Autovakantietips

door Theo Kuijpers

De auto blijft met een aandeel van 60 procent het favoriete vervoermiddel voor de buitenlandse vakantie. Belangrijk is dan ook dat het voertuig in goede conditie verkeert voordat aan de (lange) rit wordt begonnen.

Vrijwel elke dealer biedt de mogelijkheid om tegen een geringe vergoeding, die varieert van enkele tientjes tot zo'n honderd gulden, de auto een zomerbeurt te geven. Daarbij wordt de wagen op belangrijke punten nagezien en wordt er een reparatieadvies gegeven.

Een beetje handige automobilist kan echter zelf een flink aantal zaken controleren en/of bijvullen voordat hij aan zijn vakantierit van vaak duizenden kilometers begint. Zo kan het meten van de bandenspanning bij vrijwel elk tankstation plaatsvinden. Even in handleiding van de auto kijken wat de juiste spanning moet zijn. Vaak zit in de auto ook een sticker geplakt waarop de fabrikant de exacte waarde aangeeft voor normaal en zwaar beladen voertuigen.

Reservewiel

Vergeet overigens ook niet om het reservewiel daaromtrent na te kijken. Veel auto's hebben tegenwoordig een zogenoemde thuisbrenger aan boord waarmee doorgaans niet harder dan 80 km/u gereden mag worden. Haal het even te voorschijn en wissel desnoods het wiel, om wat ervaring op te doen. Het gebeurt maar al te vaak dat de bestuurder niet eens weet hoe de krik werkt of waar deze in de auto is bevestigd. Toch vervelend om op een drukke autoroute te moeten gaan zoeken naar de benodigde spullen.

In de handleiding kunt u verder ook zien waar de reservoirs zich bevinden voor motorolie, koelvloeistof, remolie en ruitenwissersproeiers. Zorg dat deze reservoirs voldoende zijn (bij)gevuld en dat u ook een noodvoorraadje meeneemt. Dit geldt ook voor de zekeringen, een extra lampensetje en eventueel een v-snaar.

Houd op lange ritten goed u meters in de gaten want die geven als eerste aan dat er iets mis kan gaan. Want besef dat de vakantieauto vaak harder en langer moet werken dan in het dagelijkse ritme. Schrik dan niet onmiddellijk wanneer de koelvloeistoftemperatuurmeter tijdens een warme rit in druk fileverkeer richting het rode gebied loopt. Vaak zakt de naald weer wat als de snelheid van de auto toeneemt (door betere koeling van de motor). Is dit niet het geval, zoek dan even een parkeerplaats op om de motor op natuurlijke wijze af te laten koelen. Controleer voor alle zekerheid even de voorraad koelvloeistof in de radiator. Draai de dop met gebruik van een handschoen of doek voorzichtig los en verwijder hem nog niet. Pas als de vloeistof enigszins is afgekoeld, kan de dop er voor het bijvullen worden afgehaald. Vergeet hem daarna weer niet goed aan te draaien.

Brandstofvoorraad

Neem geen risico's met de brandstofvoorraad door 'nog even' naar het volgende tankstation te rijden. "Ach, dat redden we makkelijk", denkt menig bestuurder terwijl de volgende tankmogelijkheid maar niet wil komen. Op snelwegen staat veelal aangegeven wat de afstanden tussen de tankstations zijn. let daar in ieder geval goed op want zonder brandstof op de snelweg komen te staan, kan een forse bekeuring opleveren. Een jerrycan met vijf of tien liter reservebrandstof voorkomt veel ergernis. Vergeet daarbij niet dat de brandstoffen langs de snelwegen meestal duurder zijn dan een paar kilometer daar vanaf.

Ook de remmen dienen op de vakantietocht wat extra aandacht aangezien de auto zwaarder is belast dan normaal en er misschien veel in de bergen wordt gereden waar de kans op fading (minder remcapaciteiten door hoge temperatuur van de remvoering) groter is dan onder normale omstandigheden. Het gevolg is een langere remweg. Voor controle van de remmen is het aan te raden een bezoek aan een garage of fast-fitter te brengen. Daar kijken experts hoe het met de remcilinders, de blokken en schijven is gesteld. Misschien dat dan ook nog even naar de conditie van de schokdempers en uitlaat gekeken kan worden.

Gevarendriehoek

In de volgende landen moet de vakantievierende automobilist een gevarendriehoek bij zich hebben: België, Hongarije, Joegoslavië, Kroatië, Macedonië, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Roemenië, Slovenië en Slowakije. In de landen Joegoslavië, Kroatië, Macedonië, Oostenrijk, Slovenië en Slowakije moet er ook nog een verbandtrommel aan boord zijn.

Verder is het in een aantal landen verboden om tijdens het rijden te telefoneren, tenzij een handsfree telefoon wordt gebruikt. Het gaat hierbij om Hongarije, Italië, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije en Zwitserland. Maar wie telefoneert er nou in de vakantie?

Caravans

Caravanbezitters moeten er rekening mee houden dat de politie in ons land ook dit jaar weer een een aantal fuiken gaat uitzetten waarbij caravans en vouwwagens worden gecontroleerd op technische gebreken, de juiste papieren en (over)gewicht. Ook dit jaar houdt de ANWB weer gratis Caravan OK-acties zoals op 11 juli op parkeerplaats Roevenpeel langs de A2 bij Weert.

De tien meest voorkomende gebreken bij caravans zijn: 1. overbelading en te hoge kogeldruk, 2. geen aanvullingsblad, 3. te lage bandenspanning, 4. onvoldoende verlichting, 5. geen NL-sticker, 6.loszittende schokbrekers, 7. caravan te zwaar voor de auto, 8. verdroogde of beschadigde banden, 9. onvoldoende werking veersysteem, 10. defecte handrembreekkabel.

Publicatiedatum = 11 juli 1998