik nu ga doen is nog meer gebruik maken van het enthousiasme van de mensen die hier werken. Nog meer open staan en vriendelijkheid jegens de gasten. Dat geeft een hogere toegevoegde waarde. Nu wordt er nog in 2 talen gecommuniceerd, in het Nederlands en Engels. Maar ook voor de Duitsers, Fransen en Spaanstaligen is het het leukst als je commentaar krijgt in je eigen taal bij wat je ziet. We gaan ook het personeel trainen in het Italiaans", zegt Klesman.

Madame Tussaud gaat verder gewoon door met het continu vernieuwen van de show op de 2000 vierkante meter hoog boven in het gebouw van Peek en Cloppenburg. "Dat moet je goed van te voren plannen. Dat kiezen, wie erbij komt en afvalt, doen wij hier zelf. Het zijn mensen die hun sporen verdient hebben. Er komen per jaar zo'n 6 à 7 personen bij. In totaal staan hier 130 beelden. We betalen er niet voor; het is een eer om hier te staan. We houden regelmatig enquêtes onder de bezoekers en vragen dan wie ze missen."

"Wat me opviel, is de grote zorgvuldigheid waarmee de portretten gemaakt worden. Alleen al het implanteren van haren vergt 6 weken. Dat wordt gedaan in de studio in Acton, vlakbij London."

Volgende week start het hoogseizoen. De kunstig in elkaar gezette show kan maximaal 4000 personen per dag aan. Het tempo en de omvang wordt bepaald door de liften. Elke vier minuten vertrekt er een. Op een display boven de deuren worden de seconden voor het opstijgen geteld. Eenmaal in de lift begint het al. Geen seconde wordt verspild en geen millimeter onbenut gelaten. Tijdens het wachten in de liftlobby kan je ook nog kiezen met wie je het liefst op de foto wil, Tina Turner of Arnold Schwarzenegger. Hiervan gaan er 300.000 per jaar over de balie.

Naast Madame Tussaud, het Planetarium en het Rock Circus in London worden er in Engeland drie themaparken geëxploiteerd. Warwick Castle tussen Stratford upon Avon en Coventry, World of Adventures in Chessington (Surrey) en Alton Towers.

Publicatiedatum = 12 juli 1997