Campagne met steun van NBT en Stena Line

Grote steden openen 'jacht' op Engelsen

door Harry Muller

LONDEN
De VVV's van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam gaan voor het eerst samenwerken om te proberen zoveel mogelijk Engelse toeristen naar deze steden te halen. Daarbij hebben ze ook de steun gekregen van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) en de veerdienst Stena Line. Samen heeft men anderhalf miljoen gulden bijeen gebracht voor een promotiecampagne de komende drie jaar.

Vertegenwoordigers van de drie grote VVV's, de Stena Line en het NBT gaan samenwerken om nog meer Engelse toeristen te trekken.

Amsterdam blijft de grote trekker voor de Engelsen, maar zal met speciale arrangementen gekoppeld worden aan de twee andere grote steden.

Wilco de Jong van de Stichting Promotie Den Haag: "Tot nu toe maakten de VVV's ieder op hun eigen houtje promotie in Engeland. Dat kostte veel geld en het rendement was niet optimaal. Wij werkten volkomen langs elkaar heen. Deze samenwerking is uniek, omdat nooit eerder een VVV over z'n eigen grenzen durfde te kijken. Dit hadden we tien jaar geleden al moeten doen."

Beurs

De VVV's maakten hun plannen bekend tijdens de World Travel Market in Londen, een van de grootste toeristische beurzen in de wereld. Vrijwel alle landen op onze aardbol waren daar vertegenwoordigd. Nederlandse hoteliers, de spoorwegen en attractiebedrijven deden goede zaken op de Holland-stand.

Door de hoge waarde van het Engelse pond kunnen de Britten goedkoop naar het buitenland met vakantie. Ook ons land profiteert daarvan mee. Dit jaar wordt afgesloten met een nieuw record van 1,7 miljoen bezoekers. Onder het motto 'The answer is Holland' is inmiddels een nieuwe reclamecampagne gestart, waarvoor zeven miljoen gulden beschikbaar is. Ruud Gullit zal onder meer via spotjes op de Engelse televisie ons land in de schijnwerpers zetten.

Directeur Theo Lingmont van het NBT in Londen: "Holland is meer dan alleen maar Amsterdam en daarom ben ik blij dat de grote steden de handen ineen hebben geslagen. In Engeland komt steeds meer belangstelling voor het andere Holland zonder klompen, tulpen en molens.

Men weet bijvoorbeeld nog nauwelijks dat we langs de Noordzee zulke brede zandstranden hebben, dat het zuiden van Limburg heuvelachtig is, dat er in ons land veel kastelen zijn en prachtige musea boordevol cultuur. Engelse toeristen die ons land wat beter hebben leren kennen, zijn erg enthousiast. Dat zijn onze beste ambassadeurs."

Publicatiedatum = 29 november 1997