&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
| ||
Carolinensiel
door PIET HELMHOLT CAROLINENSIEL/HARLESIEL - Het kantoor van havenmeester Heinz Süssmilch in de Noordduitse havenplaats is een 'daalders plekje'. Aan de rechterzijde de Noordzee met zicht op de eilanden Wangerooge, Spiekerooge en Langeoog. Aan de linkerzijde de moderne jachthaven en voor hem, bij eb, de zeven meter diepe sluis. De haven van Harlesiel is beperkt toegankelijk. FOTO: HENK OOSTERHUIS
De duizenden watersporters die jaarlijks het sluisgat binnenvaren moeten dan ook noodgedwongen opkijken naar de man, die hen vervolgens een ligplaats toewijst in de jachthaven van Harlesiel. Sommige schippers mogen verder. Zij krijgen toestemming om door te varen naar de uit 1765 daterende Friedrichsluis: een brug, die de toegang biedt tot de historische binnenhaven van Carolinensiel en mogen er kostenloos aanleggen. Een voorrecht, dat slechts is weggelegd voor de bezitters van originele houten platbodems of oldtimers met een houten mast. Schepen met aluminium masten zijn namelijk taboe in het door watersporters zo geliefde Carolinensiel. Selecteren Volgens de havenmeester een eeuwenoude haven, waarin de sfeer en romantiek uit oude tijden nog leeft. "Het is de tweede zeil- en handelshaven aan de Duits-Friese kust, die met name in de 18e en 19e eeuw een gouden tijd beleefde. Wie in de Carolinensiel aanmeert of wandelt over de promenade kan er nog veel van terug zien. De oude haven is voor een belangrijk deel in takt gebleven en ook de aan kade gelegen gebouwen zijn origineel of grondig gerestaureerd. In de vele restaurants staan gerechten uit grootmoeders'tijd zoals boekweitpannenkoeken, gedroogde bonen en pekelvlees op de menukaart, er is een groot wandelgebied en er zijn fraaie winkeltjes. Je zou het een open lucht watersportmuseum kunnen noemen. Kortom: een toeristisch trekpleister. In die ambiance passen geen moderne schepen. Vandaar dat we in de sluis van Harlesiel al selecteren." Die selectiemaatregelen zorgen volgens havenmeester Süssmilch niet voor problemen: "Ik doe dit werk nu al 33 jaar lang en ik heb al die tijd gemerkt dat er begrip voor de maatregel is. Bovendien is ook de haven van Harlesiel van alle gemakken voorzien. Er is genoeg diepgang en er zijn altijd voldoende ligplaatsen. Je moet wel voor het gebruik van de sluis en het aanleggen betalen. Tussen 15 april en 15 oktober wordt van maandag tot en met donderdag tussen acht uur 's morgens en acht uur 's avonds dagelijks om de twee uur geschut en op vrijdag , zaterdag en zondag op ieder heel uur. In de wintermaanden werken we alleen na afspraak. Per schip berekenen we 26 Duitse Mark en wanneer er meerdere schepen gelijktijdig worden geschut is het goedkoper. Wie nog voordeliger wil binnen varen moet wachten tot het gelijk water is, dan bedraagt de prijs 5.50 DM." Over belangstelling heeft havenmeester Süssmilch niet te klagen: "We schutten hier jaarlijks zo'n drieduizend schepen. Het merendeel komt uit Duitsland, maar we hebben ook heel veel Nederlandse, Deense, Zweedse en Engelse gasten. Ik houd het allemaal keurig bij in mijn schriftje. Zo kun je mooi zien, hoe vaak bepaalde gasten komen en hoe lang ze blijven liggen. Met heel wat schippers heb ik in de loop der jaren een band gekregen. Sommigen komen maar wat graag een kijkje nemen in mijn kantoor. Er is heel wat gemoderniseerd in deze sluis. Alles kan ik van binnen uit met een aantal knoppen bedienen. Maar het schutten van schepen blijft mensen boeien. Toeristen staan maar wat graag bij de sluis om te zien hoe meters diep schepen binnenvaren en vervolgens - na het sluiten van de deuren - door het water ophoog gebracht worden. Fascinerend. Elke keer weer."
Publicatiedatum = 2 december 2000
|