Donau-cruise van pure klasse, want....
Alleen het beste is goed genoeg
op de m.s. Mozart
PASSAU - Net als op alle luxe cruiseschepen is Engels de
voertaal op het m.s. Mozart. Althans, het is het spraakje dat de
Amerikanen er van hebben gemaakt. Het schijnt wel uit hetzelfde boek te
komen, maar je houdt je twijfels. De bemanning van de Mozart is er aan
gewend. Niet zelden wordt het hele schip door een gezelschap
uit de Verenigde Staten afgehuurd. Daar is niks vreemds aan.
L
De Mozart in haar element, de Donau
Een kleine bijzonderheid is in dit geval toch wel dat de Mozart niet in
het Caribisch gebied of andere tropische wateren haar baantjes trekt.
Ze speelt voornamelijk thuiswedstrijden op de Donau, vaart doorgaans in
een week van Passau naar Boedapest en terug om af en toe ook eens in
twee weken naar het Roemeense Konstanza door te stoten.
Prijskaartje
Een typisch Europese onderneming dus waarop je geen massale overzeese
belangstelling zou verwachten. Die is er wel omdat de Mozart staat voor
exclusiviteit en pure klasse. Inclusief een aardig prijskaartje
uiteraard en dat is voor bepaalde bevolkingsgroepen de beste
aanbeveling. Ook nu is er een vertegenwoordiger van een reisorganisatie
uit New York aan boord die mij haarfijn weet uit te leggen dat zijn
klanten niet zitten te wachten op speciale uitverkoopaanbiedingen,
last-minute-trips of soortgelijke advertentiepraat van laag allooi. Ze
willen uitsluitend het beste en het beste kost geld. Het komt goed uit
dat ze daar voldoende van hebben en ze dus niet hoeven op te trekken
met dagjesmensen en ander gewoon volk.
Langs de rivier is ook genoeg te zien. Overal kastelen en
burchten.
De Amerikaanse reisagent verlaat al na drie dagen het schip. Hij heeft
genoeg gezien en geproefd. Natuurlijk vraag ik hem wat zijn conclusie
is. Heel minzaam bericht hij met dat hij de trip met de Mozart
waarschijnlijk wel bij zijn superieuren denkt te kunnen aanbevelen.
Natuurlijk schortte er hier en daar wel iets aan, maar hij verwachtte
niet dat zijn klanten daar een onvermijdelijke doodsmak over zouden
maken. Ze zouden het wel door de vingers zien. Dat moeten dan aardig
verwende reizigers zijn bepeins ik. Maar misschien heeft hij een niet
geheel goed gevuld vingerkommetje gezien of lag een servet niet goed
gevouwen. Je hebt lieden die daar op letten en heel streng in de leer
zijn.
Rijnreisje
Een cruise met de Mozart heeft met het traditionele Rijnreisje gemeen
dat het met een schip over water gaat, maar daarmee houden de
overeenkomsten wel op. Niks verkeerds aan dat Rijnreisje trouwens. De
wat opgeschroefde jolijt met joechei-muziek en de plastic wijnranken in
het café aan de wal waar de eerste consumptie gratis is moet je
op de Mozart echter niet zoeken.
Als het zonnetje even verschijnt moet je natuurlijk aan
dek zijn.
Niet dat daar stil wordt gezeten, verre van dat. Kijk, het nadeel van
een oceaancruise is dat er vaak lang en driftig moet worden gevaren om
alweer een nieuwe bestemming aan te doen. Dat kan wel eens een paar
dagen duren en alles moet dan uit de (poppen)kast worden gehaald om er
toch maar voor te zorgen dat de passagiers zich niet uit louter
verveling over de reling werpen. Dat is op de Mozart volledig
uitgesloten. Het schip ligt regelmatig voor de wal en er zijn zoveel
excursies dat zelfs de meest vermaarde globetrotter toch eens zal
moeten toegeven dat hij dit of dat inderdaad nog nooit heeft gezien. En
zelfs als je alleen maar vaart zie je toch genoeg, want zoals iedereen
uit de geschiedenisboekjes heeft opgestoken bouwden de machthebbers van
een paar eeuwen terug hun versterkte behuizingen bij voorbaat op hoge
rivieroevers en ondanks vele pogingen om ze te verwoesten rest er nog
zoveel van dat je ogen tekort komt. En oren, want over de boordradio
wordt steeds gemeld waar we ons bevinden en welke burcht dat nu weer is.
Krant
Bovendien verschijnt er dagelijks de scheepskrant met een uitgebreide
beschrijving van de genietingen die ons vandaag weer te wachten staan
en geven borden in de receptie nog meer bijzonderheden. Soms betreft
het wandelingen met de dorpsgids, maar een andere keer staan er bussen
die ons verder voeren, terwijl het schip rustig wacht of anders in een
verder gelegen aanlegplaats wordt ingehaald. Er zijn altijd
keuzemogelijkheden. In Wenen bijvoorbeeld zit ik echt niet meer op de
stadsrondrit te wachten en ook met een bezoek aan kasteel
Schönbrunn hoef je bij mij niet meer aan te komen. Als derde
agendapunt staat er echter ook een rondrit in het zuidelijk deel van
het Wienerwald op het programma en dat is prachtig.
Zwembad en bars zijn beneden, maar als het even goed weer is kan
je ook aan dek worden bediend.
De Mozart kan je geen rank schip noemen. Het uiterste is gedaan om de
hutten en zalen zo ruim mogelijk te maken en daarbij is men met een
breedte van dik twintig meter tot de limiet gegaan. Een limiet die
wordt bepaald door de omvang van de sluizen in de rivier. Van Passau
naar Boedapest zijn dat er precies elf en we spreken dan over een
hoogteverschil van liefst 206 meter. Het is steeds merkwaardig, bijna
spookachtig stil als we worden geschut. De Hongaarse kapitein staat op
deze momenten altijd zelf aan het roer en hij maakt daarbij een
aanzienlijk stabielere indruk dan op de borrel die hij traditioneel aan
moest bieden en waarbij het hem was aan te zien dat hij het liefst naar
zijn brug zou vluchten. Bij alle sluizen staat hij daar, meesterlijk
manoeuvrerend met een paar centimeter ruimte aan beide kanten. Je ziet
geen sluisknecht of niks, laat staan nieuwsgierige toeschouwers of
voorbijgangers die hier normaal altijd op af komen. Nou ja, het zijn de
sluizen van IJmuiden ook niet moet je maar denken.
De prachtig ingerichte eetzaal.
Dan gaan we maar weer eens eten. De hotelmanager vertelt me zorgelijk
dat er vorig jaar nog wel eens iets mis ging in de kombuis, maar dat
hij nu met een nieuwe brigade werkt die niet te kloppen is. Dat heb ik
zeker wel gemerkt? Ik knik. En niet alleen omdat ik de mond vol heb.
Terug in Passau staan de bussen klaar. Tweeënhalf echtpaar uit
Duitsland reist met mij mee naar het station. Een Spaanse familie stapt
in de speciale parkeergarage in de auto richting huis en de Amerikanen
gaan zonder uitzondering en zo snel mogelijk naar het vliegveld van
München voor de grote oversteek terug.
Europa is gezien.
Reiswijzer bij verhaal Donau-cruise
Het m.s. Mozart maakt van 28 maart t/m 4 april een
speciale en beduidend goedkope Donaucruise van Passau naar Boedapest en
terug. De voordeligste mogelijkheid is in een 3-persoons binnenhut voor
1.498 per persoon. Een 2-persoons suite kost 4.990,- p.p.
Daartussen liggen nog verschillende andere mogelijkheden. Passau is
gemakkelijk per trein bereikbaar. Er is voor cruisegangers ook een
speciale parkeermogelijkheid. Maaltijden op de cruise zijn inbegrepen.
Excursies niet.
Inlichtingen en boekingen bij Royal Hansa Tours,
Stationsweg 41, NL 9471 GK, Zuidlaren, tel. 050-4090080, fax
050-4090171.
Publicatiedatum = 19 december 1998
|