Meer vragen om hulp door gebruik mobiele telefoons

Nieuw steunpunt ANWB in Lyon

door HARRY MULLER

LYON - Om de hulpverlening aan gestrande automobilisten nog beter te laten verlopen, heeft de ANWB samen met haar Belgische, Duitse en Engelse zusterorganisaties een nieuw steunpunt geopend in Lyon. Het moderne witte kantoor ligt aan de autosnelweg bij Porte de Lyon, zo'n tien kilometer ten noorden van de stad.

Frank Hendriks, hoofd van het steunpunt, met Gerard Hecker (links) die de technische hulpverlening coördineert.

"Wij hadden al een steunpunt voor onze alarmcentrale in Lyon, waar dat werd veel te klein. In samenwerking met de andere clubs van automobilisten hebben we nu een modern kantoor in gebruik genomen, waar voor een ieder plaats genoeg is. Alleen al voor de ANWB werken hier in het hoogseizoen vijftig mensen. De persoonlijke hulpverlening doen alle clubs zelf, maar inmiddels hebben we de technische hulpverlening samengevoegd", vertelt Frank Hendriks, hoofd van het steunpunt.

Gemiddeld komen op een dag ongeveer 900 telefoontjes met vragen om hulp binnen. Dat kan op een drukke zomerdag oplopen tot wel 1500 vragen, die variëren van het verlies van een gebit, vragen hoe het weer is in Perpignan tot het behandelen van een ernstig ongeval. Het aantal bellers is de laatste tijd sterk gestegen door het gebruik van mobiele telefoons.

Korte stukjes

De medewerkers van de ANWB in Lyon krijgen vooral te maken met autopech of moeilijkheden met de caravan. Wie in Nederland alleen maar korte stukjes rijdt, kan het zijn auto eigenlijk niet aandoen om een lange rit te maken met veel bagage en daar ook nog eens een caravan aan te hangen. De auto moet daarvoor in een topconditie zijn. Veel problemen ontstaan door oververhitting als men lang in een file moet staan. Verbrande koppelingen, moeilijkheden met de dynamo of de startmotor zijn maar enkele oorzaken waardoor gezinnen onderweg stranden.

Kleingeld bij de hand is handig bij de tolpoorten.

Bij Lyon ontstaat bij de tunnel onder een deel van de stad door in het weekeinde altijd een file, die soms wel 25 kilometer lang kan zijn. Dat komt omdat veel Parijzenaars dan ook op weg zijn naar de stranden van de Middellandse Zee, omdat ze daar hun weekend-huisje hebben. Wie de file-problemen bij Lyon wil vermijden, kan beter op dinsdag of woensdag van huis vertrekken.

Vermoeidheid

Het eerste stuk op weg naar de vakantieplek in Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië gaat meestal wel goed. De problemen ontstaan rond de stad Dyon. Dan heeft men 600 kilometer gereden, meestal niet gestopt onderweg om te rusten en slaat na Dyon de vermoeidheid toe. Door minder reactievermogen ontstaan de eerste ongelukken. Daarom adviseert de ANWB na elke twee uur rijden even te stoppen om de benen te strekken.

Frank Hendriks: "Helaas neemt de criminaliteit langs de snelwegen toe. Vooral bij de parkeerplaatsen moet men opletten en daar gaan slapen in de auto of de caravan is eigenlijk vragen om moeilijkheden. Ruiten worden door criminelen ingeslagen en men neemt alle kostbare zaken mee. Zelfs als men aan het afrekenen is bij een benzinestation en moeder is even met de kinderen gaan wandelen, moet de auto afgesloten worden. De Fransen weten dat je zo gemakkelijk je spullen kwijt kunt raken en doen daarom altijd hun auto op slot."

Als u moe bent, kunt u beter op een van de snelwegparkeerplaatsen met restaurants en speelplaatsen uitrusten. (Deze zijn veiliger dan de parkeerplaatsen zonder voorzieningen.)

Wie onderweg door een verkeersovertreding in contact komt men de Franse politie, kan zich beter heel nederig opstellen. In principe spreken de agenten alleen maar hun eigen taal, maar zij kunnen wel snel duidelijk maken dat een boete meteen betaald moet worden. Desnoods willen ze wel even meerijden naar een geldautomaat.

Heilig

Zo is een doorgetrokken streep op de weg in Frankrijk heilig en passeer je die toch, dan riskeer je een boete van 900 Franc. Datzelfde geldt voor stopborden, waar je beslist even stil moet staan voordat je de kruising oversteekt. De Franse politie controleert regelmatig de snelheid, tegenwoordig ook met laserpistolen.

Borden geven aan, dat men afstand moet houden. Op overtreding daarvan staan hoge boetes.

Wie meer dan 50 kilometer te snel rijdt, riskeert een gevangenisstraf. In andere gevallen kunnen de boetes oplopen van 10.000 tot 50.000 Franc. Voor degenen die niet onmiddellijk zulke hoge bedragen kunnen betalen, wordt de auto tijdelijk in beslag genomen. Ook komt het voor dat men op een parkeerplaats een soort rechtbank heeft ingericht, waar na een verkeersovertreding beslist wordt of een rijbewijs wordt ingenomen.

Foto's: Ruud van der Linden.

Publicatiedatum = 30 mei 1998

terug Frankrijk-intro