Toeristen 'bemannen' echte windjammers
Met de Star Clipper en de Star Flyer
de wereldzeeën over
door Peter Babbéko
SINGAPORE - Zeilen heeft altijd tot de verbeelding van mensen gesproken.
Landen ontdekken, stormen, grote kerels met baarden, geheimzinnige steden,
vreemde volkeren en natuurlijk gevaarlijke kusten. We hebben er allemaal
over gelezen en soms van weggedroomd.
We weten inmiddels dat de gevaarlijke kusten en de mannen met baarden zijn
gebleven. Ook varen er hier en daar nog een paar schitterende klippers op
de aardbol rond. In de meeste gevallen gaat het dan om opleidingsschepen
van de marine.
Klippers waren tot 1939 de mooiste en snelste zeilschepen, ze werden ook
wel windjammers genoemd naar het gigantische lawaai aan boord onder vol
tuig.
De Star Flyer op volle zee. Het blijft een schitterend gezicht nu alle zeilen
bijstaan.
Deze zeilschepen werden speciaal gebouwd om in een recordtijd bij voorbeeld
thee en specerijen te halen uit het toenmalige Ceylon (het huidige Sri Lanka),
Indonesië of Maleisië. Thee was in die tijd het nationale drankje voor de
betere klasse in Engeland en Amerika.
Prijs
De snelste klipper kreeg bij aankomst in de haven natuurlijk de beste prijs
en daar was het de reders om te doen. Er werden dan ook steeds grotere en
snellere schepen gebouwd, met veel zeil, erg veel zeil. Zelfs zoveel dat
er schepen vergingen en dat niet alleen tijdens een zware storm. Geld en
snelheid waren belangrijker dan veiligheid.
De Star Flyer
Het verhaal gaat dat een kapitein zelfs de zeilen weigerde te minderen,
toen er een man overboord viel. Het blijft een verhaal, maar toch... en
dat allemaal voor een kopje thee.
Toch is de traditie van de grote windjammers niet helemaal voorbij. De eerste
twee passagierszeilschepen sinds het begin van deze eeuw die door Lloyds
in Londen geclassificeerd zijn, bevaren inmiddels weer de wereldzeeën. Het
zijn de Star Clipper en de Star Flyer, twee onvervalste windjammers die
de traditie doen herleven.
Wensen
Gelukkig zijn ze wel aangepast aan de wensen van de moderne wereldreiziger.
Dus geen bonen en gezouten spek, maar een verfijnde keuken met een prachtig
ingericht restaurant. Geen rijen met wachtende eters aan het bekende 'lopende'
buffet, dat zelden echt loopt, maar een eigen tafel voor iedereen met een
perfecte bediening.
Om over het andere comfort op deze twee schepen maar niet te spreken. De
hutten zijn niet echt groot, maar wel zeer doordacht en smaakvol ingericht,
met tv en verscheidene videokanalen, radio en een telefoon. Een steward
houdt uw hut op orde en zorgt ervoor dat het u aan niets ontbreekt.
Tijdens de reis langs de westkust van Maleisië, van Singapore naar Thailand,
hoeft men zich niet te vervelen, elke dag wat anders: de kapitein houdt
in de ochtenduren een lezing over het zeilen van nu en vroeger, over technische
details en over bij voorbeeld een sterretje schieten en het gebruik van
de satelliet voor de huidige navigatie.
Sport
Als er gezeild wordt, is het altijd gezellig druk aan dek.
Daarnaast zijn er genoeg sportieve mogelijkheden aan boord. Een cursus aerobics
volgen, relaxen in een van de twee kleine zwembaden of laten uitleggen hoe
u een echte zeemansknoop moet leggen. Alles mag, niets hoeft. In de avonduren
komen er groepen van de eilanden die men aan doet aan boord voor zang en
dans. Achteraf kunt u zelf ook de zeebenen strekken op de klanken van de
scheepspianist.
Natuurlijk wordt er niet alleen gevaren. Soms gaat het schip voor anker
bij een wat groter en bewoond eiland, maar vaak worden juist zeer kleine
en onbewoonde eilandjes bezocht met oogverblindende witte zandstranden.
U kunt er snorkelen, duiken langs koraalriffen onder leiding van de gediplomeerde
leden van duikschool PADI aan boord, surfen of gewoon lekker langs het strand
wandelen op zoek naar prachtige schelpen.
Helpen
De kapitein vertelt elke ochtend iets over het schip, de geschiedenis van
de zeilvaart en over de navigatie van nu en vroeger.
Wat veel Nederlanders zal aanspreken is dat de sfeer aan boord zeer informeel
is. Tijdens het diner zijn stropdassen of strikjes niet verplicht, het mag
natuurlijk wel. De bemannings- leden uit alle delen van de wereld zonderen
zich niet af en het staat iedereen vrij om een praatje met ze te maken of
mee te helpen de zeilen te hijsen. Echt noodzakelijk is dat niet, want in
de meeste gevallen gaat dat automatisch, maar het staat wel leuk voor een
fotootje.
REISWIJZER
U kunt de klippers Star Flyer en Star Clipper overal op de wereld tegenkomen.
Er wordt gevaren in Zuid-Oost Azië (Thailand), de Middellandse Zee en in
het Caribisch gebied.
Langere zeiltochten zijn ook mogelijk, bij voorbeeld de oversteek van de
Middellandse Zee naar het Caribisch gebied of van Thailand naar West-Europa.
Minder aanloophavens, maar wel een prachtige reis.
Inlichtingen en boekingen: VCK ZEEREIZEN in Amsterdam. Telefoon 020-6800865
(tijdens kantooruren, maar ook op zaterdag en zondag bereikbaar).
Publicatiedatum = 11 juli 1998
|