&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Rondje Middellandse Zee
met het cruiseschip de Oriana
door Peter Babbéko
SOUTHAMPTON - U heeft ze naar alle waarschijnlijkheid ook in huis,
die zakjes met 'overtollig' geld uit alle delen van de wereld of alleen
maar uit Europese landen. Meestal in de hoop er nog een keer terug te
keren. Vlak voor de reis worden de zakjes te voorschijn gehaald en geteld
en vaak is het dan net genoeg voor een taxi of een fooi.
Nu, vergeet het maar, in de meeste gevallen is het geld niets meer waard,
de bewoners van het desbetreffende land lachen je uit, of je kunt er nog
geen postzegel voor kopen. Ook is het mogelijk dat de munt niet eens meer
bestaat.
Dinars
Hoeveel Nederlanders hebben bijvoorbeeld niet nog een pak Joegoslavische
dinars in huis, waar je heden ten dage geen kant meer mee op kunt. Ook
ik heb ze nog thuis liggen. Leuk voor een verzamelaar moet u maar denken.
Het heeft in mijn geval even geduurd, maar na een 'rondje' Middellandse
Zee met het schitterende cruiseschip de Oriana zeg ik voor het eerst hardop:
'Leve de euro!'
Het
schitterende cruise-schip de Oriana
voor anker voor de kust van Corsica.
De moeilijkheden begonnen al op Schiphol voor de reis naar het Engelse
Southampton, de vertrekhaven van de Oriana, guldens wisselen voor Engelse
ponden. Niet te veel, maar net genoeg voor een taxi, drankjes en een fooi
voor de kofferdragers. Natuurlijk worden daarvoor door de bank kosten
in rekening gebracht.
Die Engelse ponden waren in dit geval ook bedoeld voor de eerste stop
in Gibraltar, dus dat was mooi meegenomen. Van Gibraltar voer het schip
naar het Italiaanse Sicilië, ponden omgewisseld voor lires met de
gebruikelijke kosten natuurlijk. Van Italië naar het prachtige Franse
eiland Corsica, waar weer gewisseld moest worden. Alsof het nog niet genoeg
was, vertrokken we daarna naar het Spaanse Barcelona en u begrijpt het
al: het was weer van hetzelfde laken een pak..
Thuisreis
Op de thuisreis weer wat ponden opgehaald voor een verblijf in Southampton.
Het grote probleem met dit soort trips is dat je in de meeste gevallen
net niet genoeg geld hebt overgehouden, vaak ook nog alleen maar munten,
om dat weer terug te wisselen naar guldens. Dus verdwijnen ze weer in
de bekende zakjes.
De
beroemde rots van Gibraltar.
Toch zou ik u willen adviseren dat in de toekomst niet meer te doen.
U blijft er anders zeker tot in lengte van dagen mee zitten. Leuk voor
het nageslacht, maar zonde van de poen. Met de Engelse ponden blijft u
voorlopig niet zitten, want de Engelsen gaan nog niet over op de euro,
al zal dat niet lang meer duren als het aan de Engelse premier Blair ligt.
Leve de euro dus, straks zijn alle moeilijkheden met het wisselen voorbij.
Cruise
Cruisen met de Oriana is voor ons Europeanen een waar feest. Op dit gigantische
schip, 1800 passagiers en ongeveer 800 bemanningsleden, mag alles en kan
alles. Engelsen zijn niet kinderachtig, er wordt de hele dag gegeten,
gedronken en gerookt. Tegenwoordig bijna een uitzondering. Natuurlijk
niet op plaatsen waar dat verboden is, zoals in sommige delen van het
restaurant. Dus hier niet de terreur van Amerikanen op cruiseschepen,
die het roken helemaal willen verbannen.
Pompeii,
vlak bij de Italiaanse stad Napels, blijft de bezoekers verbazen.
Ik stond eens tijdens een reis op zo'n schip met veel Amerikanen aan
boord in de avonduren op het achterdek een sigaar te roken. Dit omdat
er in een deel van de nachtclub wel gerookt mocht worden, maar geen sigaar
of pijp. Sigaretten ruiken naar alle waarschijnlijkheid beter naar het
oordeel van de Amerikanen.
Als je het voornemen hebt een cruise te gaan maken, hoor je vaak van
jongeren: 'Wat moet ik op zo'n boot met bejaarden?' Nu ben ik zelf niet
meer de jongste, maar die zogenaamde ouderen gedroegen zich heel wat sportiever
dan ik. De meeste waren de hele dag in touw, golf, hardlopen rond het
schip (ongeveer 500 meter), krachttraining, zwemmen, gymnastiek en noem
maar op. Dus ik wil maar zeggen: 'Hoe bedoelt u, oud?'
Kinderen
Ouders met kleine kinderen hoeven zich aan boord van de Oriana niet ongerust
te maken. Speciaal opgeleide bemanningsleden ontfermen zich over het kroost
aan boord. Speciale maaltijden, kinderprogramma's, zelfs een zwembad waar
alleen kinderen in mogen poedelen en natuurlijk een oppas voor de avonduren.
Op
de Ramblas in Barcelona hoef je je nooit te vervelen.
De service aan boord is perfect. Niets ten nadele van alle bemanningsleden,
maar ik wil toch een compliment maken aan ruim de helft van de crew, werkzaam
in de restaurants, de hutten, achter de vele bars en elders aan boord
van het schip: de Indiërs.
De jongens en meisjes uit dit straatarme land, dat zeer regelmatig geteisterd
wordt door allerlei rampen, zijn zo onvoorstelbaar vriendelijk en voorkomend,
dat je je erover verbaast dat zoiets nog in de horeca bestaat. Voor de
cruise-maatschappij zijn het goedkope werknemers, maar ze verdienen altijd
meer dan in hun eigen land. In de meeste gevallen onderhouden deze jongeren
aan boord ook nog eens een groot deel van de achterblijvende familieleden.
Opleiding
Een voordeel is dat ze straks, als ze aan de wal willen gaan wonen en
werken, een gedegen horeca-opleiding achter de rug hebben waar ze in eigen
land alle kanten mee op kunnen. Want met name een land als India heeft
toeristisch gezien onvoorstelbare mogelijkheden.
Nauwe
straatjes van Palermo.
Zelden heb ik op mijn reizen een zo goed georganiseerde cruise meegemaakt.
Aan alles is gedacht. Vervelen is er dus niet bij en als u een keer rustig
aan dek wilt gaan zitten, is er, ondanks de 1800 passagiers, ruimte en
plaats genoeg. De Engelsen zijn, zoals bijna iedereen weet, gek op spelletjes.
Kaarten, bingo, gokken op computer gestuurde paarden, samenzang in een
echte Engelse pub, alles kan en is er.
Bij het maken van een cruise, zie je niet de hele wereld. Een stop in
een haven duurt meestal niet langer dan acht uur. Hooguit krijgt u een
kleine indruk van de stad of het land. Dat was ook bij deze reis het geval.
Gibraltar is niet meer dan een lange straat, waar je steeds maar weer
de andere passagiers van ons schip tegen komt. Engels gebied, dus de ponden
hoefden we hier niet te wisselen. Wel is het daar lekker goedkoop, vooral
de sigaretten en de sterke drank.
Dwalen
Palermo, de hoofdstad van het eiland Sicilië, is onze volgende aanlegplaats.
Een oude stad met veel mooie pleinen en terrasjes. Hier kun je heerlijk
over de markt dwalen en genieten van het dagelijks leven in deze Italiaanse
stad.
De
smalle straatjes van Palermo zijn erg gezellig, sfeervol en er is van
alles te koop.
In Napels staat de gebruikelijke rondrit door de stad op het programma.
Verder een bezoek aan Pompeii, heel indrukwekkend. Nergens anders is een
Romeinse stad uit vroeger tijden zo gaaf gebleven.
Het
stadje Corte op het eiland Corsica heeft een prachtig Middeleeuws fort.
Verder moeten we weer naar Corsica, waar we ook even aan mogen ruiken.
Tot onze verbazing wordt het een prachtige tocht naar het midden van het
eiland. Daar bezoeken we het oude universiteitsstadje Corte. Vooral tijdens
de rit over het eiland genieten we van de bergen en de fraaie vergezichten.
Wat is Corsica heerlijk groen.
De laatste haven tijdens onze cruise is Barcelona. Dat moet helemaal
in een sneltreinvaart bekeken worden, want we hebben maar vier uur de
tijd om aan de wal blijven. Net genoeg om even over de Ramblas te wandelen
met veel kraampjes, toneelspelers en goochelaars.
Horloge
Het is niet leuk om deze stad te bezoeken, wanneer je steeds maar op
je horloge moet kijken. Op tijd moeten we immers weer bij ons schip terug
zijn. Een reden te meer om na zo'n cruise nog eens op je gemak terug te
keren.
Maar dan natuurlijk wel met de euro.
REISWIJZER
De meest eenvoudige manier om Southampton te bereiken is met de luchtvaartmaatschappij
Suckling Air. In ruim een uur vliegt u van Schiphol naar deze gezellige
Engelse havenstad. Trouwens, als u niet een stukje gaat varen, is deze
stad een prachtig vertrekpunt om bijvoorbeeld Zuid-Engeland te verkennen.
Varen kan natuurlijk ook met een van de vele P&O-ferry's, maar dan bent
u nog niet direct in Southampton. Autohuur op het vliegveld behoort tot
de mogelijkheden.
Inlichtingen over cruises met de Oriana of andere schepen van de scheepvaartmaatschappij
P&O: Global Cruises & Ferries, De Ruyterkade 125 in Amsterdam, telefoon
020-6241677, fax 020-6228093.
Het Engels Verkeersbureau in Amsterdam kan u natuurlijk ook alle informaties
verstrekken over vakanties in Engeland, telefoon: 020-6890002.
Publicatiedatum = 18 december 1999
|