Patiënt in het vliegtuig
door Nico Terpstra, arts
AMSTERDAM
In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde deed de luchtvaart-medicus
Simons onlangs enkele aanbevelingen over een veilige repatriëring van patiënten
per vliegtuig. De toenemende avonturenlust van ons volk betekent volgens
hem dat steeds vaker slachtoffers van risicovolle tijdsbestedingen vroegtijds
door de lucht naar ons land terug worden gebracht. 'Skivluchten' zijn al
langer bestaande, maar relatief simpele transporten van ongevalslachtoffers
met gebroken benen, e.d. Moeilijker wordt het wanneer chronisch zieke mensen
of mensen met zich plotseling manifesterende, levensbedreigende aandoeningen
per vliegtuig worden vervoerd.
Volgens Simons is er een aantal factoren dat een belangrijke rol moet spelen
bij de beslissing of iemand al dan niet met een vliegtuig kan worden opgehaald.
Daarbij denkt hij vooral aan zaken als veranderlijke luchtdruk in een vliegtuigcabine,
plotselinge bewegingen tijdens start en landing of tussentijds als gevolg
van turbulentie. Ook klimaatschommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid
kunnen in bepaalde gevallen zeer nadelig zijn.
De meeste aandacht besteedt Simons terecht aan de luchtdruk in de vliegtuigcabine.
Al eerder werd in deze column aandacht besteed aan de problemen die de cabinedruk
kan veroorzaken voor hartpatiënten. Omdat de cabinedruk lager is dan de
luchtdruk op zeeniveau (zoals die b.v. in Nederland heerst) kan het bloed
van een luchtreiziger een kwart minder zuurstof opnemen. Wanneer het hart
toch al zuurstofgebrek heeft (zoals bij angina pectoris of na een recente
hartaanval) is vliegen alleen mogelijk met extra zuurstof.
Een ander gevolg van lagere luchtdruk in een vliegtuigcabine is dat de
gassen in het lichaam zelf zullen gaan uitzetten (druk x volume = constant
weet u het nog?). Wanneer er bijvoorbeeld een darmafsluiting geconstateerd
is, kan dit tijdens een vlucht tot ernstige problemen ten gevolge van uitzetting
van het in de darmen aanwezige gas leiden.
Een jaar geleden haalde het geval van de patiënt die in de lucht ademnood
kreeg als gevolg van een ingeklapte long (pneumathorax) de wereldpers. Bij
een klaplong wordt de aangedane long zelf samengedrukt door de vrije lucht
die naar de borstholte is ontsnapt. Het was daarom noodzakelijk een ventiel
aan te leggen door de wand van de borstkas heen, zodat de overdruk uit de
borstholte kon ontsnappen (en er geen lucht terug werd aangezogen). De koelbloedige
Britse chirurg 'opereerde' de patiënt o.a. met een klerenhanger, een urinecatheter
en een fles cognac ter ontsmetting!
Turbulentie en vliegtuiglawaai kunnen tijdens een ongecompliceerde vlucht
genegeerd worden, maar er wanneer er zich in de lucht acute problemen ontwikkelen,
kan de oplossing daarvan zeer bemoeilijkt worden. In het bovenstaande geval
was het zo voor de artsen door het continue lawaai onmogelijk om goed te
horen waar precies in de borstkas zich het probleem bevond.
Het motto van Simons voor de artsen is dan ook: "Bezint eer ge begint."
De toestand van een patiënt moet stabiel zijn vóór de vlucht begint, de
specifieke problemen van de repatriëring door de lucht moeten goed bekend
zijn en de arts moet ervaring hebben in het werken onder moeilijke omstandigheden.
Naast een adequate medische uitrusting aan boord van vliegtuigen is een
opleiding voor artsen om dit spannende, maar bevredigende werk te doen zeker
geen overbodige luxe!
Publicatiedatum = 04-10-1996
|