Parijs heeft geen WK nodig

door HARRY MULLER

Parijs, de hoofdstad van Frankrijk, is in de hele wereld bekend. Daar is geen wereldkampioenschap voetbal voor nodig. Wie deze stad bezoekt, komt steeds tijd tekort, want dag en nacht is er altijd wel wat te beleven.

Parijs, daar moet je vaker heen, al was het alleen maar om in het hartje van de stad op een terras een kop koffie te drinken. Het is dus zonde om alleen maar voor het voetbal naar de Lichtstad te reizen om daarna meteen weer terug te gaan.

Wij keken daarom voor u rond in Disneyland, het park Asterix en het meest unieke lucht- en ruimtevaartmuseum ter wereld. Zonde om direct na de wedstrijd weer te vertrekken, want...

De mooiste manier om naar Disneyland te reizen is eigenlijk met de metro, de ondergrondse trein die na verloop van tijd vanzelf weer boven de grond komt. Vanaf het Gare du Nord in Parijs hoef je maar "een keer over te stappen om in Marne-la-Vallée te komen, waar ruim vijf jaar geleden het pretpark met Disney-creaties als Mickey, Minnie of Donald Duck de poorten opende.

Men kan in Disneyland met een antieke auto rondgereden worden.

De trein vol mensen die een dagje uit gaan en dus behoorlijk wat geld op zak hebben, is al enige tijd het doelwit van de bedelaars. Opeens begint een vrouw te jammeren dat haar kind bijna van de honger sterft; een doofstomme jongen die zijn verdrietig verhaal op een kaartje heeft laten drukken, vraagt wat geld voor Disney-speldjes en een kreupele man die zich met veel moeite door de trein beweegt, houdt alleen maar zijn hand op.

Later horen we dat al die zielige mensen niet echt zielig zijn. Het zijn gewoon Parijzenaars die op deze manier de kost proberen te verdienen en daarom worden ze regelmatig door de politie de trein uit gejaagd. Dan ineens kan zo'n strompelend wrak zich ook heel snel uit de voeten maken.

Disneyland

Disneyland ligt er als vanouds fantastisch bij. Alles blinkt, alles glimt en een propje papier op straat wordt onmiddellijk opgeruimd. Schilders zijn in de weer om net voor het begin van het zomerseizoen alles in een nieuw verfje te zetten. Muziek klinkt uit verborgen luidsprekers tussen het gras, de struiken of de bloemen. Dit is een sprookjeswereld met attracties als een treintje of een draaimolen voor de kleinste kinderen en bijvoorbeeld een Space Mountain voor het wat grotere kroost met meer lef.

Met dit superkanon word je naar de maan geschoten.

Daar word je met het fantasie-kanon van Jules Verne met een reuzenklap in de richting van de maan geschoten. Mensen met hart-, rug- en nekklachten mogen er niet in en zwangere vrouwen ook niet. Je moet bovendien ouder zijn dan tien jaar en langer zijn dan 1.40 meter. Petjes en brillen moeten af. Dit speeltje werd ruim twee jaar geleden in gebruik genomen en kostte toen 200 miljoen gulden. Sinds die tijd heeft men wat meer de knip op de portemonnee gehouden.

Onder leiding van prins Al Whaleed uit Saoedie-Arabië die Disneyland van de financiële ondergang redde, is men kennelijk aan het sparen voor weer een miljoenen kostend spektakel dat voor het volgend jaar op het programma staat.

Voor een tochtje met dit Mississippi-schip is altijd veel belangstelling.

Het is onmogelijk om Disneyland in één dag te bekijken. Van de ruim twaalf miljoen bezoekers die men jaarlijks telt, komt maar liefst 40 procent voor de tweede of derde keer. De hotels in het park tellen samen 5700 kamers en die zijn vrijwel altijd bezet.

Je ziet in het park veel ouders met hun kroost. Is zo'n kleintje toevallig jarig, dan komt Mickey Mouse bij het ontbijt een cadeautje brengen. Het is aandoenlijk om te zien, hoe al die vaders en moeders door dit kolossale attractiepark trekken. Vaak duwen ze een wandelwagentje voort of proberen een jengelend kind aan de arm mee te nemen. Meestal staat zo'n gezinnetje geduldig een hele tijd in de rij voordat ze bij een attractie als het land van de piraten naar binnen mogen. Maar dit wachten wordt fors beloond, want men laat je daar met een bootje langs brandende huizen of feestende en vechtende zeerovers glijden.

Wie jarig is in Disneyland, krijgt van Mickey en Minnie tijdens het ontbijt een cadeautje en een verjaardagstaart.

Het meenemen van etenswaren en drankjes in koeltassen is eigenlijk verboden. Maar tegelijkertijd heeft men de prijzen in de horeca fors verlaagd en kun je voor enkele guldens een hamburger kopen of een kop koffie. Ook de patat is kennelijk niet duur, omdat bijna iedereen dit gerecht bestelt.

Vanaf 29 mei tot eind september rijdt de hoge snelheidstrein Thalys op vrijdag en zaterdag rechtstreeks naar Disneyland. Deze trein vertrekt om 7.54 uur uit Amsterdam en stopt verder nog op het station Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam. Via Antwerpen, Brussel en het Gare du Nord in Parijs rijdt omstreeks 13.00 uur 's middags de trein het station van Disneyland binnen. Op het perron staan Mickey en Minnie dan de gasten op te wachten. Op zaterdag en zondag kan men om 18.15 uur vanuit het park weer met de Thalys naar Nederland.

Asterix

Het gloednieuwe voetbalstadion 'Stade de France' in het stadsdeel Saint Denis ligt vrijwel aan de snelweg van Lille naar Parijs. Aan die weg ligt ook het Park Asterix, ongeveer 35 kilometer ten noorden van de Franse hoofdstad en automobilisten uit ons land zullen ongetwijfeld de eigen afslag van de snelweg naar het park wel eens voorbij gereden zijn.

De huizen in het Park Asterix.

Dat is dan jammer, want dit attractiepark is zeker de moeite waard. Het is gebaseerd op de avonturen van Asterix en Obelix in het land van de Romeinen en zo beleeft het tweetal de meest fantastische avonturen als ze bijvoorbeeld met een vliegend tapijt over de tempels trekken.

De huisjes die opgebouwd zijn met grote kleurige stenen, vind je ook in de stripboeken en daarom is voor de liefhebbers van de verhalen over Asterix het park meteen herkenbaar. Je kunt ergens in zo'n huisje een slok van een magische drank nemen en daar word je heel sterk van. Asterix waakt ook over dit domein, zittend op een hoge rots dichtbij de ingang.

Heel bijzonder is het restaurant Argimboldo met aan de buitenkant allemaal reuze-vruchten. De druiven zijn hier zo groot als kanonskogels, een ananas doet dienst als dak en de peren zijn zo kolossaal dat een half dorp ervan zou kunnen eten. Toneelspelers treden op in een arena van vroeger en laten zoveel spektakel zien, dat je nauwelijks merkt dat ze alleen maar Frans spreken. In een middeleeuws dorpje vechten de ridders met elkaar en je kunt ook dwalen door de stad Parijs, maar dan zoals die eruit zag tijdens de negentiende eeuw.

De Franse cartoonist Abert Uderzo poseert tusen zijn beroemde creaties Asterix en Obelix.

Net als bij de Efteling in ons land heeft men niet alleen sprookjes in de aanbieding. Ook de wat oudere jeugd kan zich hier helemaal uitleven bijvoorbeeld in een achtbaan, die van hout is gemaakt. Een looping waar je maar liefst zeven keer over de kop gaat, is ook heel mooi en de wildwaterbaan staat in een decor van houten blokhutten. Het hout is afkomstig uit het Franse Albertville waar ten behoeve van de Olympische Winterspelen veel bomen moesten sneuvelen.

Stuntmannen laten zich zien op een stuk van de kade van Le Havre, die in het park is nagebouwd. Op het haventerrein exploderen auto's en huizen vallen in elkaar. Boeven proberen weg te komen met het schilderij van de immer glimlachende Mona Lisa. Aan het eind van de show zinkt ook nog een gigantisch schip, dat bij de kade ligt afgemeerd.

Park Asterix telt 27 verschillende attracties en zes live-shows. Jaarlijks trekt men bijna twee miljoen bezoekers. Daarvan komt 85 procent uit Frankrijk zelf. Nederlanders kennen dit attractiepark nog maar nauwelijks, maar het is zeker de moeite waard.

Luchtvaartmuseum

Het Musée de l'Air et de l'Espace op de Parijse luchthaven Le Bourget ging al in het jaar 1919 voor het eerst open en daarom is dit het oudste luchtvaartmuseum in de hele wereld. Het ligt op nog geen tien kilometer afstand van het voetbalstadion.

Wie maar een beetje belangstelling heeft voor alles wat met vliegen te maken heeft, moet beslist maar dit museum met een unieke verzameling. Hier zijn de originele bouwsels te zien, waarmee mannen zo omstreeks de vorige eeuwwisseling probeerden een eindje boven de grond te komen. Soms is zo'n vliegtuig niet meer dan een paar vleugels van katoen, een staart en een stuk ijzer. Op 18 maart 1906 vloog iemand al twaalf meter ver, even later werd dit 'record' verbeterd met als nieuwe afstand 24 meter en het krakkemikkerige geval vloog op een hoogte van twee meter.

Een jaar later had men al betere toestellen en bleef men 52 seconden in de lucht en werd een afstand van 771 meter afgelegd. Via televisieschermen laat men heel wat van dat eerste vliegen zien en dan is het aardig om de vliegtuigjes van de film in het echt in het museum te zien. In het jaar 1911 vloog iemand al 80 kilometer met een snelheid van 109 kilometer per uur. En een Fokker als oorlogsvliegtuig werd tijdens de Eerste Wereldoorlog in Duitsland gefabriceerd.

Men heeft ook een tentoonstelling over de geschiedenis van de ballon ingericht. De eerste heteluchtballon ging al in het jaar 1783 de lucht in en in 1794 werd de ballon gebruikt als observatiepost tijdens een oorlog. In 1858 werd de eerste luchtfoto vanuit een ballon gemaakt.

Interessant is ook het prototype van het supersonische vliegtuig de Concorde, die in een aparte hal staat opgesteld. Je mag er ook in, maar in de passagiersruimte staan allemaal kasten met metertjes. De enige passagier die ooit met dit toestel meevloog, was de Franse president Pompidou.

Publicatiedatum = 9 mei 1998

terug Frankrijk-intro