&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Parijs, mon amour

PARIJS - Het hoeft niet speciaal lente te zijn om verliefd te worden op Parijs. De veelzijdige lichtstad, zo'n 2000 jaar geleden nog Lutetia geheten, bekoort even hartstochtelijk in alle seizoenen. In het jaar 508 bepaalde koning Clovis dat Lutetia de hoofdstad van zijn rijk moest worden, maar inmiddels is Parijs in meer of mindere mate de geliefde van ons allemaal.

De veelzijdige schoonheid van Parijs is door de eeuwen al in vele toonaarden bezongen. Als daar zijn: de talrijke historische monumentale gebouwen; de musea met alle facetten van moderne en klassieke kunstuitingen; de theaters; de mode en niet te vergeten de flamboyante levensstijl van de Parijse bevolking zelf. Dit alles maakt een bezoek aan deze wereldstad tot een belevenis als betrof het steeds weer het ontmoeten van de eerste ware liefde.

Met de hogesnelheidstrein Thalys van de Nederlandse Spoorwegen staat u om de vergelijking met een betoverende vrouw door te trekken zo bij de Notre Dame op de stoep. De Thalys als rode snelheidsduivel onder treinen, rijdt nog maar sinds 2 juni vorig jaar vanuit Amsterdam op Parijs maar nu al is sprake van een succesvolle pendel.

"Het aantal reizigers dat van deze moderne trein gebruikt maakt is dit jaar al met 20 procent gestegen. Niet alleen vakantiegangers, ook zakenmensen pakken steeds vaker de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig wanneer ze Brussel of Parijs moeten zijn", verklaart Michiel Jonker namens NS in Utrecht.

De Thalys maakt vanuit Amsterdam in ons land nog tussenstops op Schiphol, Den Haag (Hollands Spoor) en Rotterdam Centraal. In België zijn de halteplaatsen: Berchem (Antwerpen) en Brussel Zuid.

Op Nederlands en Belgisch grondgebied rijdt de Thalys nog altijd met normale snelheid op normaal spoor. De topsnelheid van 300 km per uur naar Parijs wordt eerst bereikt wanneer de trein de grens met Frankrijk overschrijdt. Een situatie die eind dit jaar verandert, wanneer ook het speciale spoor van Brussel naar de Franse grens gereed zal zijn. Ook op Belgische grondgebied kan dan met hoge snelheid naar Parijs kan worden gereden.

Schoonheden

In Parijs wachten de schoonheden u al op. De Notre Dame, in de 13e eeuw voltooid, is als kathedraal een meesterwerk van gotische bouwkunst in het hart van stad. Het indrukwekkend schip van de wereldberoemde kerk is drie verdiepingen hoog en de grote rozetten filteren een warm strelend licht naar binnen.

Dan het Louvre, aanvankelijk een versterkt kasteel, thans met 18 ha bouwoppervlak en 400.000 tentoongestelde kunstwerken het grootste museum ter wereld. Napoleon Bonaparte liet in het centrum van Parijs, ter meerdere glorie van zijn overwinningen, de vermaarde Arc de Triomphe laten bouwen. Onder deze robuuste erepoort bevindt zich het graf van de onbekende soldaat; eerbetoon aan de gesneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog.

In het verlengde van de Champs Elysées ligt de Grande Arche de la Défense als een symbool van de moderne tijd. De Place des Vosges, die onder Lodewijk de XIII werd gebouwd is de trots van de oude wijk Le Marais. De beroemdste toren van Parijs is uiteraard de 300 meter en 7000 ton wegende Eiffeltoren. Ga ook eens slenteren door de karakteristieke Parijse wijken: De Sacre-Coeur en Montmartre. Kortom: Parijs, mon Amour! Met de Thalys als postillon.

Publicatiedatum = 8 maart 1997

terug Frankrijk-intro