&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Ronkend langs de muur van keizer Hadrianus

Reportage: Berry Zand Scholten

GRASMERE (Lake District) - Good Old England, met zijn rijke historie, z'n cultuur en al dat fraaie natuurschoon, is en blijft een fantastich motorsportland. De meeste Britten zijn niet eens blij als je zegt "dat hun land één groot en fraai openluchtmuseum is. Terwijl je dat toch als een compliment bedoelt. Op de motorfiets is Engeland altijd weer een fantastisch avontuur. Al is het slechts omdat er altijd wel een Brit bij je motor stopt en onmiddellijk een sterk verhaal begint over de roemruchte geschiedenis van de oude Britse merken als Norton, Matchless, AJS en Velocette. Langzamerhand heb ik alle hoeken en gaten van Groot-Brittannië op de ronkende tweewieler doorkruist, maar de mooiste trip van alle was de laatste, van Hull, door de North York Moors naar New Castle, vervolgens door het Northumberland National Park, langs de oude muur van de Romeinse keizer Hadrianus naar het Lake District en tenslotte via de adembenemende Yorkshire Dales terug naar Hull.

Zo'n trip is heel goed in drie of vier dagen te doen, maar wie een week of meer kan uittrekken heeft de motorreis van z'n leven. Met boeiende stukken historie, schitterend natuurschoon en bovendien nog een pak avontuurlijke uitdaging, want wie verwacht er nou hellingen met een percentage van 33 procent (!) in het zo lieflijk Lake District? Pak de koffers en de tanktas, zet het contact aan, schop 'm in één en rij met ons mee. Daar krijgt u geen spijt van.

Veerdiensten

De veerdiensten bieden altijd nog de fijnste mogelijkheid om een motor- of autovakantie in Groot-Brittannië te beginnen. Natuurlijk, Le Shuttle, van Calais naar Dover, brengt je op een snelle, comfortabele manier naar de overzijde. Ik heb het gedaan en zowel voor automobilsten als voor motorrijders is het een prima vervoersmogelijkheid. Zeker als de bestemming Zuid-Engeland of Londen is. Een nadeel blijf ik echter de aanlooproute naar Calais vinden. En gevoelsmatig mis ik iets.

Zo'n oversteek naar Engeland heeft traditiegetrouw toch wat mystieks en met de shuttle krijgt het iets van een treinreis Arnhem-Utrecht. De overtocht met een veerdienst geeft je van begin af aan meer het echte 'vakantiegevoel'. Wij nemen, zeker als de bestemming Midden- en Noord-Engeland, Schotland, maar zelfs Wales is, graag de veerboten (en dan vooral de nachtboten) van North Sea Ferries, die een riante verbinding leggen tussen Europoort en Hull. Je komt in de vroege morgen, na een comfortabel nachtje en een voortreffelijk ontbijt, aan op de kade van Kingston upon Hull en je begint het Engeland-avontuur fris en uitgerust.

Motorrijders krijgen nogal eens voorrang bij het oprijden van de veerboot, het personeel is zeer behulpzaam en de kostbare machines kunnen goed worden vastgezet met solide, schone touwen die overal klaar hangen. North Sea Ferries hebben sinds 1 januari een nieuw beleid, waarin waarschijnlijk toch ook door de concurrentie van Le Shuttle nog veel meer nadruk op de service is komen te liggen.

Hull, een havenstad met ruim een half miljoen inwoners is niet zo interessant, maar de A-164 brengt ons al snel naar Beverley, met zijn Beverley Minster, een van de mooiste gotische kerken van Engeland met daarin de Percy Tomb, een meesterwerk van gotische beeldhouwkunst. De A-164 kunt u het best volgen tot Great Driffield en daarna gaat u de B-1249 op naar Seamer. Van daaruit de A-170 in tot Pickering en dan begint het feest, met een fraaie rit over uiterst smalle weggetjes, via Rosedale Abbey, vanaf Wrelton, dwars door de North York Moors, een schitterend natuurgebied met veel heide en moeras.

In het noorden daarvan leiden vele wegen naar onze volgende bestemming: Durham, zonder twijfel een van de allermooiste steden van Engeland, gebouwd rond een scherpe kronkel in de rivier, de Wear. Hier staat de oudste kathedraal van de heilige Cuthbert met stenen kruisgewelven van Europa en die is beslist een bezoek waard. U kunt de motorfiets zelfs recht voor de entree van de kathedraal parkeren en er is zelfs wat toezicht. De kerk bevat het grafmonument van de heilige Cuthbert, die in 678, op het heilige eiland Lindisfarne is gestorven.

Wie wat meer tijd tot zijn of haar beschikking heeft, moet zeker even naar het noorden rijden, via Beal naar Lindisarne, waar de weg bij hoog tij onder water loopt. Predikers van Iona stichtten hier een klooster, waar schitterende manuscripten werden gemaakt, die nu in het British Museum in Londen liggen.

Bisschop Cuthbert was hun schutspatroon en toen de Noormannen in 883 het klooster overvielen, namen de monniken het lichaam van Cuthbert mee naar het vaste land, eerst naar Chester le Street en later naar Durham, waar de kathedraal werd gebouwd.

Wij zetten onze tocht voort van Durham naar Chester le Street. In Beamish ligt een fraai openluchtmuseum, dat een goed beeld van de industriële revolutie in Engeland biedt, waar authentieke, oude gebouwen staan en waar het personeel in klederdracht van rond onze laatste eeuwwisseling loopt. Morpeth, ook al zo'n leuk stadje, laten we dan liggen want in Longhorsley wacht ons 'bivak', het Linden Hall Hotel & Health Spa, waar zowel de in- als de uitwendige mens drastisch gerestaureerd kan worden.

Het kost wel een paar penningen, dat Linden Hall, maar ja, het stevige, gratis ontbijt van North Sea Ferries en de eenvoudige lunch hebben de kosten aardig binnen de perken gehouden. Bovendien is de benzine hier vijfig tot zestig cent per liter goedkoper dan in Nederland. De kamers en het diner in Linden Hall zijn zeker niet goedkoop, maar voor ƒ125 heb je wel een kamer, inclusief een massage, een uitgebreide schoonheidsbehandeling en een luxe manicure.

Wij hebben dat alles echter overgeslagen; onze wallen zijn helaas niet meer weg te poetsen, maar de integraalhelm verbergt gelukkig een boel. Over wallen gesproken: morgenvroeg willen we langs de muur van de Romeinse keizer Hadrianus, langs de noordelijkste grenzen van het Romeinse rijk. Dus na een stevig diner en een paar mooie vloeibare korhoenders, waar wij gewoon 'whisky' tegen zeggen, vallen de luiken als vanzelf dicht....

Hadrian's Wall werd rond het jaar 120 n. Chr. gebouwd in opdracht van de Romeinse keizer Hadrianus. De verdedigingslinie liep van Maia (het huidige Bowness-on-Solway aan de Ierse Zee) tot Segdunum, het Wallsend van tegenwoordig, naar de Noordzeekust. Er werd een vijf meter hoge muur gebouwd van zo'n honderdzestig kilometer lengte met zeventien versterkte kampementen er in en op elke anderhalve kilometer een 'mijlfort'. Dertienduizend infanteristen en zesduizend cavaleristen verdedigden de 'wall', die het Romeinse Brittannia scheidde van het vrij gebleven Caledonia, ruwweg het Schotland van nu.

Mooie plekken van Hadrian's Wall zijn Chester's Fort en Housesteads fort. Maar ja, je moet daar de motor of de auto parkeren, een kaartje kopen en wandelend de forten in. Voor de individualistischer ingestelde motorrijders is het spannender om ergens, tussen die twee forten in, de B-6318 in te slaan en op eigen houtje de restanten van de muur te verkennen. Even genoeg historie nu, er moet weer lekker gereden worden. Over kleine weggetjes natuurlijk. Nou, neem dan de A-686, van Haydon Bridge naar Alston, door een ongenaakbaar landschap met in Alston een echt motorrijders 'meeting point'.

Nog mooier is het stuk van Alston naar Penrith. Vervolgens sturen we het Lake District National Park in, langs Pooley Bridge en door Ableside naar Grasmere, waar de beroemde Engelsde dichter William Wordsworth zijn Dove Cottage bewoonde. "The loveliest spot that man hath ever found" schreef Wordsworth. Het Swan Hotel in Grasmere kan er trouwens ook best mee door en groot voordeel is het feit dat de motoren op een beschutte binnenplaats kunnen staan. Het Lake District, met zijn prachtige stadjes Windermere, Ambleside, Keswick en Grasmere is een echt toeristengebied. Fraai natuurschoon, zeker, maar ook veel snuisterijen- en ansichtkaartenwinkels.

De volgende dag staat een trip door de Yorkshire Dales op het programma. Zelfs in de stromende regen een fantastische tocht: eerst over Windermere naar Kindal, dan langs het Killington Lake, over de A-684 naar Sedbergh, Hawes en Bainbridge en vervolgens langs de Buckden Pike, over de kleinst mogelijke weggetjes naar Harrogate. Wie nog een dagje over heeft moet dan zeker de bijna tweeduizend jaar oude stad York, met zijn vele attractieve antiekzaakjes, aandoen.

Ptolemeus maakte al in de oudheid melding van deze nederzetting der Brigantes, die toen Eborakon heette. Hadrianus begon hier z'n veldtocht tegen de Caledoniërs. York heeft prachtige kerken, met de York Minster als pronkstuk en een schitterende oude stadsmuur, als een architectonische ceintuur, om een hecht bolwerk van cultuur en historie.

Wij stuiven door naar Hull, waar om vijf uur 's avonds de boot van NSF weer keurig klaar ligt. In vier of vijf dagen zie je op deze wijze een van de mooiste en afwisselendste gebieden van good-old England. Twee of drie extra dagen kunnen moeiteloos worden ingevuld. Wat een heerlijk motorland is het toch, dat Groot-Brittannië. En waar vind je parkeerwachters, zoals die voor de kathedraal van Durham, die als je net je dikke BMW K1100LT fout hebt neergezet knipogend zeggen: "If you don't make it too long sir, don't worry: I'll keep an eye on your bikes.......?"

Publicatiedatum = 21 december 1996

terug Groot-Brittannie intro