Nederlanders zijn raskampeerders Caravans worden steeds luxueuzerdoor Aad v.d. Poel * Binnen Europa kun je Nederlanders als raskampeerders blijven betitelen. Uit onderzoek blijkt een kwart van de ruim elf miljoen Nederlanders die vorig jaar tenminste éénmaal op vakantie gingen, een kampeermiddel te gebruiken. Volgens de Stichting Continu Vakantie Onderzoek overwegen bijna 400.000 van hen de komende drie jaar een nieuw onderkomen van tentdoek dan wel aluminium aan te schaffen. Vooral voor de laatste categorie, die van de caravankopers, vormt de RAI vanaf 22 oktober 1998 zes dagen lang een gelegenheid bij uitstek om zich daarop te oriënteren. In het Europacomplex zullen ruim tweehonderd exposanten hun nieuwste ontwikkelingen tonen. Deze ontwikkelingen richten zich de laatste jaren meer en meer op comfort. De toercaravan wordt steeds luxueuzer. Ondanks de beperkingen die de wet onder andere via het rijbewijs B aan het te trekken gewicht oplegt, is de vraag naar caravans met alles erop en eraan de laatste jaren fors toegenomen.
Jaarlijks kopen drie- à vierhonderd Nederlanders een nieuwe kampeerauto. Dit aantal neemt de laatste jaren heel voorzichtig toe. Extra Het antwoord op die vraag is als tweeledig te beschouwen: je koopt hem inderdaad geheel compleet of je kiest voor een doorgaans aantrekkelijk geprijsd pakket met extra voorzieningen. Over een stabilisatorkoppeling en een reservewiel met wielsleutel en krik of een ingebouwd toilet werd enkele jaren geleden nog 'onderhandeld', nu gelden ze nagenoeg overal als standaard. Met de magnetron, het zonnedak en de boiler lijkt nu hetzelfde te gebeuren. Airconditioning is in aantocht. Frankia heeft in deze 690 een model dat aan de wensen van ruimtezoekers tegemoet komt. Achterin de wagen is onder andere een soort garage. Met 'alles inclusief' doet Hobby goede zaken. Het Duitse merk wist in het afgelopen seizoen ruim drieduizend nieuwe caravans aan de man te brengen. Nummer twee Knaus 'doet' volgens tellingen van het RDC iets meer dan de helft van dat aantal. Het totale aantal verkochte toercaravans bedraagt in Nederland op jaarbasis overigens een kleine twintigduizend en daarmee zijn we relatief gezien al enige tijd koploper in Europa. De Kampeer & Caravan RAI is van 22 tot en met 26 oktober dagelijks geopend van 11.00 tot 20.00 uur. Op 27 oktober sluit de beurs om 17.00 uur. Naast het bezichtigen van nieuwe kampeermiddelen als caravans, vouwwagens, kampeerauto's en tenten is er ook gelegenheid tot het verkrijgen van toeristische en technische informatie. De toegangsprijs bedraagt 20,-. Kinderen tot 11 jaar onder begeleiding mogen gratis naar binnen en voor hen is zelfs een speciaal paviljoen beschikbaar. Houders van pas 65, CJP en groepen vanaf twintig personen betalen 15,-. Er is verder een aantrekkelijk geprijsd 'beurs Rail-idee' voor bezoekers die per trein komen. Zie ook internet http://www.rai.nl Beurs eerder Fabrikanten en importeurs van kampeermiddelen hebben (eindelijk) hun zin gekregen, de Kampeer & Caravan RAI is vervroegd. Van donderdag 22 tot en met dinsdag 27 oktober zullen ze een maand eerder dan gebruikelijk hun nieuws voor het komende seizoen presenteren. Het worden nog redelijk spannende dagen, want de publieke belangstelling moet bewijzen of het nieuwe tijdstip van de beurs voldoende vruchten afwerpt.
Westfalia is bekend om z'n fraai gelijnde kampeerauto's en paardentrailers. Maar deze caravan, de Columbus, mag er ook zijn. Op de Rai is de allernieuwste versie te zien. De prijslijst vermeldt bedragen die ruim boven de 40 mille liggen. Wie de tocht naar Amsterdam onderneemt, kan in elk geval rekenen op een breder aanbod dan vorig jaar. Toen haakten enkele belangrijke merken, waaronder marktleider Hobby, af. Omdat eind november in hun ogen veel te laat is voor een dergelijke tentoonstelling, organiseerde Hobby samen met Adria en Sterckeman eind september een eigen noviteitenshow.
Aan nieuwe vouwwagens geen gebrek op de RAI. Deze innovatieve Holtkampers nemen er altijd een prominente plaats in. Het merk staat ook bekend om z'n opzetgemak. Deze tot 'Dordrecht Open' gedoopte voorbeschouwing blijkt inmiddels zo goed te worden bezocht, dat besloten is er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken. En aangezien ook de nieuwe modellen van Alpenkreuzer en Fendt daar al te zien zijn, loopt de druk binnen de RAI-vereniging behoorlijk op. Na afloop van deze Kampeer en Caravan RAI zal het bestuur besluiten wanneer (en waar?) de volgende gehouden zal worden. Creatief met ruimte De vraag naar expositieruimte in het voor deze gelegenheid beschikbare Europa-complex overtrof het aanbod. Mede daardoor kunnen van de bijna vijftig (!) caravanmerken en -merkjes die in ons land een vertegenwoordiging hebben, er ongeveer vijfendertig acte de présence geven. Niettemin zullen de 'gelukkigen' nogal creatief moeten omgaan met de aan hen toegewezen vierkante meters. Die zijn beperkt en dat dwingt de meesten tot een moeilijke keuze: wat laat ik zien en wat laat ik thuis. Wie daar waarschijnlijk relatief eenvoudig in zal slagen is Adria. Het Sloveense merk, dat vooral dankzij inspanningen van de Nederlandse importeur met succes aan een nieuwe toekomst werkt, heeft voor een verrassende opzet gekozen. Op de stand zullen slechts drie of vier caravans staan. De resterende ruimte wordt ingericht als sfeervolle kampeerplaats. Daarop is deze keer ook geen plek voor het dikwijls zo overmatig aanwezige verkooppersoneel. Enkele assistenten voorzien in de eerste informatiebehoefte, voor al het overige wordt het publiek verwezen naar één van de vierendertig dealers in het land. Surprise Eveneens voor een surprise, maar dan van geheel andere aard, zorgen ongetwijfeld de populaire merken Beyerland en Delta. De door Chateau gebouwde '99-caravangeneratie zal voor het eerst aan het publiek worden getoond. Van buiten zijn ze voor het oog nauwelijks veranderd, maar het interieur is helemaal nieuw.
En wat minstens zo belangrijk is, is dat er nu veel meer aandacht aan kwaliteit zal zijn besteed. Beyerland en Delta werden een half jaar geleden door de Nederlandse importeur van de ondergang gered toen de Engelse ABI-fabriek, waar ze werden geproduceerd, op een faillissement afstevende. Beiden maken nu deel uit van het merkenpallet van de H2-groep. Ook Kip en Chateau/Home Car behoren daartoe. Caravanner zoekt (slaap)comfort Naast de jaarlijks terugkerende veranderingen op het gebied van kleurstelling in hout en stoffering blijft 'het bed' de ontwikkelingen in de nieuwste caravans bepalen. Er komen steeds meer modellen waarin één groot of twee aparte bedden staan opgesteld. En omdat die nogal wat ruimte opslokken, maakt de wagenbreedte de laatste tijd een gestage groei door. Onder de 2.20 meter buitenwerks is nauwelijks nog iets te koop en als gevolg daarvan is een afleveringsgewicht van een ton al lang geen bijzonderheid meer.
Dé trend van de laatste paar jaar is ongetwijfeld het vaste bed. Geen gedoe meer met kussens op tafels en banken, maar lekker comfortabel liggen. Waarom zou je in de vakantie met minder genoegen nemen dan thuis? (foto: Chateau). Op de consument lijkt deze ontwikkeling nauwelijks indruk te maken. De importeur van Hobby kan tenminste met moeite voorzien in de vraag naar caravans met een toegelaten gewicht van 1350 kg en meer. Intussen volgt de Rai de ontwikkelingen in de autowereld met enige zorg. Een zwaardere caravan vraagt immers ook een zwaardere trekauto en de verwachting is dat auto's in de toekomst juist steeds lichter zullen worden. Achter de schermen wordt dan ook diep nagedacht over de vraag hoe de caravanmassa af te slanken. De verwachting is dat het gebruik van hoogwaardige kunststoffen voor een oplossing zal gaan zorgen. Caravans met een slaapkamer zijn overigens niet nieuw, ze zijn er eigenlijk altijd al geweest, maar tot voor enkele jaren geleden was hij voorbehouden aan vrij forse wagens. Zeg maar vanaf zo'n zes meter lengte. Als woonverblijf op een camping is zo'n caravan natuurlijk ideaal, maar op de weg is hij voor het merendeel van de Nederlandse automobilisten toch te groot. In Nederland gaat momenteel de meeste belangstelling uit naar een opbouwlengte van 4,5 tot 5 meter. Toch is het bed op zich nog niet echt opgenomen in de strijd om de gunsten van de consument. Slechts een enkel merk, waaronder Bürstner, maakt gewag van 'verbeterd ligcomfort door gebruik van hoogwaardige (latex) matrassen en verbeterde lattenbodems'. De Duitsers spelen hiermee in op een naar verwachting toenemende vraag. Als iedereen een bed aanbiedt, moet je je immers op een ander vlak onderscheiden. Bovendien toonde een steekproef van de Kampeer & Caravan Kampioen een half jaar geleden aan dat er aan de kwaliteit van caravanbedden nog wel het een en ander valt te verbeteren. Kinderkamer Kijkend naar de enorme verscheidenheid aan indelingen valt nog een tweede trend te bespeuren: de caravan met kinderkamer. Deze indelingsvariant heeft voor- of achterin een afgescheiden ruimte waarin doorgaans een stapelbed is te vinden. Met behulp van een kleine zitgroep kan het kroost zo z'n eigen woonomgeving creëren. Caravans met aparte kinderkamer mogen zich ook in een groeiende belangstelling verheugen. De aanwezigheid van een stapelbed is dikwijls aan de buitenkant al te zien. Een ontwikkeling, die haaks lijkt te staan op het feit dat kinderen nog altijd de gewoonte hebben om ergens tussen hun zesde en achtste levensjaar een eigen kampeeronderkomen in de vorm van een klein tentje voor zich op te eisen. Vanaf dat moment slapen ze alleen nog in de caravan tijdens een korte stop onderweg. Mogelijk heeft de algemene hang naar de wat grotere caravans iets met deze ontwikkeling te maken, al blijft het hartstikke zonde om een aanzienlijk deel van je caravan op te offeren aan een kinderkamer als die tóch maar enkele jaren in gebruik is. Tenzij je je kunt veroorloven om hem op zo'n moment direct in te ruilen natuurlijk. Aan de andere kant blijken er ook 'kinderkamers' te zijn, die zich met betrekkelijk eenvoudige middelen laten ombouwen naar een normale 2-persoons situatie. Het stapelbed verandert in zo'n geval in een normaal 2-persoonsbed, hetgeen betekent dat pa en ma 's nachts niet langer op de omgebouwde zithoek zijn aangewezen. Details Wie er oog voor heeft, komt op de Rai genoeg aardige dingetjes tegen. Neem de achteruitrijradar van Kip. Tot voor kort alleen op exclusieve personenauto's te vinden, maar dat was voor de Hoogeveense caravanbouwer geen reden om er z'n topserie Hy Line niet mee uit te rusten. Minder spectaculair is de min of meer geruisloze komst van piëzo-ontsteking op het gaskooktoestel. Smev, toeleverancier van diverse caravanmerken, heeft er enkele van z'n modellen mee uitgerust.
Kip komt met een aardige vondst: een achteruitrijradar. Sensoren achterop de caravan waarschuwen de bestuurder in de auto als hij een object nadert. Truma komt met een kachel die niet alleen op gas brandt, maar ook enkele elektro-patronen heeft. Op wintersportcampings is het soms voordeliger om de kachel 'elektrisch' te stoken, vandaar. Vooruitlopend op toekomstige wettelijke eisen voorzien diverse fabrikanten hun caravans nu alvast van een derde remlicht. Op de stand van Ivra is een revolutionair remsysteem uit Engeland te zien. Het laat de caravan al remmen zodra de remlichten van de auto opgloeien. Daardoor wordt kostbare tijd gewonnen. Oh, en mocht het gaan hagelen, maak dan ruim baan voor de caravans van Caravelair. Zij zullen bliksemsnel naar buiten worden gereden om te bewijzen dat hun polyester dak daar beter tegen bestand is dan de aluminium exemplaren.
AL-KO, verantwoordelijk voor het overgrote deel van de caravanchassis, toonde onlangs haar nieuwste model oplooprem. Deze innovatie betekende gelijk een aanzienlijke verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van aangebouwde onderdelen als neuswiel en handrem.
* Aad van der Poel is redacteur bij de Kampeer & Caravan Kampioen
Publicatiedatum = 17 oktober 1998
|