door Nico Terpstra, arts Enkele weken geleden ontstond er nogal wat opschudding na een publicatie in het medisch tijdschrift British Medical Journal (BMJ), waarin er door onderzoeker David Southall een relatie werd gelegd tussen de verlaagde zuurstofspanning in een vliegtuigcabine op hoogte en het risico dat een pasgeboren luchtreiziger loopt om te overlijden. Southall, werkzaam op de afdeling kindergeneeskunde van het ziekenhuis in het Engelse stadje Stoke-on-Trent, vond het opmerkelijk dat vlak achter elkaar twee baby's in zijn regio overleden aan wiegendood kort na een lange vliegreis. Het is daarbij overigens wel merkwaardig dat het moment van overlijden bij de ene baby zo'n negentien uur na de vlucht lag en bij de andere liefst 41 uur. De maatschappij British Airways liet onmiddellijk weten dat aan boord van haar vliegtuigen nimmer een overlijdensgeval van een baby was gerapporteerd. Maar dat laat natuurlijk wel de vraag open of er in de uren en dagen na een vliegreis meer gevaar bestaat voor de allerkleinsten. Om op deze kwestie een goed antwoord te geven liet onderzoeker Southall 34 gezonde baby's van een leeftijd tussen de een en zes maanden onder strikte bewaking enkele uren een kwart minder zuurstof geven dan de 21 procent die normaal in de lucht zit. Deze situatie is vergelijkbaar met die in een vliegtuig. Vier baby's raakten in de problemen door het relatieve zuurstofgebrek, met lichte hartritmestoornissen en kortademigheid. Zij hadden extra zuurstoftoediening nodig. Onderzoeker Southall vergelijkt zijn resultaten met die van een onderzoek in Tibet, waar bleek dat kinderen van autochtone inwoners (die 'gewend' waren aan het leven op grote hoogte) veel minder vaak aan wiegendood overleden dan de kinderen van Chinezen die naar Tibet geëmigreerd waren. Southall concludeert dat sommige kinderen met het relatieve zuurstofgebrek een verhoogde kans op veel te vroeg overlijden hebben. Hoewel de resultaten van dit beperkte onderzoek op zich nog niet veel bewijzen, is nader onderzoek wel gewenst om de veiligheid van ook de allerjongste luchtreizigers niet in de waagschaal te stellen. Vliegreizen voor baby's onder de leeftijd van een week is mijns inziens af te raden. Indien er meer aanwijzingen loskomen dat er een verbinding bestaat tussen lange vliegreizen (of een vakantie op grote hoogte) en wiegendood, kan deze leeftijdsgrens mogelijk nog opschuiven. Publicatiedatum = 25 april 1998 |