NS Spoorwegpolitie: "Het blijft oppassen geblazen"

Diefstal op reis vaak zonder geweld

door Thijs Jansen

Bagage van gedupeerde reizigers wordt in en rond Schiphol op een stiekeme manier gestolen. Geweld wordt daarbij doorgaans niet gebruikt. Alleen als daders worden betrapt en de aftocht blazen, dan wil nog wel eens met een mes worden gezwaaid. Het blijft dus oppassen.

Schiphol zelf en het Centraal Station in Amsterdam zijn over het algemeen betrekkelijk veilig. Er is veel bewaking en daders kunnen er snel worden ingesloten. Dat is anders op de kleine stations rondom onze nationale luchthaven. Bij een stop rennen dieven snel treinen in en uit om reizigers van hun waardevolle spullen af te helpen.

Directeur Gert van Beek van het NS Korps Spoorwegpolitie en zijn hoofdagent Ron Maasdijk winden er op het bureau op het Amsterdamse Centraal Station geen doekjes om. "Het blijft voor reizigers continu oppassen geblazen," zeggen ze.

Wachten

Vlak voor het sluiten van de treindeuren slaan dieven dikwijls toe.

Wie met al z'n spulletjes op Schiphol veilig het vliegtuig haalt, die is er nog niet. Dikwijls staat het dievengilde op de plaats van bestemming al weer te wachten op slachtoffers. En dieven hebben maar een paar tellen nodig om hun doel te bereiken.

Vooral handzame tassen zijn gewild, want daarin willen nog wel eens waardepapieren en dergelijke zitten, zo ondervond onlangs nog een ervaren globetrotter op weg naar Schiphol. Vlak voordat de treindeuren op een station sissend dichtgingen gristen dieven een tas van de schoot van zijn echtgenote.

Machteloos botsten de gedupeerden in een poging de daders te pakken tegen een gesloten deur waarachter de overvallers zich dreigend met een mes uit de voeten maakten. Nadat de trein met behulp van de noodrem tot stoppen was gedwongen, waren de dieven al in geen velden of wegen meer te bekennen.

Een dag

Weg geld, weg paspoorten, weg vliegtickets. De reis moest een dag worden uitgesteld. "Dit soort berovingen komen herhaaldelijk voor," zegt Ron Maasdijk. Hij proeft dagelijks van de praktijk en wil daarom niet op de foto. Dikwijls zijn er meer dan twee personen bij betrokken, zegt hij.

Ook het zogenaamde 'ruitjetikken' is de laatste tijd heel populair bij criminelen. Het gaat als volgt: een man tikt buiten tegen de ruit van een treincoupé. De passagier wordt daardoor afgeleid. Als deze weer om zich heen kijkt blijkt zijn bagage verdwenen.

"Het beste is de spullen in de trein tussen jezelf en het raam in te zetten," adviseert Maasdijk. Houdt zicht op je spullen. Het is volgens hem de kat op het spek binden om bagage op het balkon van een trein te zetten en zelf in een coupe plaats te nemen.

Tassenrovers kunnen op elk moment toeslaan. Er valt volgens Maasdijk geen hoogte te krijgen van het tijdstip waarop het stiekeme gilde toeslaat. Het gaat wel vaak om jonge mannen. Het geven van een algemeen kenmerk van de daders ligt gevoelig. Maasdijk en Van Beek erkennen echter dat het hoogst zelden om mannen gaat met hoogblond haar en staalblauwe ogen.

Groepjes

Eventuele daders zijn verder vaak te herkennen omdat ze in groepjes opereren. "Als je in de trein een paar knapen twee of meerdere keren voorbij ziet komen, houd dan je bagage goed in de gaten. Er wordt waarschijnlijk gezocht naar slachtoffers."

Advies van de spoorwegpolitie: Verdeel waardevolle spullen over het gezelschap. Het bewaren van paspoort, waardepapieren en dergelijke kan het beste op het lichaam gebeuren en niet in een tas. Bij een overval of een beroving moet onmiddellijk de conducteur worden gewaarschuwd.

Vaak wordt een geroofde tas met voor de daders waardeloze inhoud teruggevonden. Schrijf daarom een telefoonnummer in de tas. Alles van waarde is er dan wel uit. Directeur Gert van Beek zelf zal onderweg niet snel zonder geld komen te zitten: "Ik bewaar mijn creditcard bijvoorbeeld in een schoen."

Publicatiedatum = 9 januari 1999