Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuws

zaterdag 10 maart 2001  

 R E I S W E R E L D 

 
Hartverwarmend strandhotel

Van onze redactie

AMSTERDAM - Er is niks tegen grote hotels. Ze voorzien in een behoefte en een jachtige zakenman zal het een zorg zijn dat zijn onderkomen er precies hetzelfde uitziet als de plek waar hij vorige week zijn hoofd ten ruste legde. Kleinere herbergen willen echter ook hun deel uit de pot en om zich tegen de reuzen in hun vak een beetje staande te houden, gaan ze ook wel eens om de tafel zitten.

Het gezellige terras van het Strandhotel

Dat heeft geleid tot 'Holland Hotels Hartverwarmend', een samenwerkingsverband van ongeveer 110 ondernemingen die totaal zo'n 2100 bedden ter beschikking hebben. Het grootste hotel telt 52 kamers en het kleinste heeft er maar vijf. De prijs voor een tweepersoons kamer varieert van ƒ100 tot ƒ200 en het niveau dient twee of drie sterren te bereiken, al is er ook een enkele eenling onder.

Allemaal aardig bedoeld natuurlijk, maar waarin precies verschilt de H.H.H.-groep zich nu van anderen? Jos Jansen, de penningmeester van H.H.H. en zelf uitbater van Strandhotel Camperduin aan de Noord-Hollandse kust wil dat wel even uitleggen. "Bij de grote ondernemingen is er sprake van een zekere onpersoonlijkheid. Dat kan ook niet anders natuurlijk. Je mag niet verwachten dat de directeur zich met alle gasten bemoeit. En dat kan nu juist bij ons wel. Mijn vrouw en ik wonen hiernaast en we zijn er altijd. Dat wordt gewaardeerd. Laatst was hier een meeting van de KLM en dat waren allemaal mensen die gewend zijn hun vergaderingen of andere bijeenkomsten in grote conferentieruimtes te houden. U weet wel, van die gelegenheden waarbij in de ingang op grote borden staat aangegeven of je in zaal 3B of 7D wordt verwacht. Dus keken ze wel een beetje raar op toen ze hier binnenkwamen, maar ze waren snel enthousiast. En natuurlijk zijn mijn vrouw of ik dan het aanspreekpunt. Dat geeft een bepaalde warmte, een sneller contact."

Bij H.H.H. gaat het erom dat de ondernemers hun zaak ook persoonlijk runnen. Er zijn voorbeelden van hotels waarin kinderen, neven, nichten, ooms en tantes, zij aan zij de bedden opmaken en de biertjes inschenken en als blijkt dat een aangesloten lid het heilige principe van het 'familiehotel' overboord gooit, kan hij het wel vergeten, ook al is dat volgens Jos Jansen maar een of twee keer gebeurd. Vroeger bestonden de zogenaamde 'familiehotels' ook al, maar omdat bij de aspirant-gasten het idee was ontstaan dat je er alleen met je hele familie op bezoek mocht werd ten slotte voor de naam H.H.H. gekozen.

Jos Jansen heeft uiteraard het logo van H.H.H. naast zijn deur gespijkerd om binnen vooral de term 'hartverwarmend' springlevend te houden. Heldere kamers (27) met zicht op de duinen of de Hondsbosse Zeewering en het snel groter wordende Vogelmeer. Het strand is op vijftig meter en als u daar allemaal naartoe bent gewandeld en terugkeert naar uw kamer of iets gaat drinken in de gezellige ontmoetingszaal, kan er alleen maar sprake zijn van een welbestede dag. Of dagen, want het Strandhotel Camperduin biedt uiteraard ook enkele meerdaagse arrangementen aan.

 
 
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.