&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Eurojet

Ski-onderhoud voor maximaal
ski-plezier essentieel

Van onze redactie Reiskrant

WEESP - Op de thuisbasis van Crystal Glide Service in Weesp verbaast directeur Paul Bijvoet zich er steeds maar weer over. "Er gaan jaarlijks 800.000 Nederlanders op wintersport. Elk jaar kopen 35.000 mensen voor duizenden guldens nieuwe ski's. Maar daarna laten ze het spul niet meer onderhouden, ook al kost dat een paar tientjes".

Ski-onderhoud is voor maximaal ski-plezier essentieel. Het komt ook de levensduur ten goede. Vroeger, met de traditionele latten en de 'geul' in het loopvlak, kon een handige doe-het zelver thuis op de werkbank een heel eind komen. Tegenwoordig is dat veel moeilijker. De industrie is radicaal omgestapt naar carve-ski's. De kanten daarvan moeten van top tot teen gelijkmatig even scherp worden geslepen, iets wat ook nog licht 'hangend' gebeurt. In het loopvlak wordt ter vervanging van de vroegere middengeul tegenwoordig een structuur geslepen.

Vakman

Bas de Geus: "Met de hand nooit zo precies als met de machine."
Foto: Glenn Wassenbergh.

"Met de hand kan dat nooit zo precies als met de machine", zegt Bas de Geus, de vakman die in Weesp de Montana bedient. Het is een machine, die al het onderhoud kan uitvoeren (loopvlak repareren, waxen en slijpen) en een kleine miljoen guldens kost. Het grootste deel van de Nederlandse sportzaken besteedt het onderhoud van de latten daarom ook uit aan de firma in Weesp.

"Het handmatig bijwerken is uiteraard nog wel geschikt tijdens de vakantie. Meteen daarna is het raadzaam om de latten of het snowboard een grote beurt te laten geven. In feite krijg je het materiaal dan zo goed als nieuw terug. Als extra optie kunnen wij het loopvlak namelijk geheel vernieuwen, iets wat gebeurt onder een temperatuur van 300 graden en bij een druk van vier bar".

Uitdroging

Het waxen voorkomt uitdroging van het 'Belag' oftewel loopvlak. Na een weekje zijn de kanten ook behoorlijk bot geworden. "Temeer, omdat je met de carve-ski's meer op de kanten skiet. Dat betekent, dat je ze vaker moet slijpen dan vroeger, om de volle capaciteiten te kunnen benutten", benadrukt De Geus het belang van goed onderhoud.

Zoiets gebeurt bij wedstrijdskiërs dagelijks. De servicemensen die dat uitvoeren hebben jarenlang ervaring. In Nederland zijn er kennelijk toch veel doe het zelvers die denken dat ze de materie beheersen, want er worden op jaarbasis maar ongeveer 70.000 paar latten opgeknapt door de professionele vakhandel. Ruim 40.000 daarvan vindt zijn weg naar Weesp.

Publicatiedatum = 31 december 1999