Winterroutes Italiëdoor: Ward Koopmans In het winterseizoen gaan ieder weekeinde vooral veel Duitsers, maar ook Nederlanders en Oostenrijkers tegelijk op weg naar de Italiaanse skigebieden in Süd-Tirol (Dolomieten en het Val di Sole) en in Noordwest-Italië (de Aosta-vallei). Een hele reis, maar de doorgaans zeer goede sneeuwkwaliteit van de Italiaanse pistes maakt het zeker de moeite waard om de rit te maken. Toch zal het af en toe afzien zijn: ieder weekeinde staan er steevast files op de Duitse Autobahnen en in mindere mate op de Oostenrijkse snelwegen. Een heel druk punt is ook altijd de Brennerpas, op de grens van Oostenrijk en Italië (A22 Brennero-Bolzano). Dit is namelijk de enige route naar de wintersportplaatsen in de Dolomieten en het Val di Sole Het enige alternatief om van Oostenrijk in het Val di Sole te komen is de Resiapas. Maar die is s winters vaak besneeuwd en met z'n 11% stijgingspercentage is het berijden ervan dan ook behoorlijk tijdrovend. Ook voor de wintersporters die naar het noordwesten (Valle d'Aosta) van Italië afreizen zijn er niet veel verschillende routes. Zowel vanuit Zwitserland als vanuit Frankrijk kiest iedereen voor de wegen door de grote Alpentunnels (vanuit Zwitserland de Grote Sint Bernardtunnel en vanuit Frankrijk de Mont Blanctunnel). Dat zijn dan ook de grootste knelpunten voor de wintersporters richting Noordwest-Italië. Ook hier geldt dat het geen zin heeft de drukte te ontwijken door passen te gaan rijden. In Italië zelf zult u de meeste drukte tegenkomen op de vaak smalle toegangswegen
naar de wintersportplaatsen. U zult onderweg naar de sneeuw op de Italiaanse
autosnelwegen niet veel files tegenkomen. Wel kunnen de tolhuisjes voor
oponthoud zorgen en op de drukste dagen zelfs voor filevorming. Die drukte
kunt gemakkelijk omzeilen: bij de ANWB kunt u een Italiaanse ViaCard kopen,
waarmee u de tol kunt betalen. U hoeft dan niet in de rij te staan om contant
te betalen, zoals de meeste wintersporters, maar u kunt bij het speciale
ViaCard-tolhuisje afrekenen. De kaart werkt heel eenvoudig: u stopt hem
in de machine, die automatisch het juiste bedrag er af haalt. Het principe
is hetzelfde als bij een telefoonkaart. De knelpunten op een rijtje: naar Noord-Italië (o.a. Dolomieten en Val di Sole): * Grote Sint Bernardtunnel * toegangsroutes naar de wintersportstations De meeste passen tussen Zwitserland, Oostenrijk of Frankrijk en Italië zijn s winters gesloten en waar nog wel gereden mag worden moet u meestal sneeuwkettingen omleggen. Piekdagen deze winter De ACI, de Italiaanse zusterclub van de ANWB, verwacht de meeste drukte rond Kerstmis en rond de Italiaanse voorjaarsvakantie (het tweede weekeinde van april). Vooral op vrijdagmiddag en zaterdagochtend 10 en 11 april kunt u veel files verwcahten in Italië. Ook als de Duitsers en de Oostenrijkers wintersportvakantie krijgen (in het weekeinde van 21 en 22 februari) zal het drukker dan normaal zijn in Noord-Italië De piekuren op de Noord-Italiaanse wegen Vignet voor Zwitserse en Oostenrijkse autowegen Sinds begin dit jaar moet u om over de Oostenrijkse autowegen te kunnen rijden in het bezit zijn van een tolvignet. Er bestaat ook een toeristenvignet, dat tien dagen geldig is. Het toeristenvignet kost voor personenautos (met of zonder aanhangwagen) en campers 70 Schillingen (ongeveer fl. 12,-). Is tien dagen te kort voor u, dan kunt u ook een 2-maands vignet kopen voor ATS 150,- (ca. fl. 25,-). Om over de autosnelwegen in Zwitserland te mogen rijden moet u al jaren een vignet hebben. Het Zwitserse vignet is het gehele jaar geldig en kost ongeveer fl. 55,-. U kunt de vignetten bij de grens kopen, maar ook bij alle ANWB-vestigingen.
Voordeel daarvan is dat u geen tijdverlies bij de grens heeft. Veel passen in de winter afgesloten Net als in de andere Alpenlanden gaan in Italië s winters een aantal hoog gelegen passen en bergwegen voor het verkeer dicht. Het is namelijk ondoenlijk om deze wegen de hele winter sneeuwvrij te houden. De winterafsluitingen duren meestal tot ver na Pasen. De belangrijkste wintersluitingen in Italië van west naar oost. * Moncenisiopas (naar Frankrijk) Als u wilt weten of de open passen sneeuwvrij zijn of niet, belt u dan met
de ANWB Reisnieuwslijn Europa: 06-910 910 10 (75 ct/min). Deze informatielijn
houdt u 24 uur per dag op de hoogte van de verkeerssituatie in het buitenland.
Al zijn de binnengrenzen verdwenen binnen Europa en wordt de Europese eenheid
steeds verder doorgevoerd, toch heeft u voor een reis naar Italië nog steeds
een geldig reisdocument nodig. Dat kan een geldig paspoort zijn, een geldige
toeristenkaart of een Europese identiteitskaart. Nieuwe Wegen A5 Mont Blanctunnel - Aosta - Turijn Heel goed nieuws voor de wintersporters richting Noordwest Italië. De snelweg
tussen de de Mont Blanctunnel en Aosta (A5) is bijna gereed. Het laatste deel van de nieuwe snelweg A5, het 15 kilometer lange sluitstuk tussen Morgex en de tunnel wordt waarschijnlijk
aan het einde van deze maand in gebruik genomen. Een exacte datum is helaas
nog niet bekend. Ook de noordelijke rondweg van Aosta op de A5 wordt deze maand officieel in gebruik genomen. Met dit stuk snelweg van
7,5 kilometer behoort de tijdrovende klus om door Aosta te rijden tot het
verleden. Tussen Aymavilles en Morgex (32 km) was de A5 in de loop van dit jaar al verbreed tot 2x2 rijstroken. Langdurige wegwerkzaamheden A22 Brennero-Bolzano-Verona Publicatiedatum = 6 december 1997 |