&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Eurojet

Den Helder nu pas wakker geschud

Den Helder kennen we allemaal van de veerboot naar Texel. Vroeger moest je daar vaak uren wachten om de korte tocht over het water te kunnen maken, maar sinds de veerschepen gemoderniseerd zijn, is er van een wachttijd nauwelijks sprake meer. Helaas weer een kans minder om deze stad aan het water echt te leren kennen.

door Harry Muller

Den Helder, marinestad. Door de bezuinigingen bij defensie verdwenen ook hier enkele duizenden arbeidsplaatsen. De stad werd wreed in haar slaap gestoord. Men moest ineens naar andere middelen van bestaan zoeken. De stad zou ook weer voor toeristen aantrekkelijk moeten worden.

De vuurtoren in Huisduinen is volgend jaar weer voor bezoekers toegankelijk.

 

Er werden al miljoenen guldens uitgegeven om de winkelstraten in het centrum op te knappen en op het terrein van de voormalige scheepswerf van de marine in het hartje van de stad zal een themapark verrijzen met alles over ons land en de zee. Het wordt een unieke toeristische attractie, waarin nog eens 183 miljoen wordt geïnvesteerd. Over enkele jaren moet Den Helder een toeristisch centrum van formaat worden met winkeltjes, restaurants, gezellige cafeetjes en een super-bioscoop met heel wat zalen.Marinestad moet een toeristisch centrum van formaat worden

Jarenlang zagen de inwoners van Den Helder de toeristen alleen maar met hun vol gepakte auto's richting het Waddeneiland Texel trekken. Tijd om na een veelal lange reis even in het centrum van de stad tot rust te komen, gunden zij zich niet en eigenlijk was dat geen wonder. Den Helder had alleen maar belangstelling voor de marine, want daar verdienden de meeste inwoners hun dagelijks brood. Nieuwe initiatieven waren niet nodig en voor de vele duizenden die slechts even aan de stad roken, had men nauwelijks belangstelling.

Den Helder werd wakker geschud nadat de marine voor velen geen baan meer had. Er werd een nieuwe werf voor de marine gebouwd en een groot terrein met een lengte van 800 meter en 300 meter breed waar de oude Rijkswerf Willemsoord was gevestigd, werd nauwelijks iets gedaan. Slechts een klein deel werd in gebruik genomen door het Marinemuseum. Na veel vergaderen zijn de plannen voor de toekomst nu rond, waarbij ook Libéma (bekend van het Autotron in Rosmalen) betrokken is.

Themapark

Op de plaats waar het themapark 'Nederland Over Zee' zal verrijzen, is men inmiddels begonnen met de sloop van enkele oude gebouwen. Historisch interessante objecten worden gerestaureerd. Op het terrein zal het Nationaal Reddingmuseum 'Dorus Rijkers' een plaatsje krijgen. Bezoekers aan de oude werf kunnen straks een avontuurlijke reis maken langs de landen, waar Nederlandse zeelieden ooit eens kwamen.

Kennis maken met een haven uit de 17e eeuw, de baai van Batavia, het winterpaleis van Tsaar Peter de Grote, een winkelstraat in Algiers of een kroeg uit de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie. Een lift brengt de bezoekers naar een uitkijkplatform op ruim 30 meter hoogte. Van daaruit heb je een schitterend uitzicht over het eiland Texel, de Waddenzee, de Noordzee, de marinehaven en de duinen.

Vrijwilligers zorgen voor het opknappen van het lichtschip Texel.

 

 

Veel oude schepen zullen op het terrein afgemeerd worden en daarvan kan men er nu al een aantal bezichtigen, zoals de onderzeeboot Tonijn en e mijnenveger Abraham Crijnssen bij het museum van de marine. Aardig is, dat de opvarenden van vroeger nu uitleg geven over het leven aan boord. Verder is daar nog het ramschip Schorpioen, dat binnenkort helemaal gerestaureerd wordt.

Vuurtoren

Vrijwilligers zijn bezig om het lichtschip Texel met een vuurtoren aan boord weer in de oorspronkelijke staat te brengen en wat verderop ligt de bekende zeesleepboot 'Holland' aan de kant. Dit bergingsschip was eens eigendom van de rederij Doeksen op Terschelling en voer honderden keren uit naar schepen, die in moeilijkheden waren geraakt en naar een veilige haven gesleept moesten worden. Vrijwilligers zijn meestal aan boord met onderhoud bezig om het schip in een goede staat te houden.

In dit dok op de Oude Rijkswerf wordt 'De Bonaire' gerestaureerd.

 

 

In de oude dokken zal gewerkt worden aan de restauratie van verschillende schepen. Op die plek is dus altijd veel bedrijvigheid. Een van oude de schepen die opgeknapt moet worden is de 'Bonaire', een schip dat eens als internaat diende bij een zeevaartschool. Het is een combinatie van een zeil- en een stoomschip, waarvan er maar een paar gebouwd zijn. Omdat men in die tijd een ijzeren schip niet helemaal vertrouwde, werd er zelfs een buitenwand van hout omheen gebouwd.

Veel ruimte op het terrein van de werf zal er komen voor een jachthaven, waar ook schepen van de bruine vloot kunnen liggen. In de binnenstad is er nu al een flaneerkade aangelegd, waar straks ook plaats zal zijn voor zeilschepen en motorjachten.

Roggen aaien in het Noordzee-aquarium in het Fort Kijkduin is vooral voor kinderen erg leuk.

 

Wie de tijd neemt om de stad wat beter te leren kennen, wordt aangenaam verrast. Groot is het aantal forten die samen de 'Stelling van Den Helder' vormen en in opdracht van Napoleon werden gebouwd. In het jaar 1811 kwam de keizer zelf naar Den Helder en noemde de stad het 'Gibraltar van het noorden'. Het Fort Kijkduin even ten zuiden van de stad is prachtig gerestaureerd en trekt jaarlijks nu duizenden bezoekers.

Forten

De forten werden gebouwd na de beroemde veldslag in 1799 waarbij de Franse soldaten en Nederlandse patriotten vochten tegen de Engelsen en de Russen. Met tinnen soldaatjes is deze slag in het fort uitgebeeld, maar men heeft er ook een prachtig Noordzee-aquarium en een geraamte van de potvis Chris die op 28 november 1997 samen met enkele andere potvissen aanspoelde op het strand van Wassenaar. Omdat het fort hoog is gelegen, heb je vanuit het restaurant een prachtig uitzicht over de zee en het natuurgebied achter de duinen.

Het Fort Kijkduin werd prachtig gerestaureerd en staat helemaal in het teken van Napoleon. Op verzoek voltrekt hij ook huwelijken.

 

Het Fort Kijkduin ligt aan de rand van het vroegere walvisvaardersdorp Huisduinen. Tot in de jaren zeventig kon je vanuit het dorp zo naar het strand, maar door de aanleg van een hoge deltadijk is dit niet meer mogelijk. Je moet nu enkele honderden meters lopen om bij het strand te komen. Huisduinen was eens een mondaine badplaats en de familie Brenninkmeijer (van C&A) liet er zelfs een aantal vakantiehuisjes bouwen.

Het badseizoen wordt altijd geopend met een kermis. Exploitanten van de attracties kunnen daar gratis staan. In ruil daarvoor mogen de kinderen van het dorp dan gratis een middag draaien en zwieren. Opvallend is de rode vuurtoren 'Lange Jaap', die helemaal van ijzer is gebouwd. Op het ogenblik wordt de toren gerestaureerd, maar is volgend jaar weer voor bezoekers toegankelijk.

Watertoren

Wie naar Den Helder komt, moet niet vergeten de Oranjerie dichtbij de watertoren te bezoeken. Hier is men bezig met de aanleg van de Japanse tuin 'Ontmoeting der stromen', die door tuinarchitect Makoto Nakamura uit Kyoto ontworpen werd

.
Vanuit de hele wereld namen zeelieden bloemen en planten mee naar Den Helder, zoals deze orchideeën uit Nieuw-Guinea. Ze zijn nu te zien in de Oranjerie.

 

Vroeger was op het terrein van de Oranjerie de plantsoenendienst gevestigd. Mooi zijn de tropische kassen met planten, die eens door zeelieden vanuit verre oorden mee naar Den Helder genomen werden. Zo heeft men bijvoorbeeld een fraaie collectie orchideeën uit Nieuw-Guinea. Klein, maar fijn is het museum met allemaal poppen van de beroemde Duitse ontwerpster Käthe Kruse aan de Binnenhaven. De collectie van Tiny Riemersma bestaat uit 400 stuks en daarbij is ook het passende antieke speelgoed verzameld.

REISWIJZER
Nu al worden op het terrein van de vroegere Rijkswerf Willemsoord diverse evenementen georganiseerd. In het weekeinde van 8 en 9 april is er een nautische kermis met activiteiten als het varen met historische schepen, demonstraties van de waterpolitie en de reddingmaatschappij, het optreden van zeemanskoren en oude ambachten als touwvlechten en palingroken.

De VVV heeft foldermateriaal beschikbaar en daarbij horen ook de wandel- en fietsroutes langs de historische forten. In het voorjaar is de stad omgeven door een zee van kleurige bollenvelden.

INLICHTINGEN: VVV Den Helder, telefoon 0223-625544
of email vvv.denhelder

Publicatiedatum = 25 maart 2000