Eurojet

Op de ms 'Deutschland' hoeft niets
en mag alles

door Nico van der Zwet Slotenmaker

LISSABON-GENT - Een luxe cruise-vaart is nog lang niet voor iedereen elk vakantiejaar gesneden koek, maar de echte exclusiviteit begint er toch wel een beetje af te raken. Was een tripje door de Caribean vroeger het voorrecht van de zeer gegoeden, vandaag stapt ook de gemiddelde middenstander zelfbewust aan boord. En helemaal niet om zich direct in het walhalla te wanen. Duivenborst stond al eens eerder op zijn menu en op een half eitje proefde hij ook al een keer kaviaar, dat hem om helemaal eerlijk te zijn niet eens smaakte.

Te Lissabon met de brug op de achtergrond.

Nu ik wat het aantal cruises betreft in de dubbele cijfers begon te raken ging de totale betutteling van de passagier mij een beetje te veel worden. Iedereen die over de loopplank stapt, werd als totaal onmondig beschouwd. Oh ja, hij mocht zogenaamd overal over meepraten waarbij hij echter steevast tegemoet wordt getreden op een toon van lieden die het allemaal veel en veel beter weten en waarnaar je voor je eigen bestwil en beterschap wel moest luisteren.

Lezing

Acht uur op voor de ochtendgymnastiek, denk vooral aan de lezing tijdens het koffie drinken, sta paraat bij de bingo en kom niet te laat op de dansles. Streng in de pas lopen, zal ik maar zeggen en hoewel iedereen dat natuurlijk zelf moet weten, drongen de microfonische klaroenstoten waarmee elk wissewasje tot in de kleinste kamertjes van het schip werd aangekondigd steeds dieper mijn zenuwstelsel binnen.

U zult dan ook begrijpen dat ik mij te Lissabon wat beschroomd voel als ik me inscheep op het 'm.s. Deutschland' dat mij in een kleine twee weken langs een aantal havens in verschillende landen zal voeren om mij tenslotte in Gent weer af te zetten.

Entertainment aan dek.

Een compleet Duits schip, dat zal wel wennen worden. Ieder volk heeft uiteraard recht op zijn eigen landsaard en van onze Oosterburen weten we dat ze de zaken doorgaans nogal rechtlijnig aanpakken en niet te beroerd zijn dwarsliggers met luide stem in het gareel terug te roepen.

Maar ik heb me voor niks schrap gezet. Mijn angstige blik op de luidspreker in mijn hut wordt niet door geschetter en orders weerkaatst. Ik verneem via mijn oren niet hoe laat het handwerken begint en het aanvangsuur van de bridgecursus bereikt me op deze manier evenmin.

"Nee", zeggen de mensen die op de 'Deutschland' bij het amuseren van de gasten de dienst uitmaken. "Iedereen vindt bij het wakker worden het volledige dagprogramma in zijn hut. Dat gebeurt trouwens op iedere cruise, van welke maatschappij dan ook. Wij gaan er echter van uit dat dit voldoende informatie is en we willen de mensen die er niets mee te maken willen hebben niet vermoeien met ook nog eens radio-oproepen."

Denken

Kortom, op de 'Deutschland' gaat men er van uit dat iedereen zelf wel een beetje na kan denken en bepaald niet opgezweept hoeft te worden om nu eens aan dit en dan weer eens aan dat mee te doen. "Vrij veel passagiers komen toch uitsluitend voor hun rust en dan zouden we toch wel heel verkeerd bezig zijn als juist wij die zouden verstoren."

Met de tender naar de wal geweest en nu terug naar de 'Deutschland'.

Een zeer te billijken stelling die ik echter op een schip met louter Amerikaanse passagiers niet houdbaar acht. Daar wil men best alles tot in den treure en nog een keer horen en zou men zich beledigd voelen als men niet tot drie keer toe opgeroepen zou worden voor de cocktail-party. Ook excursies dienen meermalen aangekondigd te worden, want de Amerikaanse toerist is in hoge mate een kuddedier dat in zijn gedrag alleen nog wordt overtroffen door de Japanner die de hele dag geen stap zal verzetten als de gids niet met zijn vlaggetje zwaait.

Voor mij en het kost me echt geen moeite dat te erkennen is de 'Deutschland' een opluchting. Het 'niets hoeft en alles mag' zou op de wimpel aan de vlaggenmast kunnen staan. En ik weiger me zelfs schuldig te voelen als toch een paar wandelfanaten om de paar minuten langs de stoel marcheren waarin ik met neutje, pijpje en boekje het aangename vooral met het aangename verenig. Dat had ik voorheen nog wel. Want gezonde sporters willen laten weten dat zij de ware samenhang onder de knie hebben. Daarom lopen sommige joggers ook in winkelstraten, terwijl er een kilometer verder in het stadspark toch veel meer ruimte is.

Folder

Als u wilt weten wat de 'Deutschland' nog meer in huis heeft kunt u iedere willekeurige folder van de hedendaagse cruise-vaart opslaan. Er is niets niet. Ook hier blijft men vasthouden aan de goede gewoonte dat er om de paar dagen in stijl moet worden gegeten. Maar de greep op de smoking wordt losser. Daarom is er ook een restaurant waar de pannen zo ongeveer het hele etmaal op het vuur staan en je je niet per se in het eerste grijs hoeft te steken als je eens een vorkje mee wenst te prikken.

De 'Deutschland' aan de kade in Bordeaux, midden in de stad.

Goed op de 'Deutschland' vind ik ook dat men de passagiers die niet meegaan op een van de talloze excursies verzoekt in de salon bijeen te komen om na een praatje over de betreffende havenplaats gezamenlijk aan wal te gaan om wat te drinken of winkelen. En wat het samenzijn aan de bar of in de eetzaal soms niet vermag, lukt hier wel. Er ontstaan praatgroepjes waarin al snel de portefeuille met de foto's van de kleinkinderen wordt getrokken.

Want verjongen gebeurt nog niet echt onder de passagiers van de cruise-schepen. Dat is ook de drie Amerikaanse dames aan te zien die zich in dit voor hen opvallende 'buitenlandse' avontuur hebben gestort. Een is er boos. Aan iedereen die het wel of niet wil horen, foetert ze dat ze gisteravond champagne in een sekt-glas geschonken heeft gekregen. Dat is toch een schande. Ze gaat nooit meer mee.

Gelukkig, dan is er meer plaats voor ons.

Reiswijzer bij cruise m.s. 'Deutschland'.

Het m.s. 'Deutschland' trekt haar baantjes over de gehele wereld. Voor de komende maanden is er bijvoorbeeld nog plaats voor een trip van 15 dgn. rond het Arabisch schiereiland, 20 okt. v.a. ƒ9.500,- p.p.; 18 nov. 17 dgn. Verre Oosten, ƒ10.000,- en 3 dec. 20 dgn. Indonesische Archipel en Maleisië ƒ12.000,- p.p. Alles inclusief vliegreizen.

Boekingen of aanvraag prospectus bij Royal Hansa Tours, Stationsweg 41, 9471 GK Zuidlaren, tel. 050-4090080; fax 050-40901171; email: royalhansawxs.nl

Eigen foto's.

Publicatiedatum = 3 juli 1999