" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALT="">

Tocht op Noordzee vol verrassingen

door THIJS JANSEN

Vaarvakanties op de wereldzeeën; gemakkelijker en luxer kan een globetrotter niet reizen. Maar soms laat de natuur zich niet dwingen en ligt zo'n oceaanreus tijdens een flinke storm op de golven te stampen en kunnen de welgestelde passagiers zoals onlangs bij de Sheltland Eilanden niet van boord.

De luxe aan boord van het schip imponeert veel passagiers.

Een cruise met het splinternieuwe passagiersschip de 'Enchantment of the Sea' op de Noordzee is vol verrassingen. Passagiers vallen van de ene in de andere verbazing, terwijl de vermaakindustrie op volle toeren draait. De Reiskrant nam een kijkje aan boord.

De trip op de 'Bekoring van de Zeeën' voerde van Harwich, via het Schotse Invergordon naar Lerwick op de Shetland Eilanden en naar Thorshaven op de Deense Faroe Eilanden. De tocht op Europese wateren is afgerond in de IJslandse plaats Akureyri en de hoofdstad Reykjavik.

Daarna ging het schip naar Boston om deze winter verder in het Caribisch gebied als een lokkende sirene te gaan spelevaren. Volgend jaar doet de pretboot van de Noorse kapitein Zvein Pettersen Europa weer aan.

De uit vele nationaliteiten samengestelde bemanning is ook dan weer niets te veel om de passagiers in de watten te leggen. De welgesteld ogende cruisegangers worden in een orgie van luxe behendig van hun vakantiegeld afgeholpen. Verscholen achter onweerstaanbaar lachende gezichten en met vriendelijk gedrag, haalt de bemanning gehaaid de buit binnen.

Ze worden daarin bijgestaan door eenarmige bandieten, gokautomaten, die een onlesbare geldhonger hebben. En verder is er aan boord van alles voor heel veel geld te koop. Geschatte winst dit jaar: 60 miljoen dollar. Het is nu duidelijk waar de term 'het schip loopt binnen' vandaan komt.

Barkeeper Aksel Arens (rechts) uit Venray met zijn maatje Hammas uit Jamaica: solidariteit is groot.

Maar het moet gezegd, niets is de bemanning te veel om het de passagiers naar de zin te maken. Als er een deelnemer aan de reis jarig is staan ze onmiddellijk gereed om tijdens het diner het 'lang zal 'ie leven' aan te heffen. Vaak is het personeel tijdens de reis getooid in de kleding van het land dat wordt aangedaan.

Zo waren de manschappen op de Noordzee enkele keren getooid als Noorse zeeschuimers. Ze passen de wetten der zee op een zeer hedendaagse manier toe. Geld komt er niet op tafel. Het noemen van het nummer van de hut en het tekenen van een bonnetje is voldoende om alle mogelijke luxe aan boord te kopen. De champagne vloeit dan ook rijkelijk.

De kater komt na afloop, als de eindafrekening moet worden voldaan. Het is dan ook niet voor niets dat bij het inschepen al naar de credit card wordt gevraagd. Ook het paspoort moet dan worden ingeleverd. Beter is dit niet te doen, want aan wal kan het passagieren zonder reisdocument tot vervelende situaties leiden.

Zo wordt soms de boot gemist. Of de natuur staat niet toe dat passagiers weer aan boord kunnen terugkeren. Dat de natuur haar eigen regels stelt ondervond kapitein Zvein Pettersen onderweg, bij de Shetland Eilanden. Daar liepen de gezagvoerder en z'n 1000 koppen tellende bemanning tegen een fikse tegenvaller aan.

De 'Bekoring van de Zee' was ineens een zware en logge vrouw van bijna 75.000 ton en kon niet voor anker, terwijl rankere schepen links en rechts de boot passeerden op weg naar de wal. Na een paar uur stampen werd besloten door te varen.

Behendig vaart kapitein Zvein Pettersen zijn 75.000 ton metende schip met een hand in de zak de haven uit.

Die zee ging kapitein Pettersen te hoog. Hij durfde zijn veelal op leeftijd zijnde passagiers niet met pendelbootjes op de metershoge golven naar de wal te laten gaan. Het verdriet duurde niet lang, want de gezagvoerder zat vlak nadat hij bakzeil haalde alsof er niets was gebeurd weer glimmend van trots aan aan de Captains Table.

Deze tafel van de kapitein staat in het midden van de geweldige eetzaal van het schip. Hier bij de hoogste in rang op het schip te mogen aanschuiven is voor velen een grote eer. Gezien zijn strakzittende uniformjasje geniet de gezagvoerder van de aandacht en de maaltijden aan boord, die overigens gratis zijn.

Hij is overigens niet de enige die strak in het pak zit. Ook de veelal oudere mannelijke passagiers zitten krap in hun smoking, waarvan de snit verraadt dat deze al geruime tijd geleden is aangeschaft. De dames maken meer werk van hun outfit en bezoeken aan boord in groten getale de schoonheidsalons.

In de huisjes bij de haven op de Faroe Eilanden kunnen mensen schuilen onder de groene zoden. Veel huizen daar hebben een dak van pollen.

Op de volgende bestemming, de Faroe, konden de passagiers wel van boord. Ze konden er onder de groene zoden schuilen voor het druilerige weer. Op de Faroe hebben veel huizen een dak dat is gemaakt van plaggen, waarop gras groeit en soms zelfs bloemen. Verder is het een havenplaats waarvan er in Scandinavië dertien in een dozijn gaan.

Op het eiland kwam de in het Schotse Invergordon aan boord gekomen politie tot de conclusie dat er bij een al direct na vertrek in Harwich verdwenen bemanningslid geen misdaad in het spel was. Het onderzoek werd gesloten. De verdwijning was in Invergordon het gesprek van de dag. Een optreden van een Schotse folkloristische groep aan boord was dan ook ingetogen.

Dergelijke folkloristische voorstellingen op cruiseschepen of aan de wal worden vaak gegeven door plaatselijke amateurs, zo ook in Reykjavik in IJsland, waar in de vroege nazomer in de noordelijke plaats Akureyri al de eerste sneeuw was gevallen. Daar beleefden de opvarenden vier seizoenen op één dag.

Een waterval in het noorden van IJsland is een belangrijke attractie.

Je komt op een reis langs verschillende eilanden ook niet verwachte mensen tegen. In een drukke winkelstraat in Reykjavik stond een Nederlandse priester een etalage te bekijken en omdat Nederlanders in den vreemde elkaar op grote afstand herkennen, was een gesprekje snel aangeknoopt.

"Het gaat zeer goed met bisschop Gijssen. Ik ben onlangs nog bij hem op bezoek geweest", aldus de winkelende geestelijke. De kerkvorst woont al weer enkele jaren in IJsland en heeft nog veel zendingswerk te verrichten. Hij is kerkelijk leider van een gering aantal rooms-katholieken op het overwegend protestantse eiland.

Veel bemanningsleden uit het Caribisch gebied zagen op het werkterrein van bisschop Gijssen voor het eerst in hun leven echte sneeuw. Die bemanning is een attractie op zich. Ze is samengesteld uit maar liefst 54 nationaliteiten en periodiek houden ze feesten in de buik van de 'Bekoring van de Zeeën'.

De solidariteit onder elkaar is best wel groot, vertelt de Nederlandse barkeeper Aksel Arens uit het Brabantse Venray. Hij en nog twee bemanningsleden vormen de Nederlandse groep op het schip. Ze krijgen een gering basissalaris. De rest van hun inkomen moet bijeen worden geschraapt met de fooien en de provisie op verkochte waren.

Twee vrouwen doodden hun tijd bij een kunstveiling met een handwerkje. (foto's Thijs Jansen)

Maar er wordt tot hun vreugde aan boord met geld gesmeten. Met name oudere dames gooien een vermogen in de toeterende, bellende en flitsende gokautomaten. Tijdens een veiling aan boord van de Enchant of the Seas zou een schilderij zijn verkocht voor 200.000 dollar, maar het vermoeden bestaat dat er een toneelstukje werd opgevoerd om de kopers willig te maken.

Er zijn op zo'n groot schip veel zaken waar een doorsnee passagier geen weet van heeft. Er gaan voor een zevendaagse reis bijvoorbeeld 50.000 eieren mee en 7000 pakken koffie. Aan brandstof kan bijna een miljoen liter olie worden getankt en elke dag verbruiken de 4 dieselmotoren met hun 68.500 paardenkrachten er 100.000 liter van.

Het zijn dan ook de grote jongens van de pleziervaart. Ze varen over alle zeeën van de wereld. En de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. Zo heeft Royal Caribbean, eigenaar van onder meer het ruim 300 meter lange schip the Enchantment of the Seas, een keuze uit 58 verschillende vaarschema's in elf vaargebieden verspreid over de gehele wereld.

Het aanbod varieert van een driedaagse zeereis vanuit Los Angeles vanaf ƒ830 per persoon in een tweepersoonshut tot een 15-daagse cruise in het Verre Oosten vanaf ƒ12.550 per persoon in de meest luxe hut. Voor de duidelijkheid: de drankjes zijn daarbij niet inbegrepen.

REISWIJZER

Amca cunsultancy in Den Haag is agent van Royal Caribbean Cruises, waarvan het schip the Enchantment of the Seas deel uitmaakt. Het schip vaart nu in de Caribbean en doet volgend jaar Europa weer aan. Inlichtingen: 070-3262828.

Publicatiedatum = 7 maart 1998


Geef nooit je paspoort af

Geef nooit je paspoort af als je in het buitenland een cruise maakt. Een inwoner van Lelystad deed dat onlangs tijdens een luxe boottocht in het Caribisch gebied toch. Hij miste tijdens een stop z'n schip en zat daarna flink in de boot, want zijn reisdocument zette de reis zonder hem in het cruiseschip voort.

"Van het ene op het andere moment werd ik als man zonder paspoort in Midden-Amerika min of meer behandeld als een misdadiger", luidt zijn bloedstollende relaas. En het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat bij verloren paspoorten als burgemeester in het buitenland fungeert, had volgens de man wel wat anders aan het hoofd om hem direct te helpen.

"Alles moest ik na het luxe leventje aan boord opeens zelf regelen. Met een privé-vliegtuig wilde ik naar de volgende bestemming van het schip." Omdat zijn creditcard echter een limiet had van ƒ5000 en het vliegtuig duurder was, moest hij van alles in het werk stellen om z'n bank het resterende bedrag te laten overmaken. Door de tijd die dit in beslag nam zou het slachtoffer tien minuten na vertrek van het cruiseschip in de volgende haven aankomen.

De kapitein was echter niet bereid te wachten. Later bleek dat hij de hut alweer had verhuurd. De onfortuinlijke reiziger ging toen maar niet naar de haven. Daar bleek achteraf dat het schip alsnog enkele uren had gewacht. Maar op twee andere passagiers, aldus de gedupeerde reiziger.

Na terugkeer in ons land is de inwoner van Lelystad met een persoonlijk briefje naar de reisorganisatie gestapt om zijn beklag te doen. "Maar mijn paspoort lever ik nooit meer in. Zo'n sufferd ben ik niet."

Het is overigens verboden het Nederlandse paspoort aan de eerste de beste organisatie te overhandigen. Dit mag slechts wanneer daartoe een wettelijke verplichting bestaat, zo kan iedereen zelf in het document lezen, aldus een woordvoerster van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze adviseert in elk geval kopiën van het paspoort mee te nemen.

Het is verder verstandig om bij het bureau, waar een cruise wordt geboekt, voor het betalen van de reissom een getekende verklaring in het Engels te vragen waarin staat dat aan boord van het schip het paspoort niet behoeft te worden ingeleverd. Mochten er daarna toch problemen ontstaan, dan staat het slachtoffer later bij het indienen van een klacht een stuk sterker in z'n schoenen.