zaterdag 30 december
2000
AMSTERDAM CS
winkelcentrum voor
haastige reizigers
door JOS VAN NOORD
AMSTERDAM - NS-medewerkers doen nogal eens of de reizigers
er voor hen zijn in plaats van omgekeerd. Krijgen zij niet direct hun
zin, dan reageren ze hun woede af op hun klanten. Kleine kinderen doen
dat ook: die vernielen dan hun mooiste speelgoed. Gelukkig zijn er uitzonderingen:
op mega-station Amsterdam Centraal doet NS er alles aan om het de gehaaste
reiziger helemaal naar de zin te maken. De nieuwe Westtunnel is daar
een voorbeeld van.
Nauwelijks een paar maanden open en nu bijna helemaal
klaar is de nieuwe Westtunnel van Amsterdam CS voorlopig het visitekaartje
van het zich totaal vernieuwende, meest dynamische station van Nederland.
"Dit is wat je straks door het hele station zult zien",
glundert Frank Reitsma, regio-directeur van NS Stations Randstad Noord,
als we door de verruimde tunnel lopen. "Open, licht en ruim. De Westtunnel
is het voorbeeld hoe we met het station willen omgaan. Veel glas, alles
doorzichtig. Dat bevordert ook het gevoel van veiligheid. Geen donkere
hoeken en nissen. Niemand kan zich hier verdekt opstellen, het geheel
is overzichtelijk. Veel verlichting, waardoor het station ook 's avonds
laat een veilige uitstraling heeft."
Mega-station
Amsterdam-Centraal gaat de komende jaren op de schop. Samen met de andere
vervoerders die gebruiken maken van het stations-eiland doet NS er alles
aan de overlast te beperken.
De vernieuwde Westtunnel is nog maar het begin: de komende
tien jaar wordt het hele stationsgebouw en het gebied eromheen (het
stations-eiland) op de schop genomen, zodat de reizigers meer ruimte
krijgen, gemakkelijker en goeddeels overdekt kunnen overstappen en alle
vormen van openbaar vervoer tram, stadsbus, taxi, metro, regiobus, pont
optimaal op elkaar worden afgestemd.
Forensen, studenten, dagjesmensen en toeristen: bijna
een kwart miljoen reizigers passeert dagelijks het Centraal Station,
daarmee veruit het drukste punt van Nederland. Frank Reitsma verwacht
dat over tien jaar ruim 300.000 mensen dagelijks via Amsterdam CS zullen
reizen.
Inmiddels zijn aan de westzijde van het station (sloop)werkzaamheden
gestart voor de verlenging (met ruim 200 meter) van de sporen 10a tot
en met 15a. Vanaf eind 2004 kunnen vanaf deze sporen méér
en ook langere treinen gelijktijdig worden afgehandeld. Zo kunnen straks
aanzienlijk meer reizigers van en naar de kop van Noord-Holland worden
vervoerd.
Ook
NS Internationaal verhuist straks naar Perron 1, waar de VVV al zit,
evenals tal van horeca-voorzieningen, de spoorwegpolitie en de toiletten.
Het stationsgebouw zelf is de afgelopen jaren enorm opgeknapt:
het monumentale bouwwerk, dat in 1889 werd voltooid naar een ontwerp
van de architecten Cuypers (ook: Rijksmuseum) en Van Gendt (ook: Concertgebouw),
is zoveel mogelijk in de oude stijl gerenoveerd. Daarbij zijn onder
meer de prachtige plafond- en wandbeschilderingen van Cuypers' huis-decorateur
Georg Sturm met veel zorg gerestaureerd.
"Dat hebben we heus niet alleen gedaan omdat het moest
van Monumentenzorg. We voelen ons verplicht om dit schitterende gebouw
voor de toekomst te bewaren", zegt directeur Reitsma. "Het is toch ook
prachtig: die sfeer van weleer, die gotische vormen en mooie, sierlijke
details, terwijl de Thalys en de ICE-treinen er binnen rollen."
Aan de restauratie van de plafondschilderingen in de centrale
hal is bijna een jaar gewerkt. Pal onder die hal en de Middentunnel
is men inmiddels begonnen met de voorbereidingen van het tweede en meest
omvangrijke project: de aanleg van de Noord-Zuid metrolijn. Deze nieuwe
metrolijn zal Amsterdam-Noord verbinden met het centrum van de stad
en zal doorlopen, via de Pijp, tot Amsterdam-Zuid. De eerste proefboringen
hebben al plaatsgevonden; de werkelijke bouw van de nieuwe metrotunnel
start in het volgend najaar. Een deel van de Middentunnel zal worden
gesloten.
"Dat is een van de redenen dat we het hele project met
het vernieuwen van de Westtunnel zijn begonnen", legt Frank Reitsma
uit. "Die onderdoorgang is nu drie keer zo breed geworden en kan daarmee
het hogere reizigersaanbod opvangen als straks de helft van de middelste
voetgangerstunnel moet worden gesloten wegens de graaf- en boorwerkzaamheden
voor de nieuwe metrolijn."
Sommige winkels uit de Middentunnel hebben nu al een plaats
gekregen in de vernieuwde Westtunnel, maar er zijn ook volop nieuwkomers.
Steeds meer wordt Amsterdam CS ook een 'shopping station', al ligt het
accent op een snelle aankoop door een haastige reiziger. De AKO voor
het leesvoer en het GWK voor geldzaken, natuurlijk, maar ook kruiden,
pillen en vitamines voor de snotterende reiziger. Je kunt er snel je
schoenen laten maken, of een nieuwe sleutel. Of pasfoto's voor je nieuwe
abonnement. Een cd'tje, een bloemetje, een doosje bonbons of een stropdas
om als cadeautje mee te nemen. Het aanbod voor de snelle hap is groot:
de Pizza Hutten en Burger Kings vliegen je om de oren en je kunt op
Amsterdam CS (heel wat gezonder) ook Japanse sushi eten of meenemen
bij Tiny Tokyo.
Nieuw is ook de gemakswinkel van AH: elke dag is er een
ander meeneem-ontbijt en voor late thuiskomers is er elke dag een ander
kant-en-klaar diner-idee voor de magnetron. Koffie? Zelf inschenken.
Vijf kassa's, nooit rijen, iedereen heeft haast, opzij-opzij: ongelóóflijke
haast. De AH-winkel is elke avond tot 22 uur open.
Amsterdam CS gaat nooit dicht. "We zijn een 24-uurs station
en daarom is er veel bewaking en beveiliging", zegt Frank Reitsma. Tientallen
videocamera's bespieden de passanten en ook de politie surveilleert
permanent in het station. "Bovendien hebben we heel bewust gekozen voor
een hoog verlichtingsniveau. Veiligheid heeft voor ons de hoogste prioriteit.
Het blijkt trouwens ook uit reizigersonderzoek: de reiziger wil zich
vóór alles veilig weten. Veilig, schoon, prettig. Dat
is ons devies. Daar doen we dus alles aan."
Grand
Café-Restaurant '1e Klas' heeft nog de grandeur van vroeger.
Je kunt er lekker eten en prima vergaderen.
Dit aankomend jaar al verhuizen ook de loketten. Die gaan
van de oostzijde van de centrale hal naar het middendeel van het station,
waar nu NS Internationaal zit. De sprinkler-kelder met bluswater, die
nu onder de centrale hal zit, moet daar weg wegens de aanleg van de
nieuwe metrolijn en verhuist naar de plek waar nu de loketten zitten.
Voor internationale kaartjes, boekingen en reserveringen kan men straks
op het eerste perron terecht, waar de VVV al zit, evenals de toiletten,
de Spoorwegpolitie en allerlei eet- en drinkgelegenheden, zoals de Brasserie
met een balkon dat uitzicht biedt op de drukke stationshal. Ook de Burger
King heeft zo'n balkon en het hamburgerrestaurant, dat zo zoetjesaan
z'n stuitende, zoetzure lucht van verkeerd-eten verspreidt, heeft enkele
oude wachtlokalen in gebruik, die tot voor kort leeg stonden, maar nu
schitterend zijn gerestaureerd. Nostalgie is ook al niet meer wat het
was. Er hangen nu grote beugels met videoschermen aan de plafonds, waardoor
het nogal disco aandoet.
"Toch is er aan deze prachtige oude wachtzalen niets vernield",
zegt directeur Reitsma. "Als we morgen zouden besluiten om die vertrekken
een andere bestemming te geven, dan kan het hele Burger King-interieur
er zonder enige schade worden uitgehaald. Daar hebben we scherp op gelet."
Alleen Grand Café-Restaurant '1e Klas' heeft nog
iets van de grandeur van vroeger, toen treinreizigers juist helemaal
geen haast hadden. Als je binnenkomt door dat zware café-gordijn
van velours met stukken leer, zo hoort 't!
Prachtige lambrizering, fraaie decoraties met Chinese
vazen die doen denken aan de gloriedagen van de VOC, stijlvolle palmen.
Een kopje koffie kost er 3,75 en het wordt er met een glimlach
voor je neergezet. Hoera dat dit nog bestaat. Je kunt er trouwens ook
goed vergaderen, bijvoorbeeld in de exclusieve Vier Seizoenen Eetkamer.
Van het allergrootste belang noemt Frank Reitsma het dat
alle deelnemers aan de totale herinrichting van het stations-eiland
hun werkzaamheden goed coördineren, waardoor de hinder voor de
reiziger hun aller reiziger tot een minimum kan worden beperkt. "Natuurlijk
is er overlast", zegt Reitsma. "Maar door goede samenwerking en onderlinge
afstemming kan het station voor de reiziger toch steeds goed bereikbaar
blijven."
Met de bouw van een nieuw busstation voor alle bussen
van het stads- en streekvervoer, pal naast het station aan de IJ-zijde
en op hetzelfde niveau als de sporen, wordt in 2004 begonnen. Een jaar
eerder is dan al begonnen aan de bouw van een autotunnel onder de De
Ruijterkade aan de achterzijde van het CS. De IJtram, de nieuwe tramverbinding
tussen de wijk IJburg en het CS, wordt medio 2003 in gebruik genomen.
Komend jaar wordt ook begonnen met de bouw van een nieuwe centrale metrohal
onder het stationsplein. Het plein zelf wordt voetgangersgebied. Na
de aanleg van de Noord-Zuid metrolijn wordt de Middentunnel van het
CS opnieuw ingericht als moderne voetgangerstunnel en winkelpassage,
vergelijkbaar met de stijl die de nieuwe Westtunnel nu al heeft. Klaar
in 2006.
Het giga-project rond het mega-station. Tien jaar duren
de werkzaamheden om het reizigers-eiland, de 'poort van Amsterdam',
opnieuw in te richten naar de moderne inzichten. Het moet een overzichtelijk
knooppunt van openbaar vervoer worden, waar reizigers snel en eenvoudig
de weg kunnen vinden naar tram, trein, metro, taxi, bus en veerpont.
Voor meer informatie over de werkzaamheden op stationseiland
Amsterdam-Centraal: telefoon 020-344 50 70. E-mail: stationseilandpmb.nl.
Informatie over nachtelijk werk aan het spoor in Amsterdam en omstreken
op pagina 186 van AT5 Tekst. Voor actualiteiten over openbaar vervoer
in Amsterdam: www.gvb.nl
Foto's: Emiel van Lint