Grootste windjammer terug op de oceanendoor Gerrit Leefang De wereldzeeën krijgen een weergaloos schip terug, dat in 1910 door een gigantische inschattingsfout van een kapitein van een stoomschip voor de Engelse kust in de golven verdween. Deze gezagvoerder onderschatte de snelheid van de Duitse vijfmaster Preussen en wilde tegen alle regels in voor het vlaggenschip van de Flying P Line uit Hamburg langs schieten. De met piano's geladen Preussen ramde het stoomschip en was reddeloos verloren. Wat zo roemloos in het Kanaal ten onder ging, komt bijna een eeuw later in Nederland weer boven water. De Zweedse zakenman, Michael Krafft,
een hartstochtelijk liefhebber van grote zeilschepen laat dit grootste
zeilschip dat de zee ooit zag, nabouwen als het ultieme zeilende
cruiseschip. De romp van het schip, dat de naam Royal Clipper zal
dragen, werd op een Poolse werf gebouwd, maar ligt nu bij Merwede
Shipyards in Hardinxveld Giessendam om afgebouwd te worden. Het schip
krijgt dezelfde zeilvoering als de Preussen, dat wil zeggen 5 masten
vierkant getuigd, 42 zeilen met een oppervlak van 5000 vierkante
meter. Enige Krafft koos voor de Nederlandse werf omdat deze naar zijn mening de enige werf is die dit karwei aankan. De in Monaco wonende Zweed kan het weten, want hij heeft niet alleen zelf jachten gebouwd, maar hij is ook onder meer eigenaar van Star Clippers, een rederij met twee 115 meter lange viermast barkentijnen, de Star Flyers (gebouwd in 1991) en de Star Clipper (1992). Een artist impression van het nieuwe vlaggeschip van rederij Star Clippers, de Royal Clipper. Op de achtergrond de Star Clipper en Star Flyer. Deze twee identieke witte ranke snelzeilers
varen 's zomers cruises in het Middellandse Zeegebied. Vervolgens wijkt
de Star Flyer 's winters uit naar het Verre Oosten de Ster Clipper naar
het Caribisch gebied. Volgend jaar mei komt daar dan de Royal clipper
als vlaggenschip van de rederij bij. Ook zij zal dan haar anker laten
vallen in het blauwe hemelweerkaatsende water van baaien van nauwelijks
door de eeuwen heen veranderde havenstadjes als Calvi op Corsica of
Portofino aan de Italiaanse Ligurische kust. Alternatief "Zelf vaar ik al dertig jaar in het westerse deel van de Middellandse Zee, met Cannes als thuishaven. Ik dacht als ik nu eens een schip bouw, groter dan mijn vorige; een groot schip waar ik passagiers mee kan vervoeren. Niet een die je voor $100.000 per week kan huren. Nee, een soort alternatief voor het normale cruisen; megayachting. Het moest een viersterrenproduct worden met een viersterrenprijs.
Dit jaar vieren we met Star Clippers ons 10-jarig jubileum, met de vijfmaster Royal Clipper als cadeau. Wat is er mooier een eeuw af te sluiten met de bouw van een kopie van de Preussen die aan het begin van deze eeuw in 1902 gebouwd werd", vertrouwt Michael Krafft met toe in de pianobar aan boord van de Star Clipper, die zachtjes voor het havenfront van Cannes op haar anker rijdt. Ook de 134 meter lange Royal Clipper krijgt dezelfde
informele sfeer als de andere twee zeilschepen. Er is plaats voor 228
passagiers, die kunnen kiezen uit 2 Owners' suites, 14 Deluxe hutten, 2
Deluxe cabines,, 90 buitenhutten en 6 binnenhutten. Alle hutten hebben
een eigen marmeren badkamer, televisie, directie telefoonlijn, kluis en
individuele airconditioning. Twee verdiepingen telt de eetzaal, die in
dezelfde begin 20e eeuwse luxe van de grote liners zal worden
uitgevoerd. Schieten En als we het nu toch over het ultieme zeilen hebben, dan zijn er straks aan boord van het nieuwe vlaggenschip twee keuzes. Of je helpt mee met het stellen van de zeilen, zonnetje schieten en koers houden of je ervaart datgene, waarvan de Kaap Hoornvaarders met hun met touwen samengebonden oliegoed boven in de masten, terwijl ze probeerden gescheurde zeilen met hun verkleumde door kloven geteisterde handen binnen te halen, never, nooit van hadden kunnen dromen. We hebben het over een makkelijk stoel boven in de mast en een liftje voor een drankje. Wie vaak zeilt, is nu even stil. Een middagdutje in het boevennet onder de boegspriet. Maar het wordt nog stiller. Krafft: "Militaire
landingsvaartuigen gaan ervoor zorgen dat ook ouderen met slecht weer
comfortabel, waar dan ook aan land kunnen komen. Grote patrijspoorten
in een lounch onder zeeniveau geven uitzicht op het zeeleven. Koralen,
vissen, zelfs haaien kan men vanuit deze observatieruimte zien. Maar
ondanks deze extra's blijven we trouw aan ons traditioneel
zeilconcept. Zwembaden Maar de Jarvislieren, die normaal op dek stonden, hebben we vervangen door constructies in de masten, anders hebben we geen ruimte voor de dekstoelen en de drie zwembaden." Ook wordt er les gegeven net zoals vroeger. Kinderen bijvoorbeeld krijgen van de bootsman les in knopen en wie wil leren een sextant te gebruiken, kan terecht op de brug. Het zonnedek met zwembad gezien vanuit de fokkemast. Kraffts grote voorbeeld is viermast bark Pommern, die in 1939 vanwege het uitbreken van de oorlog haar thuishaven Mariehamn op de Aland-eilanden in de Finse Golf niet meer uitkwam. Onveranderd ligt ze daar nog steeds, alleen nu als museumschip. Maar de Preussen bleef bij Krafft hangen omdat een afbeelding in de dorpskerk hing. Het zal als het aan Krafft ligt niet bij de Royal Clipper blijven: "Ik heb nog een hele lijst van zeilschepen die ik wil bouwen." Ratelend wordt de
ankerketting binnengehaald. Kapitein Uli Pruesse legt zijn Star Clipper
op koers naar Corsica. De kluivers, ra-, stag- en schoenerzeilen worden
gehesen. Niet dat dit veel uitmaakt, want de motor bepaalt de vaart op
een bijna rimpelloze zee. Het is in ieder geval goed voor de
stabiliteit. Dolfijnen Later wanneer de wind uit de goede hoek komt bollen de zeilen en de Star Clipper bevestigt voorgoed dat ze een uitstekend zeilschip is. De voglende ochtend doemen de contouren van de gerafelde bergen van noordelijk Corsica op. Het havenstadje Calvi met zijn oude citadel is niet bang voor de aanstromende viermaster. Dolfijnen springen hun boogjes en trekken lange neuzen naar de langzame reus. Zo lang mogelijk houdt kapitein Pruesse de vaart erin om op het juiste ogenblik en op de juist afstand van de kade zijn zeilen razendsnel te strijken en het anker uit te gooien. De bemanning wordt graag door de passagiers geholpen bij het hijsen der zeilen. Er zijn twee cruisemogelijkheden in het
westelijk deel van de Middellandse Zee. De eerste gaat van Cannes naar
Calvi (Noord-Corsica), Bonifacio (Zuid-Corsica), Puerto Cervo op
Sardinië, weer terug naar Costa Smeralda op hetzelfde eiland, naar
Portoferraio op het eiland Elba van Napoleon, naar Portofino in
Italië om via St. Tropez te eindigen in de thuishaven van Cannes.
De tweede heeft als eerste stop op Corsica l'Ile Rousse, daarna
Ajaccio, voorts een haven op Sardinië om via Giglio, Portovenere
en Monte Carlo terug te keren naar Cannes. Duiken Het leven aan boord van de Star Clipper en de Star Flyer kan voor de 170 passagiers zowel rustig als actief zijn. Waterskiën, bananasleurtocht, duikbrevet halen of surfen is net zo makkelijk als op een dekstoel zonnen. De laatste stop voor Cannes, Portofina inderdaad een fijne haven maakt het de passagier moeilijk. Het is een haven om te deserteren, ware het niet dat het verlaten van deze nieuwe generatie zeilschepen een vlucht uit het paradijs is. Boekeningen en inlichtingen over de Star Clipper en Star Flyer: VCK-ZEEREIZEN, telefoon: 020-6800865. Eigen foto's Publicatiedatum = 12 juni 1999 |