Op de ms 'Deutschland' hoeft niets en mag alles
door Nico van der Zwet Slotenmaker
LISSABON-GENT - Een luxe cruise-vaart is nog lang niet voor iedereen
elk vakantiejaar gesneden koek, maar de echte exclusiviteit begint er
toch wel een beetje af te raken. Was een tripje door de Caribean
vroeger het voorrecht van de zeer gegoeden, vandaag stapt ook de
gemiddelde middenstander zelfbewust aan boord. En helemaal niet om zich
direct in het walhalla te wanen. Duivenborst stond al eens eerder op
zijn menu en op een half eitje proefde hij ook al een keer kaviaar, dat
hem om helemaal eerlijk te zijn niet eens smaakte.
Te Lissabon met de brug op de achtergrond. Nu ik wat
het aantal cruises betreft in de dubbele cijfers begon te raken ging de
totale betutteling van de passagier mij een beetje te veel worden.
Iedereen die over de loopplank stapt, werd als totaal onmondig
beschouwd. Oh ja, hij mocht zogenaamd overal over meepraten waarbij hij
echter steevast tegemoet wordt getreden op een toon van lieden die het
allemaal veel en veel beter weten en waarnaar je voor je eigen bestwil
en beterschap wel moest luisteren.
Lezing Acht uur op voor de
ochtendgymnastiek, denk vooral aan de lezing tijdens het koffie
drinken, sta paraat bij de bingo en kom niet te laat op de dansles.
Streng in de pas lopen, zal ik maar zeggen en hoewel iedereen dat
natuurlijk zelf moet weten, drongen de microfonische klaroenstoten
waarmee elk wissewasje tot in de kleinste kamertjes van het schip werd
aangekondigd steeds dieper mijn zenuwstelsel binnen. U zult dan
ook begrijpen dat ik mij te Lissabon wat beschroomd voel als ik me
inscheep op het 'm.s. Deutschland' dat mij in een kleine twee weken
langs een aantal havens in verschillende landen zal voeren om mij
tenslotte in Gent weer af te zetten.
Entertainment aan dek. Een compleet Duits schip,
dat zal wel wennen worden. Ieder volk heeft uiteraard recht op zijn
eigen landsaard en van onze Oosterburen weten we dat ze de zaken
doorgaans nogal rechtlijnig aanpakken en niet te beroerd zijn
dwarsliggers met luide stem in het gareel terug te roepen. Maar
ik heb me voor niks schrap gezet. Mijn angstige blik op de luidspreker
in mijn hut wordt niet door geschetter en orders weerkaatst. Ik verneem
via mijn oren niet hoe laat het handwerken begint en het aanvangsuur
van de bridgecursus bereikt me op deze manier evenmin. "Nee",
zeggen de mensen die op de 'Deutschland' bij het amuseren van de gasten
de dienst uitmaken. "Iedereen vindt bij het wakker worden het volledige
dagprogramma in zijn hut. Dat gebeurt trouwens op iedere cruise, van
welke maatschappij dan ook. Wij gaan er echter van uit dat dit
voldoende informatie is en we willen de mensen die er niets mee te
maken willen hebben niet vermoeien met ook nog eens
radio-oproepen."
Denken
Kortom, op de 'Deutschland' gaat men er van uit
dat iedereen zelf wel een beetje na kan denken en bepaald niet
opgezweept hoeft te worden om nu eens aan dit en dan weer eens aan dat
mee te doen. "Vrij veel passagiers komen toch uitsluitend voor hun rust
en dan zouden we toch wel heel verkeerd bezig zijn als juist wij die
zouden verstoren."
Met
de tender naar de wal geweest en nu terug naar de 'Deutschland'. Een zeer te billijken stelling die ik echter
op een schip met louter Amerikaanse passagiers niet houdbaar acht. Daar
wil men best alles tot in den treure en nog een keer horen en zou men
zich beledigd voelen als men niet tot drie keer toe opgeroepen zou
worden voor de cocktail-party. Ook excursies dienen meermalen
aangekondigd te worden, want de Amerikaanse toerist is in hoge mate een
kuddedier dat in zijn gedrag alleen nog wordt overtroffen door de
Japanner die de hele dag geen stap zal verzetten als de gids niet met
zijn vlaggetje zwaait. Voor mij en het kost me echt geen
moeite dat te erkennen is de 'Deutschland' een opluchting. Het 'niets
hoeft en alles mag' zou op de wimpel aan de vlaggenmast kunnen staan.
En ik weiger me zelfs schuldig te voelen als toch een paar
wandelfanaten om de paar minuten langs de stoel marcheren waarin ik met
neutje, pijpje en boekje het aangename vooral met het aangename
verenig. Dat had ik voorheen nog wel. Want gezonde sporters willen
laten weten dat zij de ware samenhang onder de knie hebben. Daarom
lopen sommige joggers ook in winkelstraten, terwijl er een kilometer
verder in het stadspark toch veel meer ruimte is.
Folder
Als u wilt
weten wat de 'Deutschland' nog meer in huis heeft kunt u iedere
willekeurige folder van de hedendaagse cruise-vaart opslaan. Er is
niets niet. Ook hier blijft men vasthouden aan de goede gewoonte dat er
om de paar dagen in stijl moet worden gegeten. Maar de greep op de
smoking wordt losser. Daarom is er ook een restaurant waar de pannen zo
ongeveer het hele etmaal op het vuur staan en je je niet per se in het
eerste grijs hoeft te steken als je eens een vorkje mee wenst te
prikken.
De 'Deutschland' aan de kade in Bordeaux, midden in de stad. Goed op de 'Deutschland' vind ik ook dat men de
passagiers die niet meegaan op een van de talloze excursies verzoekt in
de salon bijeen te komen om na een praatje over de betreffende
havenplaats gezamenlijk aan wal te gaan om wat te drinken of winkelen.
En wat het samenzijn aan de bar of in de eetzaal soms niet vermag, lukt
hier wel. Er ontstaan praatgroepjes waarin al snel de portefeuille met
de foto's van de kleinkinderen wordt getrokken. Want verjongen
gebeurt nog niet echt onder de passagiers van de cruise-schepen. Dat is
ook de drie Amerikaanse dames aan te zien die zich in dit voor hen
opvallende 'buitenlandse' avontuur hebben gestort. Een is er boos. Aan
iedereen die het wel of niet wil horen, foetert ze dat ze gisteravond
champagne in een sekt-glas geschonken heeft gekregen. Dat is toch een
schande. Ze gaat nooit meer mee. Gelukkig, dan is er meer plaats
voor ons. Reiswijzer bij cruise m.s. 'Deutschland'. Het
m.s. 'Deutschland' trekt haar baantjes over de gehele wereld. Voor de
komende maanden is er bijvoorbeeld nog plaats voor een trip van 15 dgn.
rond het Arabisch schiereiland, 20 okt. v.a. 9.500,- p.p.; 18
nov. 17 dgn. Verre Oosten, 10.000,- en 3 dec. 20 dgn.
Indonesische Archipel en Maleisië 12.000,- p.p. Alles
inclusief vliegreizen. Boekingen of aanvraag prospectus bij
Royal Hansa Tours, Stationsweg 41, 9471 GK Zuidlaren, tel. 050-4090080;
fax 050-40901171; email: royalhansawxs.nl Eigen foto's.
Publicatiedatum = 3 juli 1999
|