&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
DIRK LIPS zorgt voor een prima DAGJE UIT
door HARRY MULLER
ROSMALEN - Steeds meer toeristische bedrijven
zullen in de toekomst moeten fuseren om het hoofd boven water te kunnen
houden. Dat is de mening van de 47-jarige Dirk Lips,
directeur van Libéma in Rosmalen, met heel wat plekken in ons
land waar we in onze vrije tijd terecht kunnen.
Dirk Lips, begonnen met het automuseum
van zijn vader
Het paradepaardje is nog steeds het Autotron, maar de groei is er nog
lang niet uit. Binnenkort hoort u meer over het project om de oude
scheepswerf van de marine in Den Helder om te bouwen tot een
toeristische attractie van formaat en ook in België zijn er
uitbreidingsplannen.
Daarnaast organiseert hij tijdens de weekeinden allerlei evenementen in
het hele land en bezorgt zo vele duizenden mensen een fijn dagje
uit.Slotenmakersfamilie volop actief in toerisme
Lips, sleutel voor een fijn dagje uit
Velen denken dat Dirk Lips voortkomt uit de familie van de
slotenmakers, maar dat is niet juist. Zijn vader Max begon in Drunen
met de fabricage van scheepsschroeven. Het werd uitgebouwd tot Lips
United en men maakt er ook weer winst omdat op het ogenblik wereldwijd
de scheepsbouw in de lift zit.
Autotron
De hobby van Max Lips was het verzamelen van antieke auto's en dat
werden er op den duur zoveel, dat in Drunen het automuseum Autotron
geopend werd. Anton Pieck maakte het ontwerp voor het gebouw. Men had
een fraaie collectie auto's, die mooi waren tentoongesteld. Maar wie er
eenmaal geweest was, kwam niet terug, en op den duur moest er geld bij.
Dat kwam van de scheepsschroevenfabriek en van Max persoonlijk.
Schoenpoets
Zoon Dirk, die zijn loopbaan startte in Amersfoort bij een bedrijf in
schoenpoets en tandpasta, kocht het financieel wankele Autotron van de
familie. Hij moest het weer rendabel maken en ontsloeg binnen zes weken
meer dan de helft van het personeel. Op den duur zocht Dirk meer ruimte
en vond die in Rosmalen, waar het Autotron ook nu nog gevestigd is. Het
automuseum werd uitgebreid met tal van attracties die iets met auto's
te maken hadden. De bedoeling was dat de bezoekers wat langer zouden
blijven en dat lukte aardig.
Op het ogenblik wordt er gebouwd aan het Autodome, dat over enkele
maanden geopend wordt. De auto's van het museum laat men dan zien in
een ruimte waar geen daglicht kan binnen dringen. Op een futuristische
manier worden de oldtimers geshowd. Voor de kinderen komt er een
overdekte speelplaats bij met een draaimolen, klimtoestellen en
springkussens.
Safari Camping Beekse Bergen
Tegen het terrein van Autotron kocht Dirk Lips de camping Vinkeloord
met ook bungalows en een overdekt zwembad. Gezinnen met kinderen die
daar kamperen, hebben met ingang van dit seizoen gratis toegang tot het
Autotron en zo werd een stuk verblijfsrecreatie verbonden met de
dagrecreatie.
Sprookje
In het jaar 1985 werd de camping Elfenmeer in Herkenbosch (helemaal in
sprookjesstijl) aan de firma toegevoegd en twee jaar later volgde het
park Beekse Bergen. Het was eigendom van de gemeenten Tilburg en
Hilvarenbeek, maar dat leverde jaarlijks een verlies op van vier
miljoen gulden. Ook daar realiseerde Dirk een bungalowpark en Speelland
met enkele tientallen attracties voor kinderen.
In het Safaripark Beekse Bergen kon men vanuit de eigen auto of een bus
de wilde dieren bekijken, maar nu is het vooral een wandelpark
geworden, waardoor de bezoekers meer contact met de natuur hebben. Zo
is er een spannende leeuwentunnel, een tocht door de jungle en een
giraffenroute. Wel mag je nog gratis met de bus mee, maar die volgt een
route langs de buitenkant van het park. Deze veranderingen hebben
ervoor gezorgd dat men hier alleen al per jaar zo'n 440.000 bezoekers
trekt. Dirk Lips wil topkwaliteit bieden en zorgt voor zoveel extra's,
dat je lang niet alles in één dag kunt zien en daarom in
de loop van het seizoen nog een keertje terugkomt.
Groenoordhallen in Leiden
Libéma is de laatste jaren sterk geworden in de exploitatie van
allerlei hallen waar bijvoorbeeld eens per week een veemarkt wordt
gehouden. Maar de andere dagen van de week zijn ze geschikt voor het
organiseren van beurzen en toeristische evenementen. Meestal bezit men
samen met een gemeente het onroerend goed. De Brabanthallen in 's
Hertogenbosch, de IJsselhallen in Zwolle en de Groenoordhal in Leiden
behoren inmiddels tot het concern. Samen trekken zij gemiddeld elk
weekeinde meer dan 50.000 bezoekers naar evenementen als een
vogeltjesmarkt, een tuinbeurs, een snuffelmarkt of een reisbeurs.
Drukker
"Tien jaar geleden waren de wegen nog leeg op zondag. Nu staat men
soms in de file. Het is drukker geworden op de weg omdat de mensen het
huis uit willen", zegt Dirk Lips.
Ecodrome
Samen met de gemeente Zwolle werd het Ecodrome opgezet, een nieuw
natuurhistorisch museum met allerlei activiteiten die met het milieu te
maken hebben. Het in elkaar zetten van het skelet van een dinosaurus
trok maar liefst 15.000 bezoekers. Met de gemeente 's Hertogenbosch
investeerde Libéma 67,7 miljoen gulden in het Sportiom, waar een
breed scala aan sporten beoefend kan worden, maar waar men ook terecht
kan voor ontspanning. Het overdekte zwembad met watervallen en
glijbanen en een disco op een ijsvloer zijn daar erg populair.
Camping Elfenmeer
De groei is er nog lang niet uit, want in samenwerking met de gemeente
Den Helder wordt op het terrein van de oude Rijkswerf van de marine een
nieuw themapark ontwikkeld met veel historie over onze scheepvaart,
winkeltjes en horeca-gelegenheden. In België komt een automuseum
in combinatie met een dierenpark, dat is ingericht met kleine stukjes
van de beroemde natuurreservaten over de hele wereld. In Leiden wordt
gebouwd aan een congrescentrum en ook heeft men belangstelling voor New
Metropolis, de wetenschaps-attractie in Amsterdam, waar men op het
ogenblik met financiële moeilijkheden kampt. Volgens Dirk Lips zal
het veel aantrekkelijker gemaakt moeten worden, ook voor de
buitenlandse bezoekers.
Samen
Speeltuin Beekse Bergen
Een onderzoek heeft uitgewezen dat de Nederlanders vorig jaar samen 960
miljoen dagjes uitgingen. Men beschikt over steeds meer vrije tijd en
ook meer geld om aan ontspanning uit te geven. Men wil tijdens het
dagje uit veel beleven en voor kwaliteit wil men wel betalen. Volgens
Dirk Lips neemt de vraag naar toeristische attracties en
vrijetijdsparken nog verder toe.
Ook elders in het land zien we een bundeling van bedrijven in de
toeristische sector optreden. Leisureplan met directeur Ruud de Clercq
is de moedermaatschappij van Dolfinarium Harderwijk. Daaraan zijn
inmiddels toegevoegd het Avonturenpark Hellendoorn, Camping Strand
Nulde, de Haven van Harderwijk (een jachthaven met restaurant), hotel
De Uitkijk in Hellendoorn en hotel De Mallejan in Vierhouten.
Men blijft uitkijken naar bedrijven om verder uit te breiden en daarbij
wordt ook het buitenland betrokken.
Publicatiedatum = 27 maart 1999
|