|
Toeristische informatie rolt over het scherm
door Alfred Monterie
|
door ALFRED MONTERIE
Reizen wordt een fluitje van een cent. Vrijwel alles wat een verblijf
in het buitenland moeilijk kan maken, verdwijnt. Dat geldt vooral voor
het reizen in Europa.
Paspoortcontroles stellen weinig meer voor. Na de introductie van
de Euro is het gedaan met het bestaan van meerdere valuta in Europa. Overal
kan straks met hetzelfde geld worden betaald.
Op komst zijn chipkaarten die niet alleen als betaalmiddel dienen, maar
ook als ticket van een luchtvaartmaatschappij of kaartje voor de metro
van Parijs. Al die functies zijn gemakkelijk aan deze intelligente kaart
toe te voegen.
De smart card kan worden gebruikt als spaarmiddel (voor frequent flyer
programma's), ter identificatie (paspoort) en voor opslag van persoonlijke
gegevens en voorkeuren. Heeft U een speciaal dieet? U haalt de smart card
even door de kaartleesapparatuur van de luchtvaartmaatschappij en al uw
wensen zijn bekend. Ook valt deze handige kaart te gebruiken voor toegang
tot hotelkamers en de zaal waar het ontbijt-buffet klaar staat.
EuroDisney bekijkt momenteel de mogelijkheden al haar bezoekers uit te
rusten met een smart card die naast betalingen in het park ook kan worden
gebruikt om toegang te verschaffen tot de attracties. Dit kan Disney ook
meer inzicht geven in de patronen die bezoekers volgen als ze een dag
in het park doorbrengen. Zo is precies te zien wanneer er wordt gegeten,
hoe men door het park wandelt en waar de wachttijden te lang zijn. De
smart card brengt iedere handeling van de consument in kaart, van minuut
tot minuut.
In de nabije toekomst zal je die chipkaart in de reistas kunnen laten
zitten. Geavanceerde lees-apparatuur is namelijk in staat vanaf enige
afstand de gegevens op de kaart te lezen. Het ticketloos reizen is nabij.
Auto's zullen binnen enkele jaren bol staan van de computers. Die helpen
de automobilist zijn weg te vinden. Een transparant scherm op de voorruit
toont route-informatie. De mede-passagiers hebben ieder een eigen scherm
waarop bijvoorbeeld informatie over het reisdoel wordt getoond.
Via een snelle Internet-verbinding staan de inzittenden van de auto voortdurend
in contact met de buitenwereld. Ze kunnen op Internet kijken wat er te
doen valt in de plaats van bestemming. Ze bladeren door een culturele
agenda, een restaurantgids en een overzicht van sportieve evenementen.
De schermen zijn ook te gebruiken voor het bekijken van films. Kinderen
kunnen er spelletjes op spelen. Een voorbeeld van een dergelijk voertuig
was afgelopen maand al te zien op de grote computerbeurs Comdex te Las
Vegas.
Digitale revolutie in reisbranche
"Nieuwe vormen van communicatie en nieuwe media ontwikkelen zich
sneller dan wij ons veelal realiseren. De digitale revolutie is al volop
aan de gang", zegt mr. J.A.T. Cornelissen, algemeen directeur Nederlands
Bureau voor Toerisme (NBT). Als gevolg van deze revolutie zullen consumenten
en ondernemingen anders gaan leven en werken. Cornelissen waarschuwt de
sector toerisme en recreatie voor de invloed van deze veranderingen.
Onlangs liet het NBT een onderzoek doen naar de consequenties van de
digitale revolutie voor de sector. Na het gebruik van E-mail is het raadplegen
van informatiebronnen de populairste toepassing van het Internet. Daarbij
hoort 'reizen' tot de meest geliefde onderwerpen, zegt Cornelissen.
Onderzoek in Groot-Brittannië liet zien dat 50 procent van de Engelse
Internet-gebruikers het Internet gebruikt bij de planning van hun vakantie.
In toenemende mate wordt Internet ook ingeschakeld bij de boeking. Daarbij
is overigens voldoende keus: ruim 30.000 reisondernemingen hebben momenteel
een 'site' op het Internet. Maandelijks komen daar nog 2000 ondernemingen
bij.
Het NBT-onderzoek voorspelt ingrijpende veranderingen bij het reserveren
en boeken. De branche zal erg op zijn tellen moeten passen, wil men niet
de boot missen. Vanuit de huiskamer kan de consument via zijn PC en straks
ook via de TV iedere denkbare vorm van reisinformatie raadplegen. Eventueel
gevolgd door het on-line boeken en reserveren van vliegtickets, hotels
en attracties.
Consumenten zullen op hun beeldscherm thuis in de huiskamer aanbieders
uit Nederland, maar ook bijvoorbeeld uit Duitsland en Amerika aantreffen.
En dat is het gevaar voor onze reisbranche: het wordt voor buitenlandse
reisorganisaties heel gemakkelijk zich tot het Nederlandse publiek te
richten. Je hebt geen bureaus, kantoren of vestigingen nodig om hier zaken
te kunnen doen.
Luchtvaartmaatschappijen en hotels kunnen hun diensten rechtstreeks aanbieden.
Ook nieuwe intermediairs zoals Microsoft Expedia en Travelocity zullen
ook proberen een graantje mee te pikken van de Nederlandse markt. Via
Internet bedienen ze 60 à 70 miljoen koopkrachtige consumenten.
Dat gebeurt tegen een fractie van de kosten die een dergelijke marktbenadering
op traditionele wijze had gekost. Het aantal mensen met een Internet-verbinding
groeit nog steeds snel. Dat betekent meer potentiële klanten die
on-line informatie inwinnen, reizen reserveren en betalen.
Gevolgen hiervan zijn dat typische tussenschakels als reisbureaus onder
druk komen te staan. Consumenten kunnen zelf informatie en prijzen verzamelen,
deze met elkaar vergelijken en snel boeken. Juist op Internet is het gemakkelijk
te 'zappen'. Je kunt snel verschillende aanbieders vergelijken. Bovendien
zullen er ongetwijfeld diensten komen die het hele aanbod alvast op een
rijtje zetten en de goedkoopste aanbieder bovenaan zetten.
Gevaar voor de reisbranche is dat bijvoorbeeld tickets, huurauto's en
vakantiehuisjes heel gemakkelijk door ondernemingen van buiten de branche
kunnen worden verkocht. Deze nieuwkomers missen misschien ervaring in
de reiswereld, maar ze weten vaak heel goed hoe het contact met de klant
moet worden onderhouden en nieuwe technieken kunnen worden benut. Microsoft
Expedia en CNN Interactive Travel hebben bovendien het voordeel van een
internationale merknaam.
Flight Planner
Op de nieuwe AND Flight Planner staan de gegevens van liefst 600.000
vluchtnummers. Alle serieuze luchtvaartmaatschappijen die regelmatig lijnvluchten
uitvoeren, staan er op.De voorbereiding van zakentrips wordt hiermee heel
eenvoudig. De planner zoekt automatisch de dichtstbijzijnde luchthavens
bij het gewenste vertrekpunt.
FOTO: AND
Publicatiedatum = 3 januari 1998
|