&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

DIRK LIPS zorgt voor
een prima DAGJE UIT

door HARRY MULLER

ROSMALEN - Steeds meer toeristische bedrijven zullen in de toekomst moeten fuseren om het hoofd boven water te kunnen houden. Dat is de mening van de 47-jarige Dirk Lips, directeur van Libéma in Rosmalen, met heel wat plekken in ons land waar we in onze vrije tijd terecht kunnen.

Dirk Lips, begonnen met het automuseum van zijn vader

Het paradepaardje is nog steeds het Autotron, maar de groei is er nog lang niet uit. Binnenkort hoort u meer over het project om de oude scheepswerf van de marine in Den Helder om te bouwen tot een toeristische attractie van formaat en ook in België zijn er uitbreidingsplannen.

Daarnaast organiseert hij tijdens de weekeinden allerlei evenementen in het hele land en bezorgt zo vele duizenden mensen een fijn dagje uit.Slotenmakersfamilie volop actief in toerisme
Lips, sleutel voor een fijn dagje uit

Velen denken dat Dirk Lips voortkomt uit de familie van de slotenmakers, maar dat is niet juist. Zijn vader Max begon in Drunen met de fabricage van scheepsschroeven. Het werd uitgebouwd tot Lips United en men maakt er ook weer winst omdat op het ogenblik wereldwijd de scheepsbouw in de lift zit.

Autotron

De hobby van Max Lips was het verzamelen van antieke auto's en dat werden er op den duur zoveel, dat in Drunen het automuseum Autotron geopend werd. Anton Pieck maakte het ontwerp voor het gebouw. Men had een fraaie collectie auto's, die mooi waren tentoongesteld. Maar wie er eenmaal geweest was, kwam niet terug, en op den duur moest er geld bij. Dat kwam van de scheepsschroevenfabriek en van Max persoonlijk.

Schoenpoets

Zoon Dirk, die zijn loopbaan startte in Amersfoort bij een bedrijf in schoenpoets en tandpasta, kocht het financieel wankele Autotron van de familie. Hij moest het weer rendabel maken en ontsloeg binnen zes weken meer dan de helft van het personeel. Op den duur zocht Dirk meer ruimte en vond die in Rosmalen, waar het Autotron ook nu nog gevestigd is. Het automuseum werd uitgebreid met tal van attracties die iets met auto's te maken hadden. De bedoeling was dat de bezoekers wat langer zouden blijven en dat lukte aardig.

Op het ogenblik wordt er gebouwd aan het Autodome, dat over enkele maanden geopend wordt. De auto's van het museum laat men dan zien in een ruimte waar geen daglicht kan binnen dringen. Op een futuristische manier worden de oldtimers geshowd. Voor de kinderen komt er een overdekte speelplaats bij met een draaimolen, klimtoestellen en springkussens.

Safari Camping Beekse Bergen

Tegen het terrein van Autotron kocht Dirk Lips de camping Vinkeloord met ook bungalows en een overdekt zwembad. Gezinnen met kinderen die daar kamperen, hebben met ingang van dit seizoen gratis toegang tot het Autotron en zo werd een stuk verblijfsrecreatie verbonden met de dagrecreatie.

Sprookje

In het jaar 1985 werd de camping Elfenmeer in Herkenbosch (helemaal in sprookjesstijl) aan de firma toegevoegd en twee jaar later volgde het park Beekse Bergen. Het was eigendom van de gemeenten Tilburg en Hilvarenbeek, maar dat leverde jaarlijks een verlies op van vier miljoen gulden. Ook daar realiseerde Dirk een bungalowpark en Speelland met enkele tientallen attracties voor kinderen.

In het Safaripark Beekse Bergen kon men vanuit de eigen auto of een bus de wilde dieren bekijken, maar nu is het vooral een wandelpark geworden, waardoor de bezoekers meer contact met de natuur hebben. Zo is er een spannende leeuwentunnel, een tocht door de jungle en een giraffenroute. Wel mag je nog gratis met de bus mee, maar die volgt een route langs de buitenkant van het park. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat men hier alleen al per jaar zo'n 440.000 bezoekers trekt. Dirk Lips wil topkwaliteit bieden en zorgt voor zoveel extra's, dat je lang niet alles in één dag kunt zien en daarom in de loop van het seizoen nog een keertje terugkomt.

Groenoordhallen in Leiden

Libéma is de laatste jaren sterk geworden in de exploitatie van allerlei hallen waar bijvoorbeeld eens per week een veemarkt wordt gehouden. Maar de andere dagen van de week zijn ze geschikt voor het organiseren van beurzen en toeristische evenementen. Meestal bezit men samen met een gemeente het onroerend goed. De Brabanthallen in 's Hertogenbosch, de IJsselhallen in Zwolle en de Groenoordhal in Leiden behoren inmiddels tot het concern. Samen trekken zij gemiddeld elk weekeinde meer dan 50.000 bezoekers naar evenementen als een vogeltjesmarkt, een tuinbeurs, een snuffelmarkt of een reisbeurs.

Drukker

"Tien jaar geleden waren de wegen nog leeg op zondag. Nu staat men soms in de file. Het is drukker geworden op de weg omdat de mensen het huis uit willen", zegt Dirk Lips.

Ecodrome

Samen met de gemeente Zwolle werd het Ecodrome opgezet, een nieuw natuurhistorisch museum met allerlei activiteiten die met het milieu te maken hebben. Het in elkaar zetten van het skelet van een dinosaurus trok maar liefst 15.000 bezoekers. Met de gemeente 's Hertogenbosch investeerde Libéma 67,7 miljoen gulden in het Sportiom, waar een breed scala aan sporten beoefend kan worden, maar waar men ook terecht kan voor ontspanning. Het overdekte zwembad met watervallen en glijbanen en een disco op een ijsvloer zijn daar erg populair.

Camping Elfenmeer

De groei is er nog lang niet uit, want in samenwerking met de gemeente Den Helder wordt op het terrein van de oude Rijkswerf van de marine een nieuw themapark ontwikkeld met veel historie over onze scheepvaart, winkeltjes en horeca-gelegenheden. In België komt een automuseum in combinatie met een dierenpark, dat is ingericht met kleine stukjes van de beroemde natuurreservaten over de hele wereld. In Leiden wordt gebouwd aan een congrescentrum en ook heeft men belangstelling voor New Metropolis, de wetenschaps-attractie in Amsterdam, waar men op het ogenblik met financiële moeilijkheden kampt. Volgens Dirk Lips zal het veel aantrekkelijker gemaakt moeten worden, ook voor de buitenlandse bezoekers.

Samen

Speeltuin Beekse Bergen

Een onderzoek heeft uitgewezen dat de Nederlanders vorig jaar samen 960 miljoen dagjes uitgingen. Men beschikt over steeds meer vrije tijd en ook meer geld om aan ontspanning uit te geven. Men wil tijdens het dagje uit veel beleven en voor kwaliteit wil men wel betalen. Volgens Dirk Lips neemt de vraag naar toeristische attracties en vrijetijdsparken nog verder toe.

Ook elders in het land zien we een bundeling van bedrijven in de toeristische sector optreden. Leisureplan met directeur Ruud de Clercq is de moedermaatschappij van Dolfinarium Harderwijk. Daaraan zijn inmiddels toegevoegd het Avonturenpark Hellendoorn, Camping Strand Nulde, de Haven van Harderwijk (een jachthaven met restaurant), hotel De Uitkijk in Hellendoorn en hotel De Mallejan in Vierhouten.

Men blijft uitkijken naar bedrijven om verder uit te breiden en daarbij wordt ook het buitenland betrokken.

Publicatiedatum = 27 maart 1999