IJmuiden
eert kanaalgravers
|
Het
Noordzeekanaal bij IJmuiden.
Bloed, zweet en tranen heeft het gekost
|
Waterweg
viert 125-jarig jubileum
door
Nico van der Zwet Slotenmaker
IJMUIDEN
- Tentoonstellingen gaan doorgaans onder ronkende en
jubelende aankondigingen van start. Dat al het moois
en spectaculairs waar het in het onderhavige geval over
gaat, vaak in de meest ellendige en armoedige omstandigheden
is gewrochten, wordt vaak vergeten of naar de achtergrond
gedrongen. Goed, van Vincent van Gogh weten we dat hij
een zeer beroerde tijd heeft doorgemaakt, maar verder
laten de persoonlijke omstandigheden van de kunstenaar
of schepper van het een of ander ons koud. Het werk,
daar gaat het om.
|
Dit
soort platen hingen vroeger in de scholen en moesten
de leerlingen uitleg verschaffen over sluizen
en havens in IJmuiden.
|
Nou,
een hele klus was de aanleg van het Noordzeekanaal zeker.
En nu deze zomer met verschillende tentoonstellingen
en manifestaties het feit wordt herdacht dat het eerste
schip 125 jaar geleden over deze nieuwe waterweg zee
koos, is er gelukkig ook aandacht voor de mannen en
vrouwen die de doorbraak van 'Holland op z'n smalst'
bewerkstelligden. De mensen die met de schop in de hand
aan het werk togen, zelf maar voor onderdak moesten
zorgen en meer dan tien jaar leefden onder omstandigheden
die met geen pen te beschrijven zijn.
'Bloed,
zweet en tranen' heet dan ook een van de exposities
en Ben van der Kolk, het hoofd van de presentatiecommissie
en pr-man van het IJmuider Zee- en Havenmuseum, zegt
met de beste wil van de wereld geen andere en passender
naam voor te hebben kunnen bedenken.
Officiële
opening
In
1865, toen de eerste spade de grond in ging, trokken
uit het gehele land gelukzoekers, werklozen, polderjongens
en landlopers richting IJmuiden, dat toen overigens
nog helemaal geen naam had. Die kwam pas bij de officiële
opening in 1876 toen koning Willem III die betiteling
in zijn toespraak gebruikte. IJmuiden is IJ-monding.
|
In
dit soort onderkomens waren de
kanaalgravers 'gehuisvest'.
|
Maar
toen hadden zich al veel ten hemel schreiende tonelen
afgespeeld. Levensomstandigheden voor de arbeiders die
zelfs in die tijd nauwelijks meer voorkwamen. Alcoholisme,
hoerderij en dat allemaal in hutjes waarvan er een in
het museum is nagebouwd. En de Kanaalmaatschappij die
het allemaal verzonnen had, trok zich er niets van aan
en lette er alleen maar op dat er hard genoeg gewerkt
werd en kwam om de zoveel tijd met een loonsverlaging,
omdat alles ook toen al veel duurder was dan was begroot
en langer duurde dan beraamd.
Totaal
stond er aanvankelijk 21 miljoen gulden op de begroting
voor het graven van het kanaal. De portemonnees moesten
echter tenslotte nog 11 miljoen wijder open en dat stond
de geldschieters maar matig aan. Ze probeerden de centen
op de werkers terug te bezuinigen en er braken regelmatig
opstanden uit, waarbij moord niet werd geschuwd. Een
bende was het. Een ongeorganiseerde troep, die zich
aan alle uitwassen te buiten ging. Weinig vaderlandse
dorpen of steden kunnen zich beroepen op een bestaansbron
die zo besmet is als die van IJmuiden.
|
Op
deze manier kwamen de pieren
in IJmuiden tot stand.
|
Toch
schijnt er ook wel eens gelachen te zijn en niet alleen
van opluchting toen het karwei eindelijk klaar was.
De hoge gasten en aandeelhouders gingen op de openingsdag
met de 'stad Breda', het water op om een feestje te
vieren en omdat ze daarbij een zeer knobbelig zeetje
troffen, moest vrijwel iedereen de zeer copieuze lunch
weer aan de golven prijsgeven. Toen het verwaaide en
zeezieke gezelschap weer aan de wal rolde, konden de
kanaalwerkers in hun ondergrondse kroegjes en bouwketen
ook eens een partijtje geven, al was de basis uitsluitend
leedvermaak.
Ook
na de voltooiing van het kanaal, toen IJmuiden uitgroeide
tot haven en vissersplaats, bleef de naam van een Sodom
en Gomorra-achtige samenleving aan de plaats kleven.
In het oude gedeelte telde men op een paar vierkante
kilometer op een gegeven moment liefst 36 taplokalen.
Ook op die tijd wordt door de tentoonstelling nader
ingegaan.
Foto-expositie
Er
is verder een aparte foto-expositie over de luxueus
uitgevoerde passagiersschepen uit de glorietijd van
de scheepvaart over het Noordzeekanaal. En er zijn beelden
van eerdere vieringen van jubilea van het kanaal. In
de optocht van 50 jaar geleden heb ik zelf nog meegelopen
als lid van de speeltuindamclub, waarin ik het zover
had geschopt dat ik samen met een vriendje een zeer
hoog en zwaar dambord mee mocht voeren. En ook toen
waaide het flink, zodat ik zeer blij was dat ik het
vrachtje in kon leveren. Maar ik voelde me toch verplicht
mijn steentje bij te dragen. Al was het maar als eerbewijs
aan mijn voorvaderen die u raadt het al zich onder de
kanaalgravers van het eerste uur bevonden.
|
Ben
van der Kolk bij een replica op schaal
van het eerste schip dat 125 jaar
geleden door het Noordzeekanaal voer.
|
Buiten
de tentoonstellingen 'Bloed, zweet en tranen', 'Luxer
dan luxe' en 'Noordzeekanaal, gouden schakel tussen
IJmuiden en Amsterdam', is er nog veel en veel meer
in het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Een compleet ingerichte
stuurhut, bijdrage van de offshore en Corus en zo'n
beetje alles over de visserij. Op 15 september wordt
ook nog eens het buitenmuseum met een bovenbouw van
een complete viskotter geopend.
In
Museum Beeckestijn in Velsen-Zuid heeft men voor de
expositie de treffende naam 'Een streep door Kennemerland'
gekozen. Hierover zegt de folder: "De tentoonstelling
wil een beeld schetsen van het deel van het oude Kennemerland,
dat ten behoeve van de aanleg van het Noordzeekanaal
doorgraven werd. Aan de hand van originele objecten,
zoals prenten, tekeningen, foto's en documenten belicht
de expositie de vaak ingrijpende gevolgen voor bijvoorbeeld
het landschap, de talrijke buitenplaatsen en het historisch
dorp Velsen".
In
Beverwijk in het Museum Kennemerland kan de bezoeker
terecht op de tentoonstelling 'Van water, land en omgekeerd.
Beverwijk en het Noordzeekanaal'. Hierop zijn een aantal
voorwerpen te zien die bij de bouw zijn gebruikt. Ook
de twee forten die tegen Beverwijk aanliggen en deel
uitmaken van de 'Stelling van Amsterdam', krijgen aandacht.
Verder
is er 'Van IJ tot Zee' een kunstroute langs het 125-jarige
kanaal met objecten in Amsterdam, Zaandam en Velsen.
Deze route wordt op 16 augustus geopend.
Reiswijzer:
|
IJmuider
Zee- en Havenmuseum, Havenkade 55, IJmuiden. Tel.
0255-538007. Open: wo., za. en zo van 13.00-17.00
uur; iedere laatste zaterdag van de maand draaien
de oude scheepsmotoren.
Museum
Beeckestijn, Rijksweg 136, Velsen-Zuid. Tel. 0255-512091.
Open: wo. t/m zo. 12.00-17.00 uur.
Museum
Kennemerland, Westerhoutplein 1, Beverwijk. Tel.
0251-223225 of 214507. Open: wo., za. en zo. van
14.00-16.30 uur. Vanaf 1 september alleen op zondag.
|
Foto's:
Glenn Wassenbergh
|