&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> Eurojet

Caravans lichter en luxer

door Aad van der Poel,
medewerker Kampeer- en Caravan Kampioen

Onder het motto 'dan moeten de goeden maar onder de kwaden lijden' wordt de roep om een APK voor caravans steeds luider. Dat comfort tijdens kamperen een belangrijke rol voor zich opeist is niet zo vreemd als je het succes van de bouwmarkten ziet. De Nederlander investeert immers graag in z'n huis en dat is in de vakantie niet anders. Als het even kan, moet de caravan ook van alle gemakken voorzien zijn. Vooral snufjes op elektrisch gebied zijn in trek. Steeds meer luxe kost niet alleen meer geld, het kost ook kilo's. Caravans worden dus almaar zwaarder. Gingen we een jaar of wat geleden nog met gemiddeld een ton op stap, nu is dat al 1200 à 1300 kg geworden. Gelukkig zien de caravanfabrikanten ook in dat dit vroeg of laat tot problemen zal leiden en daarom komt de een na de ander met gewichtbesparende maatregelen. De RAI laat niet alleen zien hoe de stand van zaken op dit moment is, de bezoeker wordt ook een blik in de (nabije) toekomst gegund.


Dethleffs reed afgelopen zomer met deze Tourist door Europa. Doel: de mening van het publiek peilen in hoeverre het merk met deze caravan op de goede weg is naar de (nabije) toekomst.

De Kampeer & Caravan RAI start op donderdag 21 oktober. Op die dag en op vrijdag de 22ste is het tentoonstellingsgebouw geopend van 11.00 uur tot 22.00 uur. Van zaterdag 23 tot dinsdag 26 oktober zijn de openingstijden van 11.00-17.00 uur. De toegangsprijs is ƒ20,-. Kinderen tot 11 jaar mogen, mits begeleid, gratis naar binnen. Jongeren tot 18 jaar, houders van Pas 65 en CJP en groepen van minimaal 20 personen betalen ƒ15,- entree. Zoals altijd geldt voor de beurs een aantrekkelijke korting op een gecombineerde treinreis/entreebiljet. Wie op één van de eerste vier dagen komt, heeft bovendien gratis toegang tot de MotoRAI. Daar is al het nieuws op het gebied van motoren, scooters, accessoires en bijbehorende kleding te zien.

Luxe erin; massa eruit

De trends naar luxe en slaapkamers woedt in alle hevigheid door. Waar de magnetron alweer op z'n retour lijkt te gaan, staat de isolerende zonwering klaar om diens plaats in te nemen. Een druk op de knop laat elektrische hulpjes de caravan op de juiste plaats zetten en draaien z'n steunen uit tot het punt waarop hij precies horizontaal staat. De kampeerder van nu bedient zich graag van hi-tech op de camping. Niemand lijkt zich zorgen te maken om het effect dat al deze zaken op de weegschaal heeft.

Van Tabbert is lange tijd gezegd dat het merk synoniem is met traditie. De nieuwe Jeunesse moet dit beeld vervagen.

Toch ziet de caravanindustrie de noodzaak tot vermageren wel degelijk in. Binnen vijf jaar zullen de auto's merkbaar lichter in gewicht worden en zullen de eisen rond brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke uitlaatgassen ook van invloed zijn op het vakantieverkeer. Waar anderen zich richten op het gebruik van kunststoffen in de carrosserie komt Hobby met lichtgewicht meubilair. Door kastkleppen, tafelbladen en hoekverbindingen niet langer van 'massief' hout te maken, maar van binnen op te vullen met isolatiemateriaal zegt de marktleider vele tientallen kilo's te besparen. Op een populair model als de 495 scheelt het bijvoorbeeld al meer dan honderd (!) kilo. Een kleine kanttekening is hier overigens wel op z'n plaats, want het reservewiel levert een niet onaanzienlijke bijdrage aan deze afslankoperatie. Hobby vervangt dat namelijk door een 'pechset', bestaande uit een spuitbus met dichtmiddel en een kleine compressor.

De kampeerder van nu bedient zich graag van alle gemakken. Met deze Caravanmover van Carver volstaat een druk op de knop om de caravan op de juiste plaats te manoeuvreren. Voor de verwende caravanner een speeltje, voor ouderen en gehandicapten een middel bij uitstek om hun kampeerleven te verlengen.

Kip doet iets soortgelijks met z'n meubilair. In diens nieuwe Shuttle zijn massief houten meubelverbindingen vervangen door aluminium en onder de caravan zit een lichtgewicht chassis. Teneinde dit chassis de benodigde draagkracht te geven, is het over de volle lengte aan de (houten) vloer van de caravan vastgelijmd. De winst, ongeveer vijftig kilo, is niet spectaculair, maar toch... het is in elk geval een bewijs dat er wordt nagedacht over de toekomst!

Airco zal ook bij caravans gemeengoed worden, volgens Electrolux. Daar de stroom-
voorziening op (Zuid-)Europese campings zulke 'energieverslinders' niet toelaat, is er nu een nieuwe generatie airconditioners.

Of de caravan van die toekomst nog een apart chassis zal hebben, is overigens twijfelachtig. Eriba heeft met de nieuwe Future al laten zien dat je het onderstel voor het grootste gedeelte kunt integreren in de vloer. Tezamen met het hefdak levert deze oplossing een interessante hoogtewinst op. En een lage caravan heeft nu eenmaal minder luchtweerstand dan een hoge. Helaas raakte de caravanwereld onlangs een geducht wapen tegen die eeuwige vijand 'luchtweerstand' kwijt. Westfalia, dat kortgeleden nog tot verregaande samenwerking met Daimler/Chrysler besloot, heeft de productie van de aalgladde Columbus inmiddels beëindigd.

Mede doordat jeugdige kampeerders zich goed kunnen vinden in de formule van Eifelland is het één van de hardst groeiende merken in Nederland. Dit is de Wilk Safari uit dezelfde fabriek.

Hoewel de Columbus slechts enkele jaren gegund waren, mogen we er toch van uitgaan dat de ideeën die Westfalia erin verwerkte, zoals een geïntegreerde tentrail en een vast voorraam, anderen hebben aangezet verder te gaan in de strijd tegen de cw-waarde.

Wie denkt dat z'n Sloveense herkomst Adria parten speelt bij diens ontwikkeling, moet deze toekomstvisie genaamd 'Aura' maar eens goed van dichtbij bekijken.

Op de RAI-stand van het Neder/Belgische merk Chateau zou daar weleens het voorlopige, ultieme voorbeeld van kunnen staan. Chateau, qua productievolume het grootste merk binnen de H2-groep, gebruikte de contacten die haar Duitse klant Cristall in Zwitserland heeft om een spectaculair nieuw model te laten bouwen: de Constructam. Deze naam is overigens niet nieuw, Chateau nam dit vanouds Belgische merk in 1983 over maar maakte er slechts korte tijd gebruik van. In de Constructam van 2000, waarvan de exacte specificaties pas op de RAI bekend zullen worden, hebben de Zwitsers vooral hun kennis op het gebied van polyesterbouw verwerkt. Het resultaat is een futuristische caravan met een onwaarschijnlijk laag gewicht: 5.40 meter opbouwlengte tegen een massa van goed 800 kilogram! Als die voorspelling uitkomt, betekent het een winst van ruim 300 kilo (!) ten opzichte van de massa die een conventioneel model van die lengte vertegenwoordigt!

Camperbezit neemt toe

Ondanks een stabilisering in de verkoop van nieuwe caravans net als in 1998 een kleine 20.000 stuks kun je in ons land nog steeds spreken van een gunstig klimaat. Scandinavië doet het weliswaar ook goed, maar tegelijkertijd loopt de afzet in Frankrijk, Engeland en Duitsland (licht) terug. Hier staat een groei van campers tegenover. Vooral in Duitsland werden in het afgelopen seizoen aanzienlijk meer (nieuwe) kampeerauto's gekocht. Bij onze oosterburen kun je zelfs een overgang van caravan naar camper bespeuren.

In het front van de nieuwste Cantara laat Chateau zien hoe goed design en techniek elkaar in de huidige caravangeneratie kunnen vinden.

Voor concurrentie uit die hoek hoeven de caravandealers in Nederland niet bang te zijn. Het belastingklimaat (BPM) zorgt er hier wel voor dat de kampeerauto's onevenredig veel duurder zijn dan in de ons omringende landen. Hoewel het vaststaat dat er landgenoten zijn die vanwege die BPM de grens overgaan om daar een camper te kopen, blijft het gissen naar hun aantal. Het is dus ook niet bekend of daarin een ontwikkeling te bespeuren is.

Z'n eigenzinnige vouwwagens maakten Holtkamp uit Ter Apel tot een begrip op de camping. Geheel in die lijn past de A-liner vouwwagen, die Holtkamp uit de USA laat overkomen.

Niettemin is volgens Duitse bronnen het aantal nieuw gekochte kampeerauto's in ons land onlangs naar twee op elke duizend inwoners gegroeid. Ter vergelijking, in Duitsland en België is dat 15 respectievelijk 11. Het zijn ook Duitse merken die bij ons de dienst uitmaken. Van de naar schatting 350 à 400 nieuwe campers die hier in het afgelopen jaar een eigenaar vonden, kan bijna de helft aan de merken Dethleffs en Hymer worden toegeschreven. Een groot deel daarvan komt overigens bij verhuurbedrijven terecht. Na het verhuurseizoen vinden deze auto's over het algemeen vrij snel hun weg naar particuliere bezitters.

Dethleffs mag zich in Nederland tot één van de populairste kampeerautomerken rekenen. Voor klanten die lekker willen opvallen met hum camper introduceert Dethleffs deze Premium Class.

Bezoekers aan de RAI kunnen het meest spectaculaire kampeerautonieuws bij marktleider Dethleffs verwachten. Daar staat de nieuwe Premium Class. De wagens, die zowel in integraalvorm (busmodel), als met een alkoof boven de cabine worden geleverd, vallen op door hun gedurfde vormgeving. De mint-grijze kleurstelling scherpt die drang naar 'opvallen' nog wat verder aan. De Premium Class, waarvoor (Hymerdochter) Dethleffs intensief samenwerkte met een innovatie- en designbureau, laat zien hoe de grotere merken tegenwoordig denken en welke vernieuwende ideeën men al in de serieproductie weet te verwerken.

Met een dergelijk interieur zou Swift op de Engelse thuismarkt geen schijn van kans hebben, maar in ons land oogst deze Toscane bijzonder veel succes.

Tot de meer 'jaarlijkse' stroom nieuwtjes behoort onder meer de komst van de Adriatik, de camper van Adria. Een degelijk product is de Sloveniërs overigens niet vreemd; tot een vijftal jaren geleden bestond er een Adriatik. Wel nieuw is dat de auto's nu volledig in eigen beheer worden ontwikkeld en gebouwd. Vroeger maakte men daarvoor gebruik van faciliteiten in België. Bij Knaus maakt de halfintegraal z'n opwachting. De Beierse onderneming produceerde al langere tijd op vrij grote schaal alkoven en integraals, maar voegt daar dus nu de 'tussenvariant' aan toe. Op de stand van Bürstner is een nieuwtje te zien dat weliswaar voor campers is ontwikkeld, maar in een mogelijk iets gewijzigde vorm op termijn ook voor caravans beschikbaar komt. Het betreft een nieuw type Seitz-buitendeur. Dit exemplaar, dat door z'n robuustheid veel meer weerstand biedt tegen inbraak, heeft een schuifraam met een geïntegreerd hor/rolgordijn.

Komen en gaan

Tegenover het vertrek van bijvoorbeeld Bailey, Fleetwood, Gruau en Esterel staat de komst van een enkele nieuwe. In het kader van deze omzettingen moeten we Avento als eerste noemen. Hoewel de productie-omvang van dit Nederlandse bedrijf nooit boven de vijfhonderd caravans per jaar uitkwam, kent ze toch een zeer trouwe schare fans. Bovendien behoort het merendeel daarvan tot de fanatieke kampeerders, een groep voor wie het bezitten van een betrouwbare caravan erg belangrijk is. Zoals de meeste 'ingewijden' intussen wel weten, kwam Avento eerder dit jaar in moeilijkheden. Het faillissement leidde uiteindelijk tot de overname door de H2-groep, een consortium waartoe onder andere ook Chateau en Kip horen. Dankzij de productiefaciliteiten die de laatstgenoemde in Hoogeveen heeft, worden er nu weer Avento's bebouwd. Op de RAI kunnen de 'fans' zich ervan overtuigen in hoeverre Kip z'n belofte de identiteit van Avento behouden is nagekomen. Eveneens terug van weggeweest is Lunar. Dit Engelse merk staat erom bekend een heel eigen koers te varen als het op techniek aankomt. Zo paste men als eerst een lift op een tandemasser toe. Teneinde het in bochten onvermijdelijk geachte 'wringen' van de assen te vermijden, kan er eentje worden 'opgetild'.

Ook uit Engeland komt ABI, tot vorig jaar samen met Swift daar nog marktleider, nu vast van plan om die positie te heroveren. Er is niet zo heel veel voor nodig om in hun modellen de lijnen van Beyerland nog te herkennen. Voordat de productie ervan in de zomer van 1998 door Chateau werd overgenomen, werden de de caravans van dit lange tijd razend populaire 'Nederlandse' merk in de fabriek van ABI gebouwd. Wel helemaal origineel is daarentegen de Papillon. Het interieur van deze caravan liet ABI bedenken door Peter Plaskitt, een televisiester. Er is ook een Spaanse bezoeker op de RAI: genaamd Moncayo. Dit bedrijf opereert al enige jaren op de Zuid-Europese markten en vindt dat Nederland nu maar eens mee moet kennismaken haar campers en caravans. En als laatste noemen we nog Rheingold. In de jaren tachtig maakte dit Duitse merk onder de naam Weippert hier nog enige furore met sterk op Tabbert gelijkende caravans. Hoewel die gelijkenis nu een stuk minder is en dus best een nieuwe naam rechtvaardigt, zijn de klassieke invloeden met name in het interieur toch nog duidelijk aanwezig. Even leek het erop dat het contingent Franse merken zo ongeveer gehalveerd zou worden. Kort na elkaar lieten de Nederlandse importeurs van Esterel, Gruau en Sterckeman namelijk weten ermee op te houden. In de laatste weken heeft koortsachtig overleg er echter toe geleid dat de dealers van Esterel en Sterckeman de Nederlandse vertegenwoordiging in elk geval voorlopig zullen voortzetten. Naast deze merken kennen we hier nog Caravelair en Rapido.

Publicatiedatum = 16 oktober 1999