&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Vliegveld 'Béziers Agde-Vias'
wil stilte doorbreken

door Kees Roos

Vias
In het zuiden van Frankrijk, in de Languedoc-Roussillon, in het département 'l Hérault begint het na te zomeren. De druivenpluk is in volle gang. Op de wegen wordt het straatbeeld voor een belangrijk deel bepaald door verkeer van en naar de in bijna elke plaats aanwezige 'Cave Coöperative', waardoor als het ware benadrukt wordt dat je in het grootste wijnbouwgebied ter wereld rijdt.

Op het vliegveld Béziers bij het plaatsje Vias is het stil. Het is er bijna altijd stil.

Daniel Mauleon (r) en Hervé Puech: "Het vliegveld 'Béziers Agde-Vias' moet op de kaart gezet worden". (eigen foto)

In het zuiden van Frankrijk, in de Languedoc-Roussillon, in het département 'l Hérault is het hartje zomer. Het toeristenseizoen is er in volle gang. Strand en Middellandse Zee. Meren en rivieren. Natuur en historie. Eten en drinken. Hotels, pensions en campings. Het op twee na belangrijkste toeristengebied van Frankrijk ontvangt zijn gasten, waaronder Nederlanders een belangrijke plaats innemen. Op de wegen wordt het straatbeeld voor een belangrijk deel bepaald door verkeer met niet-Franse nummerborden. De Autoroute A9, de Languedocienne en andere doorgaande routes kunnen op 'rode' dagen het verkeer nauwelijks of niet verwerken.

Op het vliegveld Béziers bij het plaatsje Vias is het stil. Het is er bijna altijd stil.

"Ons vliegveld moet op de kaart gezet worden", zegt Daniel Mauleon, voorzitter van de vliegveld-commissie van de Kamer van Handel en Industrie van Béziers/St. Pons en tevens eigenaar van de camping 'Les Champs Blancs' in Cap 'd Agde. "Er moet meer bedrijvigheid komen. De Europese luchtvaart en de Europese reiswereld moeten weten dat ze hier met open armen ontvangen worden en dat ze via dit vliegveld hun passagiers en klanten niet alleen zakelijk maar ook toeristisch optimaal kunnen bedienen".

"Onze capaciteit is groot genoeg om zowel chartervluchten als lijndiensten af te handelen", voegt Hervé Puech, directeur van het vliegveld Béziers Agde-Vias daaraan toe. "Van onze start- en landingsbaan van twee kilometer lengte kunnen vele types passagiersvliegtuigen gebruik maken. Het stationsgebouw is modern ingericht en kan de vergelijking met andere vliegvelden van deze grootte met glans doorstaan". En dan met iets van verzuchting in zijn stem: "Maar het is hier zo stil".

En stil is het op het vliegveld Béziers. In de zomer zijn er maar 48 vluchten per week en 's winters blijft de activiteit beperkt tot 36. Het bord met aankomst- en vertrektijden laat zien dat enkele uren geleden het vliegtuig naar Parijs Orly West is vertrokken. Over een paar uur zal er weer een machine landen. De hal is leeg. De bar is dicht. Aan de informatie-balie rangschikt iemand de verschillende stapels met folders nog maar eens. Op de parkeerplaats liggen de onbezette vakken in de stralende zon.

"Het is zonde dat hier niet meer bedrijvigheid is", zegt Puech. "Er is een nationaal plan om de kust hier nog toeristen-vriendelijker te maken", aldus Mauleon. "De minister die verantwoordelijk is voor het vliegverkeer heeft zich onlangs ook uitgesproken voor een verdere ontwikkeling van het vliegveld Béziers", vervolgt hij. "We zijn niet pessimistisch over de toekomst".

Een leeg vliegveld met bovendien nog uitbreidingsmogelijkheden in een gebied waar een kleine twee miljoen bedden beschikbaar zijn voor het ontvangen van gasten. 'Béziers-Airport mag niet leeg blijven", zegt Daniel Mauleon. "En als men het eenmaal kent, zal dat ook niet gebeuren"!

Publicatiedatum = 3 oktober 1998

terug Frankrijk-intro