Met een luxe trein dwars door
arm platteland van Maleisië
door Nico van der Zwet Slotenmaker
SINGAPORE/BANGKOK - De Eastern & Oriental Express moet
de afstand tussen Singapore en Bangkok in 41 uur overbruggen. Normaal
is dat met een gemiddeld gangetje van een zestig kilometer per uur wel
te doen, maar nu gaat het al snel mis.
Ergens verderop hebben overstromingen de spoordijk wellicht ondermijnd en
dat moet allemaal eerst goed worden nagekeken. Want het gaat natuurlijk
niet aan dat straks honderd passagiers van over de hele wereld tot hun nek
in de blubber komen te zitten.
De trein rijdt het mooie station van Kuala Lumpur binnen.
Ze hebben tenslotte geboekt voor een zeer luxe treinreis die van Singapore
dwars door Maleisië naar de Thaise hoofdstad voert en waarop adembenemende
vergezichten en spannende inkijkjes in het plattelandsleven zijn beloofd.
Dat klopt allemaal, het laatste vooral, omdat we op een gegeven moment
zo lang pas op de plaats moeten maken dat de bevolking een praatje komt
maken, een contact dat soepel kan verlopen omdat het laatste rijtuig van
de trein een soort balkon is van waaraf je met de eerste de beste voorbijganger
gemakkelijk van gedachten kunt wisselen. En die passanten zijn er zat, omdat
het in dit soort landen nu eenmaal gebruikelijk is het baanvak als voetpad
te beschouwen.
Rondborstig
Zo raken we in gesprek met een rondborstig man die onmiddellijk bekent
eigenlijk uit Bangladesh te komen. Hij heeft hier werk kunnen vinden en
ook al toucheert hij per dag maar een dollar, ontevreden is hij niet. Zijn
werkgever, een houtzagerij, verheft zich slechts enkele tientallen meters
verder en daar het kennelijk net het wisselen van de diensten is worden
we op onze enigszins verheven posities omstuwd door lieden die allemaal
graag willen weten waar we vandaan komen en moet ik weer de gebruikelijke
groeten voor Cruyff in ontvangst nemen. Ook worden mij wat kleverige zuurtjes
in de hand gedrukt zonder dat er een financiële tegenprestatie wordt vereist.
Want we zijn hier immers in Maleisië, nog niet direct een land van melk
en honing, maar wel een natie die zich aardig drijvende weet te houden en
waar bedelaars en aan je overhemd trekkende prullaria-verkopers niet of
heel nauwelijks je pad kruisen. Ik kan daar niet zo goed meer tegen. Vandaar
ook dat ik iedereen die vooral naar Indonesië wil, het gratis advies geef
tot slot een paar dagen naar Maleisië te gaan om daar nog even echt uit
te rusten.
De Eastern & Oriental Express heeft dat inmiddels lang genoeg gedaan. We
kunnen weer verder om te constateren dat de verhalen over wateroverlast
geen sprookjes zijn. Hele dorpjes staan onder water en vooral degenen die
per se hun optrekjes zo dicht mogelijk bij de rails hebben willen plaatsen
zijn aan de beurt. Met loopbruggetjes, waar ik zo doorheen zou zakken, is
naar oplossingen gezocht en een vindingrijk knaapje drijft op een autoband
uit een schamel en op instorten staand pandje. Want dakloos ben je hier
zo. Dat heeft echter het voordeel dat je in een paar uur een nieuwe behuizing
kunt bouwen. De duidelijk door de elementen verraste Maleisiërs zijn er
bepaald niet moedeloos door geworden. Tot boven de knieën in het water staande
zwaaien ze ons toe alsof de koning voorbij komt, zodat je je niet al te
opgelaten hoeft te voelen als je met je rug in de weelderige kussens op
hun tafel komt kijken. Ze doen het bij ons trouwens ook als we aan de dis
zitten en het ijzeren paard op een stationnetje moet wachten tot de lijn
weer wordt vrijgegeven. Ik hou van zulke plekjes waar het aantal wachtende
reizigers steevast door het aantal eettent-houders wordt overtroffen. Zo'n
op het eerste gezicht onsamenhangende klomp mensen die echter net als mieren
toch een bepaald doel voor ogen hebben. Die ogen rusten nu even op mijn
bordje, waarop steeds nieuwe smakelijke gerechten verschijnen, want koken
kunnen ze op deze trein. Er is geen spoor van afgunst in de blikken die
naar binnen worden geslagen. Het is meer iets van mensen die een sprookje
zien waar ze straks thuis uitgebreid over gaan vertellen.
Inkopen
Het treinpersoneel is zeker ingelicht dat we hier nog wel even zullen staan,
want ze betreden de perrons om dingen in te slaan die zij nu lekker vinden.
Zelfs de dame die vanavond voor ons gaat optreden en die daartoe in een
zeer opzienbarend gewaad is gekleed, mengt zich in de menigte om doelbewust
wat inkopen te doen, zonder ook maar enig opzien te baren. Geen hals wordt
gerekt, geen hoofd verdraaid, ze zweeft kennelijk ver buiten de wereld van
alledag
Hoewel de Eastern & Oriental Express met succes pogingen doet op de rest
van het traject de verloren tijd in te halen, moeten we er in Butterworth
toch allemaal een paar uurtjes uit om de enige excursie van de trip, die
naar het eiland Penang, te maken. Ik ken Penang. Ik weet nog dat er aan
de kustweg langs het prachtige strand vier hotels stonden. Later trof ik
er veertien en nu weet ik dat er veertig zullen zijn. Ik blijf dus thuis,
ik pas. Maar dat kan eigenlijk niet. Omdat Butterworth een kopstation is
moet de trein helemaal worden omgebouwd. De balkoncar moet straks immers
weer achteraan hangen. Daar blijf ik zitten. En dan begint een tocht over
toch nog vrij ver gelegen rangeerterreinen. Tenslotte moet zelfs de locomotief
mij loslaten als ik in mijn privé-rijtuig op een schijf wordt gereden waarop
een halve draai moet worden gemaakt. De spoormannen kijken geboeid toe naar
deze ene zonderling die kennelijk niet van zijn plaats is te krijgen. Het
is niet de spectaculairste reis uit mijn loopbaantje, maar zonder twijfel
wel de meest bizarre.
In de tweede nacht zet de Eastern & Oriental Express er nog eens stevig
de sokken in. Weer zit ik alleen op het balkon in de tropennacht die zoals
altijd ruikt naar leven en verrotting tegelijk en waarin onverwachte lichtjes
opduiken uit een even geleden nog onpeilbare duisternis. Soms een overweg
met toch nog wat wachtende voertuigen, want de baanwachters gaan hier geheel
op zeker en laten de bomen al dalen als er nog slechts bij gerucht is vernomen
dat er een trein in aankomst is. Maar daar zal je niemand over horen mopperen,
al was het alleen maar omdat niet alleen het reizen met, maar ook het kijken
naar deze trein een feest is.
REISWIJZER:
Reizen van Singapore naar Bangkok (of omgekeerd natuurlijk) per Eastern
& Oriental Express is vrij kostbaar. In het gunstigste geval ben je voor
een enkele reis ruim 2.000,- per persoon kwijt op basis van een 2-persoons
(slaap)compartiment in de voordeligste klasse. Er kan ook voor delen van
de reis worden geboekt.
Generaal agent voor de Eastern & Oriental Express in Nederland is de reisorganisatie
Incento, Stationsweg 40, 1400 BB Bussum, tel. 035-6955111
Publicatiedatum = 23 maart 1996
|